Zgrana klasa Ja – Ty – My Gry i zabawy integrujące zespół klasowy. PORADNIK dla klas I–VI szkół podstawowych, ogólnodostępnych i integracyjnych
'Zgrana klasa” to poradnik o charakterze terapeutycznym zawierający propozycje oddziaływań wychowawczych, które w niekonwencjonalny i ciekawy
sposób ułatwiają każdemu wychowawcy tworzenie spójnej grupy. Zastosowanie gier integrujących grupę daje prowadzącemu możliwość wykorzystania ich – poprzez zabawę -
do zaplanowanych procesów nauczania.
Daje możliwość sprawdzenia rozwoju i stopnia integracji grupy, co ma korzystny wpływ na komunikację, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, poprawia nastrój podnosząc tym samym gotowość do współdziałania.
Proponowane przez nas gry i zabawy integrujące zespół klasowy przeznaczone są dla wychowawców i nauczycieli, którzy w sposób szczególny chcą zadbać o właściwą komunikację i wzajemne zrozumienie pomiędzy uczniami zarówno w klasach integracyjnych, jak i ogólnodostępnych. Wybrałyśmy takie gry i zabawy, które każdy nauczyciel może z powodzeniem przeprowadzić w swojej klasie, nie wymagają bowiem dużego nakładu pracy, są proste w przekazie, a co najważniejsze są interesujące dla uczniów i przynoszą oczekiwane efekty. Przedstawione propozycje mogą być realizowane jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie w trakcie roku szkolnego (np. podczas lekcji wychowawczych) lub wprowadzane jako pojedyncze zabawy uatrakcyjniające zajęcia. Wszystkie zabawy przez kilka lat były realizowane przez nas z różnymi grupami szkolnymi. Niektóre z nich są znane i wykorzystywane w pracy z dziećmi. Dla nas ważne było dostosowanie ich do potrzeb zwłaszcza klas integracyjnych, w których budowanie klimatu zaufania i otwartości ma szczególny wymiar.
Książka została podzielona na trzy części. W części pierwszej nakreśliłyśmy pokrótce funkcjonowanie ucznia w danych sytuacjach, doświadczenia jakie nabywa w szkole zdobywając nowe spojrzenie na sprawy związane ze szkołą, rówieśnikami i z nim samym. Zwróciłyśmy także uwagę na ogromną wartość codziennego obcowania w grupie biorąc pod uwagę specyfikę grupy integracyjnej.
Część druga to gry i zabawy dla uczniów klas młodszych I - III. Gry i zabawy zostały podzielone na trzy kluczowe działy bliskie każdemu uczniowi: „Szkoła”, „Rówieśnicy”, „Ja”. W części trzeciej zamieściłyśmy gry i zabawy dla uczniów klas IV - VI. „Grupa i ja”, „Uczucia i emocje”, „Stres – agresja - relaks” - to propozycja dla uczniów klas starszych. W sumie 60 interesujących, a zarazem prostych zabaw, które niejednemu wychowawcy ułatwią zintegrowanie zespołu klasowego, co w przypadku zwłaszcza klas integracyjnych jest niezwykle ważne i cenne. W zależności od potrzeb, zaistniałej sytuacji bądź występującego problemu wychowawczego nauczyciel może wybrać interesujący scenariusz i przeprowadzić zabawę w swoim zespole klasowym. Wyniki przeprowadzonych gier i zabaw pozwalają na uzyskanie obrazu i wnikliwe poznanie sytuacji każdego ucznia z osobna i grupy jako całości. Mamy nadzieję, że zebrane przez nas scenariusze gier i zabaw pozwolą uatrakcyjnić proces dydaktyczno – wychowawczy bardziej integrując uczniów, wprowadzając jednocześnie atmosferę zrozumienia, tolerancji i akceptacji, która sprzyja procesowi wychowania i nauczania.
Spis treści:
Wstęp
I
Współdziałanie w grupie kluczem do skutecznego komunikowania się
Uczeń w sytuacji społecznej
Doświadczenia nabywane przez uczniów
Współdziałanie w grupie
Specyfika grupy integracyjnej
II
Gry i zabawy integrujące zespół klasowy (dla klas I–III)
Szkoła
Czarodziejski sklep
Czego się nauczyłem?
Czy chętnie chodzę do szkoły?
List do nauczyciela
Mała Orkiestra Codziennej Pomocy
Nauczyciel i uczeń
Nauczyciel poszukiwany
Rodzice w szkole
Strach przed szkołą
Za i przeciw szkole
Rówieśnicy
Chciałbym przedstawić...
Gazetka ścienna
Kim jesteśmy
Lubię w Tobie
My wszyscy
Pomoce na starcie
Tajemnicza osoba
Tygodniowy tort życia
Współpraca
Zapamiętywanie imion
Ja
Jestem dumny
Konkurs piękności
Listy
Moje zainteresowania
Moje zalety i wady
Mój dzień
Papierowa torba
Samotność i szczęście
Styl życia
Uznanie i szacunek
III
Gry i zabawy integrujące zespół klasowy (dla klas IV–VI)
Grupa i ja
Dobrze czuć się w grupie
Wyczarujmy przyjaźń
Znajomość ludzkich charakterów
Pokrewieństwo dusz
Ja i Ty – to My
Protestuję – akceptuję
Wściekłe początki zdania
Rzeczy, które robię źle
Aukcja
Wyspa z gliny
Uczucia i emocje
Co czuję?
Jestem – potrafię – mam
Jestem niepowtarzalny
Taki jestem – dwie strony medalu
Wyżej – więcej – dalej
Uliczka przyjaźni
Czy mogę?
Głaskanie jeża
Sporne kwestie
Mąciciele
Stres – agresja – relaks
Pomiar pulsu
Na czym polega stres?
Ciemne chmury, błękitne niebo
Papierowe samoloty walczą ze złością
Tam, gdzie kończy się cała złość
Moja książka przeciwko agresji
Wydmuchiwanie problemów
Białe światło
Pozytywne wspomnienia
Wspólna złość, wspólny spokój
Bibliografia