Glenn Doman:
"Jeśli twoje dziecko ma pięć lat, to nauka czytania będzie łatwiejsza, niż gdyby miało sześć. Jeśli ma cztery, łatwiejsza niż gdyby miało pięć, a jeśli ma trzy lata, jeszcze łatwiejsza. Dwanaście miesięcy lub mniej to najlepszy wiek, aby rozpocząć, jeżeli chcesz włożyć najmniej czasu i energii w nauczenie twego dziecka czytania."
TABLICE
słowno-obrazkowe
DWUSTRONNE
DO NAUKI CZYTANIA BARDZO MAŁYCH DZIECI
z wykorzystaniem metody Domana (FLASHCARDS)
dla dzieci w wieku 1-6 lat
NOWE WYDANIE
Wydawnictwo Pentliczek
Wydanie III
Warszawa 2010
ISBN: 978-83-[zasłonięte]418-5-5
w III wydaniu tablice zostały powiększone o 40% !
Już ponad 2000 rodziców stosuje w Polsce metodę słowno-obrazkową (flashcards), a na świecie ( Europa Zachodnia, USA i Japonia) kilka milionów!
Metoda Domana oparta jest na zdolności małego dziecka do zapamiętania zapisanego słowa jako obrazu. Nauka czytania zachodzi z pominięciem żmudnego okresu literowania.
Metoda słowno-obrazkowa to współczesna odmiana klasycznej metody Domana. Tablice opatrzone są z jednej strony ilustracją i słowem, z drugiej tylko słowem. Stronę z obrazkiem wykorzystuje się w etapie stymulacji. Jednak w trakcie ćwiczeń stosuje się stronę bez obrazka.
Lata 90-te to początki dziedziny pedagogiki wczesnodziecięcej - tzw. Right Brain Education - RBE ( nauka z użyciem prawej półkuli mózgu). Metoda Domana, zarówno jej postać klasyczna, jak i współczesna, to tylko jedne z metod stosowanych w ramach Right Brain Education. Metod jest wiele, ale cel jest jeden - stymulacja rozwoju prawej półkuli mózgu (prawa półkula odpowiada za genialne uzdolnienia).
Rodzice stosujący klasyczną metodę Domana szybko zauważają znużenie dziecka podczas kolejnych dni prezentacji tablic ze słowami. Podczas nauki współczesną odmianą metody Domana efektu znużenia nie ma. Wprowadzanie nowych tablic opatrzonych zdjęciami i rysunkami zawsze wywołuje zainteresowania malucha.
W założeniach Right Brain Education wymienia się kilka warunków skuteczności metody. Zaangażowanie emocjonalne dziecka znajduje się na pierwszym miejscu.
Obecność obrazka pozwala dodatkowo na skojarzenie słowa z odpowiednim przedmiotem. Zastosowanie tablic tylko ze słowami często sprawia rodzicom trudność w zobrazowaniu przedmiotu (np. jak zobrazować dziecku tablicę "słońce" podczas sesji w porze wieczornej?).
Zestaw do Nauki Czytania zawiera:
1. tablice małe (120x100 mm) - dwustronne (strona z obrazkiem i napisem/strona tylko z napisem) - duża czarna czcionka, proste słowa o charakterze graficznym (jak oko, lala) - stymulacja narządu wzroku i kory wzrokowej, kojarzenie słowa z przedmiotem - 34 szt. w 3 częściach;
2. tablice średnie (180x90 mm) - dwustronne - czcionka czarna duża i średnia - wyrazy pojedyncze, zwroty i określenia, proste zdania - rozwijanie umiejętności, zapamiętywanie słów, kojarzenie krzyżowe, synteza - 44 szt. w 4 częściach;
3. tablice duże (210x140 mm) - dwustronne - czcionka czarna, średnia - zdania - dalsze rozwijanie umiejętności, utrwalenie poznanego słownictwa, adaptacja do układu tekstu w książce - umożliwiają swobodne przejście nauki czytania z formy tablic do układu książkowego - 15 szt. w 1 części;
4. tablice przejściowe (210x84 mm) - jednostronne - wielka, czerwona czcionka typowa dla tradycyjnej metody Domana. Tablice przeznaczone są dla dzieci poniżej 9 m-ca życia. Cel - stymulacja narządu wzroku i kory wzrokowej. Stymulacja kartami przejściowymi umożliwi zastosowanie kart słowno-obrazkowych nawet u dzieci poniżej 9 m-ca życia - 30 szt w 2 częściach (rzeczowniki i czasowniki);
5. tablice czyste - do samodzielnego wypełnienia. Należy pamiętać, że zestaw służy przede wszystkim poznaniu metody, wdrożeniu się w proces nauki zarówno dziecka, jak i rodzica. Po przerobieniu zestawu wymagana jest ciągłość nauki - z użyciem materiałów proponowanych przez Wydawnictwo Pentliczek (seria książeczek i słownych malowanek ) lub stworzonych samodzielnie przez rodziców.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, czytaj dalej:
Naukę rozpoczyna się od prezentacji dziecku strony z ilustracją (zachodzi skojarzenie obrazu z podpisem), natomiast ćwiczenia wykonuje się stosując stronę bez rysunku. Opis ćwiczeń z użyciem tablic słowno-obrazkowych, a także alternatywne metody prezentacji kart znajdziecie Państwo w przewodniku dołączonym do zestawu.
Pierwsze efekty zauważysz już po kilku dniach!
Tablice słowno-obrazkowe wykorzystują założenia metody Domana. Nie jest to jednak klasyczna metoda Domana z 1961 roku. W klasycznej metodzie Domana prezentuje się dziecku tylko słowa. W kartach słowno-obrazkowych dziecko ma możliwość zapamiętania słowa i skojarzenia go z odpowiednim przedmiotem lub postacią.
Dlaczego współczesne tablice do nauki czytania małych dzieci różnią się od klasycznych tablic Domana?
Prekursorem metody jest Glenn Doman, który w 1961 roku wydał znaną dziś na całym świecie pracę - zbiór doświadczeń i przewodnik dla rodziców. W ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat metoda uległa wielu modyfikacjom. Następcy Domana - psycholodzy, neurofizjolodzy i rehabilitanci z wielu ośrodków naukowych, udoskonalili metodę tak, by stała się maksymalnie skuteczna, a jej celem jest nie tylko nauka czytania, ale wszechstronny rozwój uzdolnień małego człowieka.
Inne zastosowania tablic:
_______________________________________________________________________
Na innych aukcjach znajdziecie Państwo kontynuacje Zestawu do nauki czytania:
Wszystkie pozycje Wydawnictwa Pentliczek, włącznie z opisami metod, a także tekstem i fotografiami umieszczonymi na aukcjach Allegro, są chronione prawami autorskimi. Każde naruszenie tych praw Wydawnictwo Pentliczek zgłasza natychmiast odpowiednim organom.
Wszystkie pozycje Wydawnictwa Pentliczek, włącznie z opisami metod, a także tekstem i fotografiami umieszczonymi na aukcjach Allegro,
są chronione prawami autorskimi. Każde naruszenie tych praw Wydawnictwo Pentliczek zgłasza natychmiast odpowiednim organom.