Piotr Zwierzchowski Klasyka Kina 2006 rok, stron 112
OPIS
Arcyciekawa monografia uzupełniona zdjęciami zawierająca pełną filmografię (obsada, muzyka itd.) i dogłębną analizę (scenariusz, zdjecia) wybitnego dzieła A.MUNKA "ZEZOWATE SZCZĘŚCIE".
Ze Wstępu:
- ZEZOWATE SZCZĘŚCIE ANDRZEJA MUNKA, setny polski film, który ukazał się na ekranach po drugiej w,ojnie światowej, jest uważane za jedno z najbardziej znaczących dokonań polskiej kinematografii. W ankiecie „Kwartalnika Filmowego" na najwybitniejszy film polski zajęło miejsce siódme, ex aequo z Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa (na szóstym miejscu znalazła się Eroicct), będąc zarazem najwyżej sklasyfikowaną komedią. Cieszy się niezmiennym powodzeniem u kolejnych pokoleń widzów. Do sukcesu przyczyniły się inteligentny scenariusz Jerzego Stefana Stawińskiego, wirtuozerska reżyseria Andrzeja Munka i genialne aktorstwo Bogumiia Kobieli.
- Film Munka niewiele stracił na aktualności. Powstawał w atmosferze końca przemian zainicjowanych przez wydarzenia polskiego Października, nie sposób wszakże pozostać jedynie w kręgu odczytań narodowych, związanych z historią Polski i jej sytuacją w drugiej połowie lat pięćdziesiątych. Zezowate szczęście pozostaje uniwersalnym przesłaniem, filozoficznym namysłem nad zniewoleniem człowieka nie tylko przez totalitarny system, ale i przez strach przed koniecznością określenia własnego „Ja" i swojego miejsca w świecie. Opowiada o ucieczce od wolności,ale też od myślenia jako jednego z największych wyzwań człowieczeństwa.
- Inna rzecz, że kiedy rozprawiając o tych kwestiach, bierzemy pod uwagę czas i miejsce powstania filmu, kontekst ów nabiera dodatkowego znaczenia. Zezoioate szczęście stawia pytanie o tożsamość człowieka, sens myślenia, kwestię wartości moralnych, sytuację zniewolenia jednostki (i zbiorowości), a jednocześnie mówi o polskiej historii, mitach narodowych, popaździerniko-wych przemianach i ich kresie na przełomie dekad. Jawi się jako dzieło wielowymiarowe, otwarte na coraz to nowe interpretacje, z wyraźnym historycznym odniesieniem, ale zarazem doskonale czytelne w każdej epoce.
FILMOGRAFIA
Zezowate szczęście
Scenariusz według własnego opowiadania
Sześć wcieleń Jana Piszczyka
Jerzy Stefan Stawiński
Reżyseria: Andrzej Munk
Współpraca reżyserska: Andrzej Wróbel,
Roman Polański
Zdjęcia: Jerzy Lipman, Krzysztof Winiewicz
Operator: Andrzej Gronau
Asystent operatora: Tadeusz Jakuczyn
Oświetlenie: Leon Jankowski
Muzyka: Jan Krenz
Piosenka Muzyka: Andrzej Markowski
Słowa; Andrzej Nowicki Wykonanie: Sława Przybylska
SPIS TREŚCI
Podziękowania 6 Filmografia 7 Wstęp 13
ROZDZIAŁ 1. Andrzej Munk 15
ROZDZIAŁ 2. Pomysi i scenariusz 19
ROZDZIAŁ 3. Kulisy realizacji 24
ROZDZIAŁ 4. Kino (końca) polskiego Października 33
ROZDZIAŁ 5. Strategia błazna 40
ROZDZIAŁ 6. Film o nieobecności myślenia 49
ROZDZIAŁ 7. Ucieczka od wolności 57
ROZDZIAŁ 8. Kim jest Piszczyk? 65
ROZDZIAŁ 9. Piszczyk a sprawa polska 77
ROZDZIAŁ 10. Zezowate szczęście wobec polskiej szkoły filmowej 86
ROZDZIAŁ 11. Wyzwanie dla widza 98
Przypisy 101 Bibliografia 109
|