Poznaj BPMN. Zobacz na przykładach, jak modelować w procesach biznesowych:
- Aktywności
- Zdarzenia
- Przepływy
- Bramki
- Obiekty
- Uczestników
- Podprocesy, transakcje i kompensacje
- Kolaboracje
- Choreografie
- Konwersacje
Pełne zrozumienie w biznesie
BPMN to standard opracowany przez organizację Object Management Group (OMG).
Jego pełna nazwa brzmi "Business Process Model and Notation". Podstawowym celem
standardu jest dostarczenie takiej notacji do opisywania procesów biznesowych, która
będzie czytelna i zrozumiała tak dla biznesowych "użytkowników", którzy procesy monitorują
i zarządzają nimi, jak i dla analityków przeprowadzających biznesową analizę oraz
programistów odpowiedzialnych za techniczną implementację procesów.
BPMN powstał z bezsilności - z braku języka wspólnego dla analityków biznesowych,
"zwykłych" uczestników biznesu i programistów. O ile bowiem informatycy mieli swój
standard opisywania procesów biznesowych, o tyle ludzie w firmie, którzy mieli korzystać
z ich pracy, często nie byli w stanie użyć przygotowanych dla nich modeli analitycznych.
Standard BPMN przyjęto w roku 2004. Od tego momentu przestało być istotne, za pomocą
jakiego narzędzia tworzone są modele procesów. W centrum uwagi znalazło się tworzenie
opisu zrozumiałego dla wszystkich uczestników. Ułatwia on pracę nad procesami zachodzącymi
wewnątrz firmy, otwiera także szerzej możliwości współdziałania między podmiotami
obecnymi na rynku.
Szymon Drejewicz. Starszy specjalista ds. jakości oprogramowania w polskim
centrum Samsung Research & Development oraz asystent na Wydziale Elektrycznym Politechniki
Warszawskiej. Wcześniej jako starszy konsultant i trener w firmie Infovide-Matrix
SA uczestniczył w projektach BPM dla największych firm w Polsce. Specjalista od projektowania
systemów oprogramowania, analizy procesów biznesowych i modelowania. Przeprowadził
ponad 70 szkoleń z zakresu zarządzania procesami biznesowymi (BPMN), modelowania systemów
oprogramowania w języku UML i inżynierii oprogramowania.