Zrozumienie istoty promocji zdrowia w jej wielorakich wymiarach i zakresach nie jest łatwe, szczególnie wtedy, gdy
trzeba "przejść od teorii do praktyki" i gdy tego "przejścia" musi dokonać student. Zespół Autorów Przewodnika
podejmuje próbę odpowiedzi na pozornie łatwe pytanie: w jaki sposób uczyć promocji zdrowia z koncentracją
na "jak?", a nie na "czego?".
Główną grupą adresatów książki Zrozumieć promocję zdrowia są nauczyciele i studenci medycznych kierunków
studiów oraz realizatorzy i uczestnicy różnych form kształcenia podyplomowego (specjalizacji, kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących), w programie których zostały ujęte treści dotyczące promocji zdrowia.
..Vademecum prowadzenia zajęć w pomysłowy sposób, pozwalający na aktywność intelektualną wszystkich uczestników.
Zadania do wykonania mobilizują studentów do twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności dokonywania
właściwych wyborów. Scenariusze ćwiczeń, zawierające charakterystykę sytuacji pacjenta, mogą służyć do tworzenia
oświadczeń dotyczących diagnoz pielęgniarskich, działań i wyników zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Praktyki Pielęgniarskiej (ICNP)...
Dr Maria Cisek
... Prezentowane treści zostały omówione w sposób nowatorski, co jest dużą zasługą, bowiem pomimo, że dotyczą
problemów podstawowych dla promocji zdrowia, to jednak wnoszą wiele elementów innowacyjnych...
Dr Anna Pacian
SPIS TREŚCI
1 Zrozumieć promocję zdrowia1.1. Salutogeneza - jak "tworzy się" zdrowie
1.2. Rodzina - szczególne miejsce "tworzenia się" zdrowia
1.3. Różnice między promocją zdrowia a profilaktyką
1.4. Proces pielęgnowania jako element promocji zdrowia
1.5. "Siedlisko" - jak może się zmieniać zgodnie z ideą promocji zdrowia
1.6. Niebezpieczeństwa i niezamierzone skutki procesu promocji zdrowia
2. Edukować na rzecz zdrowia
2.1. Zagadnienia ogólne
2.1.1. Strategie nauczania wykorzystywane w edukacji zdrowotnej
2.1.2. Różne cele edukacji zdrowotnej
2.1.3. "Doradca w sprawach zdrowia" - czy mogę nim być?
2.1.4. Media w edukacji zdrowotnej
2.1.5. Błędy popełniane w edukacji zdrowotnej
2.1.6. Dokumentowanie i ewaluacja działań w edukacji zdrowotnej
2.2. Zagadnienia szczegółowe
2.2.1. Ocena stanu zdrowia i stylu życia dla potrzeb działań z zakresu edukacji zdrowotnej
2.2.2. Edukacja zdrowotna osób upośledzonych umysłowo
2.2.3. Poprzez definiowanie zdrowia do zadań ratownika medycznego w edukacji zdrowotnej
2.2.4. W jakim zakresie ratownik medyczny może włączyć się w realizację Narodowego Programu Zdrowia
2.2.5. Promocja zdrowia kobiety ciężarnej
2.2.6. Wzmocnienie mięśni dna miednicy jako element promocji zdrowia kobiety
2.2.7. Promocja zdrowia seniora poprzez aktywizację
2.2.8. Jak pracować z pacjentem uzależnionym od nikotyny
3. "Organizować promocję zdrowia"
3.1. Sprzedawanie zdrowia
3.2. Edukacja zdrowotna w placówkach służby zdrowia
3.3. Organizacja ośrodka promocji zdrowia i pozyskiwanie funduszy na promocję zdrowia
3.4. Standardy realizowane przez szpitale promujące zdrowie
3.5. Organizowanie edukacji zdrowotnej osób chorujących przewlekle
Aneks: Propozycje pomocy dydaktycznych do zajęć praktycznych, praktyk zawodowych
i staży specjalizacyjnych
Załącznik nr 1: Algorytm postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od palenia tytoniu
Załącznik nr 2: Standard postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od palenia tytoniu
Załącznik nr 3: Wskaźniki do oceny warunków zaistnienia procesu promocji zdrowia w sytuacji osoby chorej
przewlekle (na przykładzie osoby chorującej na cukrzycę)
Załącznik nr 4: Schemat diagnozowania potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej osoby dorosłej chorej
przewlekle w okresie hospitalizacji