Opis produktu
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: [zasłonięte]978-8350-635-5
Kraków 2014, wydanie 1, format 175 x 250,
objętość 130 str., oprawa miękka
Książka Zrozumieć Montessori.
Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka ma przede wszystkim na celu
wyjaśnienie czytelnikowi przesłania pedagogicznego Marii Montessori. Pomimo, ze
w pracach Autorki często pojawiał się termin „metoda”, to M. Montessori zawsze w
końcowym rezultacie chodziło o wszechstronną pomoc dziecku w jego trudzie
indywidualnego rozwoju oraz włączenie go do życia w kulturze i cywilizacji
ludzkiej przesyconej miłością i pokojem. Aby taka pomoc zaistniała, konieczne
było, zdaniem M. Montessori odpowiednie przygotowanie dorosłych ( nauczycieli,
rodziców, pedagogów), którzy znając prawa rozwojowe dziecka(chodzi tu m.in. o
„polaryzację uwagi”, „wrażliwe fazy”),będą je wpierać w rozwoju, rozumnie
kochając i darząc szacunkiem. Środkiem ma tu być „przygotowane otoczenie” a
warunkiem sukcesu, respektowanie zasady porządku (samodyscypliny) i wolności,
która w wyważonych klamrach prowadzi człowieka do optimum rozwojowego, czyli
„normalizacji”.
Przedmiotem rozważań książki pt. Zrozumieć Montessori.
Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka jest zaprezentowanie kluczowych
pojęć tworzących podstawy teorii pedagogicznej Marii Montessori. Podjęto zatem
przede wszystkim zagadnienie wyjaśnienia rozumienia wychowania przez M.
Montessori przy uwypukleniu koncepcji rozwoju dziecka i środowiska edukacyjnego(
przygotowanego otoczenia). W rozdziale pierwszym, po krótkim nakreśleniu postaci
M. Montessori w świetle jej biografii , ukazano jej drogę rozwoju jako pedagoga(
od medycyny, poprzez psychiatrię, pedagogikę specjalną do pedagogiki ogólnej). W
kolejnym rozdziale scharakteryzowano koncepcję rozwoju dziecka. Podkreślono te
składniki poglądów M. Montessori, które stanowią o ich oryginalności w ujmowaniu
aspektów rozwoju człowieka(„wrażliwe fazy”, „absorbująca psychika’, „polaryzacja
uwagi’, „normalizacja’, „horme’, ‘mneme”). Uwypuklono cechy charakterystyczne w
rozwoju dziecka w okresie niemowlęctwa, dzieciństwa i okresu szkolnego. Za punkt
centralny w opisie rozwoju dziecka przyjęto jego dążenie do samodzielności i
niezależności ( zagadnienie podmiotowości). Charakterystyka rozwoju dziecka
stała się podstawą do opisu w rozdziale trzecim przygotowanego otoczenia, w
którym dziecko odnajduje potrzebne impulsy do indywidualnego i społecznego
rozwoju. W opisie uwzględniono aspekt materialny środowiska edukacyjnego(
budynek, wyposażenie, pomoce rozwojowe Montessori), aspekt strukturalno –
dynamiczny, tj. zasady konstrukcji otoczenia z naciskiem na zasadę porządku i
wolności oraz aspekt osobowy, na który składa się grupa dzieci wymieszana
wiekowo, nauczyciel, rodzice. W tym fragmencie książki skoncentrowano się na
opisie przygotowanego otoczenia w przedszkolu. Scharakteryzowano grupy pomocy
rozwojowych Montessori wraz z przykładami ich zastosowania w konkretnej pracy.
Zamiarem było tu także ukazanie korelacji pomiędzy specyfiką rozwoju dziecka w
ujęciu M. Montessori a aranżacją przygotowanego otoczenia w pomoce
montessoriańskie zgodnie z wrażliwymi fazami.
W zakończeniu , analiza
metateoretyczna doprowadziła do próby zdefiniowania wychowania w ujęciu M.
Montessori i wyjaśnienia jej przesłania pedagogicznego . Uwypuklono także
wartości pedagogiki M. Montessori, by wykazać aktualność tej koncepcji we
współczesnych naukach o wychowaniu. Książkę zamyka biogram M. Montessori, wybór
literatury przedmiotu w języku polskim oraz aneksy.