Nauka czytania sylab jest ważnym elementem terapii logopedycznej. Wspólne głośne czytanie sylab wywołuje aktywność obu półkul mózgowych oraz umożliwia budowanie struktury istmus w spoidle wielkim. Dzięki tym działaniom uruchomione zostają procesy kompensacyjne. To właśnie interakcje międzypółkulowe warunkują zmiany plastyczne uszkodzonych struktur mózgu.
Badania przeprowadzone przez lek. med. dr nauk med. Barbarę Maciejewską udowodniły, że ćwiczenia w czytaniu zmieniają wzór aktywności mózgowej. Od wielu już lat wiadomo, że w sytuacji fleksyjnego języka polskiego umiejętność czytania tekstów ze zrozumieniem zdeterminowana jest możliwością czytania sylab. Wszystkie dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (dzieci z wadami wymowy, z niedokończonym rozwojem mowy,
z Zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną) mają utrudnione przetwarzanie języka w strukturach prawej półkuli mózgu i dlatego nie mogą uczyć się skutecznie czytać metodą analityczną (przez głoskowanie). Dotyczy to także dzieci autystycznych, z zespołem Aspergera, z afazją i alalią.
Przygotowane zostały paradygmaty sylab na kartonikach, obustronnie zafoliowanych.
Z jednej strony sylaby pismem drukowanym, a z drugiej strony sylaby pismem „Szkolnym”
Wszystkie sylaby są nadrukowane bez wypełnienia, tzn. sam obrys grubą kreską, co umożliwia dziecku swobodne pisanie „wewnątrz sylaby”
Do zestawy dołączona jest również koszulka foliowa i pisak sucho ścieralny.
Zestaw ten służy do poznawania sylab, wstępnej nauki czytania i pisania.
Zestaw zawiera:
- 202 kartoniki formatu A6 obustronnie zadrukowane i zafoliowane
- koszulka formatu A5
- pisak sucho ścieralny
- instrukcja
- pudełko tekturowe
Autor: Elżbieta Wianecka, Agnieszka Bala
Wydanie I
Kraków 2012