Wydawnictwo KUL 2011, s. 332
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1. WPROWADZENIE 1.1. Reprezentatywne ujęcia filozofii nauki 1.2. Separowanie nauk ścisłych (exact sciences) od humanistyki 1.3. Sposoby uchylania rozziewu między nauką a humanistyką 1.4. W stronę przydatnej filozofii nauki
2. METODY FORMALNE W FILOZOFII NAUKI 2.1. Różnorodność tradycji w kwestii stosowania metod formalnych do zagadnień metanaukowych 2.1.1. Klarowanie explicandum 2.1.2. Zasady stosowania metod formalnych w filozofii nauki 2.1.3. Dalsze metodologicznie doniosłe rozróżnienia 2.1.4. Współczesne problemy badawcze 2.2. Rola metod formalnych w filozofii nauki 2.2.1. Ograniczenia redukcjonizmu 2.2.2. Wielość metod formalnych 2.2.3. Przykłady problemów otwartych 2.3. Dwie grupy zagadnień, w których stosowane są metody formalne: zagadnienia naukowe i metanaukowe
3. NAUKI FORMALNE: OD LOGIKI PO MATEMATYKĘ 3.1. Dwa główne typy pola badań (research field) 3.1.1. Definicja pola badania oraz dychotomia: formalny/faktualny 3.1.2. Wpływ tezy konceptualistycznej na sposób rozumienia definicji pola badania 3.2. O niektórych osobliwościach matematyki 3.2.1. Matematyka a filozofia matematyki 3.2.2. Podstawowe problemy filozofii i psychologii matematyki
4. MATEMATYKA A RZECZYWISTOŚĆ 4.1. Istnienie pojęciowe 4.1.1. Istnienie realne i formalne 4.1.2. Zdania egzystencjalne 4.1.3. Istnienie konstruktów skończonych i nieskończonych 4.2. Matematyka a realność 4.3. Związek między istnieniem formalnym i realnym a kwestia związku między ideami i światem zewnętrznym 4.3.1. Niezmienne konstrukty matematyczne a zmieniająca się rzeczywistość; neutralna ontologicznie matematyka czysta 4.3.2. Obiektywność matematyki; obiektywny vs. nieobiektywny; fikcjonalizm
5. LOGIKA 5.1. Logika sensu lato 5.1.1. Sposoby rozumienia logiki; przykłady filozoficznych problemów logiki sensu lato 5.1.2. Charakterystyka orzekania: predykat, zdanie 5.1.3. Interpretacja operatora 3 łącznie z wnioskami dotyczącymi jego reinterpretacji 5.1.4. Teoria modeli 5.1.5. Dwa twierdzenia Godła o niezupełności: sposób ich rozumienia oraz wpływ na filozofię 5.1.6. Dyskusje nad aksjomatem wyboru 5.1.7. Teoria mnogości i teoria kategorii jako podstawa matematyki5.1.8. Czym jest logika? Logika sensu stricto i sensu lato 5.2. Logiki niestandardowe 5.2.1. Logika klasyczna i niestandardowe systemy logiki formalnej5.2.2. Podział logik niestandardowych 5.2.3. Sposoby charakterystyki logiki niestandardowej 5.2.4. Racje wysuwane na rzecz systemów logik niestandardowych 5.2.4.1. Intuicjonizm - motywacja filozoficzna 5.2.4.2. Logika wielowartościowa, a zwłaszcza trójwartościowa5.2.4.3. Logika modalna 5.2.4.4. Logiki relewancji 5.2.4.5. Logiki zmiany - logika temporalna i logika parakonsystentna 5.2.4.6. Logika rozmyta 5.2.4.7. Logika kwantowa 5.2.5. Przydatność niestandardowych systemów logiki
6. MATEMATYKA CZYSTA I STOSOWANA 6.1. Dwa rodzaje aplikacji matematyki 6.2. Kategoria prawdopodobieństwa 6.2.1. Teoria prawdopodobieństwa dziedziną matematyki czystej 6.2.2. Aplikacja teorii prawdopodobieństwa
7. PODSTAWY MATEMATYKI A FILOZOFIA 7.1. Podstawy matematyki (foundations of mathematics). Ogólna charakterystyka 7.2. Stanowiska w kwestii podstaw matematyki 7.2.1. Logicyzm 7.2.2. Formalizm 7.2.3. Intuicjonizm 7.3. Uwagi ogólne o alternatywnych strategiach w zakresie podstaw matematyki
8. KIERUNKI FILOZOFII MATEMATYKI 8.1. Problematyka i działy 8.2. Klasyczne i alternatywne typy filozofii matematyki 8.3. Platonizm 8.4. Nominalizm 8.5. Pla tonizm vs. nominalizm jako opozycja między realizmem a antyrealizmem: stanowisko H. Fielda 8.6. Intuicjonizm 8.6.1. Intuicjonizm filozoficzny 8.6.2. Intuicjonizm matematyczny 8.6.3. Intuicjonizm filozoficzny i matematyczny 8.7. Empiryzm matematyczny 8.8. Quasi-empiryzm w filozofii matematyki I. Lakatosa 8.9. Syntetyczne ujęcie klasycznych typów filozofii matematyki
9. TEMPORALNOŚĆ NAUK FORMALNYCH, ZWŁASZCZA MATEMATYKI 9.1. Uwagi wstępne 9.2. Indukcjonizm w matematyce i w naukach empirycznych 9.3. Hipotetyczno-dedukcyjne ujęcie matematyki i nauk empirycznych 9.4. Możliwość zdefiniowania „empirycznej bazy" matematyki 9.5. Programy badawcze w matematyce 9.6. Dziejowość matematyki 9.7. Początki nowych gałęzi matematyki 9.8. Kumulatywizm w rozwoju matematyki 9.9. Testująca rola case studies z dziejów matematyki w filozofii nauk formalnych 9.9.1. Kognitywno-społeczne ujęcie zmiany pojęciowej 9.9.2. Podobieństwa między formalnym i faktualnym wzrostem (growth) wiedzy 9.10. Metodologiczne modele postępu matematyki 9.11. Charakterystyczne dla matematyki ujęcie temporalności
10. Z METANAUKOWEJ PROBLEMATYKI NAUK FORMALNYCH 10.1. Fundacjonalizm a antyfundacjonalizm 10.2. Odpowiedniość poznawcza między rzeczywistością a matematyką 10.3. Aplikacja matematyki do empirii 10.4. Uzasadnianie w matematyce problemem z obrębu podstaw matematyki 10.4.1. Logicyzm: odniesienie do ontologii 10.4.2. Formalizm: system znaków punktem wyjścia 10.4.3. Intuicjonizm, operacjonizm i konstruktywizm: odwołanie się do podmiotu poznającego 10.5. Heureza tez i dowodów w matematyce 10.6. Współczesne postacie sporów na gruncie logicyzmu
BIBLIOGRAFIA INDEKS RZECZOWY INDEKS NAZWISK