Problematyka podjęta w książce dotyczy zagadnień edukacji uczniów zdolnych. Celem powstania publikacji jest uwrażliwienie wszystkich zainteresowanych osób (rodziców, nauczycieli, pedagogów i psychologów) na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych, wskazanie sposobów rozpoznawania zdolności i wrażliwości dzieci oraz zwrócenie ich uwagi na identyfikowanie i zapobieganie negatywnym zjawiskom niepowodzeń szkolnych.
W pracy opisany został proces diagnozowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych - zjawiska, które dotyczy uczniów zdolnych mających trudności w nauce. Zjawisko to obejmuje coraz szerszą populację uczniów zdolnych, a przygotowana publikacja ma pozwolić nauczycielom i pedagogom rozpoznawać przyczyny niepowodzeń szkolnych, właściwie je diagnozować oraz podejmować odpowiednie środki zaradcze.
Książka dostępna w wersji elektronicznej:
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Uczeń zdolny i jego rozpoznawanie
1.1. Sylwetka ucznia zdolnego
1.2. Charakterystyka funkcjonowania uczniów zdolnych
1.3. Uwarunkowania rozwoju uczniów zdolnych
Rozdział 2
Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych
2.1. Przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych
2.2. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych
2.3. Rozpoznawanie Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych
Rozdział 3
Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym uczniów zdolnych
3.1. Rola rodziny w rozwijaniu zdolności dziecka
3.2. Rola szkoły w stymulowaniu rozwoju uczniów zdolnych i zapobieganiu niepowodzeniom
3.3. Zapobieganie i terapia Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych
Zakończenie
Bibliografia