Przedmiotem
aukcji są
wysokiej jakości szklane filtry średnicy 72mm x 0,75. Filtry
pochodzą ze znakomitego optycznie zestawu FS12,
produkcji rosyjskiej, co jest potwierdzeniem ich jakości.
Trochę
teorii - kiedy stosujemy Filtr
pomarańczowy zatrzymuje promienie
fioletowe, niebieskie i w dużym stopniu również zielone.
Barwy
te zostają więc oddane na pozytywie fotograficznym ciemniej od innych.
Rozjaśnieniu natomiast ulegną barwy: żółta,
pomarańczowa i
czerwona.
Filtr pomarańczowa nazywany też jest filtrem
efektowym, ponieważ uzyskane przy jego użyciu zdjęcia krajobrazu mają
silnie przyciemnione niebo, co daje pewien efekt dramatyczny.
Fotografowane przez ten filtr chmury wyglądają jak nadciągająca burza.
Filtr pomarańczowy znajduje więc głównie zastosowanie tam,
gdzie
chodzi o uzyskanie silnych efektów specjalnych. Używa się go
również do zdjęć portretowych w celu rozjaśnienia mocno
opalonych twarzy, a także rozjaśnienia i usuwania (na zdjęciach)
piegów czy też plam wątrobowych występujących na
skórze
fotografowanych osób. Filtr ten przyciemnia w portrecie
niebieskie oczy, jak również znajduje zastosowanie w
zdjęciach
architektury rozjaśniając brunatne lub też czerwone ściany
budynków.
W powietrzu zawarta jest zawsze, w mniejszym
lub większym stopniu para wodna oraz niewielkie drobiny stałe
stanowiące zapylenie powietrza. Przy fotografowaniu dalekich
widoków obecność pary wodnej i kurzu objawia się w
ten
sposób, że dalsze partie otwartego krajobrazu wychodzą na
zdjęciach zamglone. Zamglenie to powodowane jest rozpraszaniem się
krótkofalowego promieniowania świetlnego (promienie
fioletowe i
niebieskie) na zawartych w powietrzu odrobinach pyłu, dymu i pary
wodnej. Promienie długofalowe, a więc czerwone i żółte,
łatwiej
przechodzą przez zanieczyszczone powietrze i nie ulegają rozproszeniu.
Wystarczy więc założyć na obiektyw aparatu filtr pomarańczowy,
zatrzymujący krótkofalowe promieniowanie świetlne, aby
uzyskać
zdjęcie bez zamglenia dalekich widoków. Fotografując dalekie
widoki obiektywami długoogniskowymi należy używać filtru
pomarańczowego. Zdjęcia takie, wykonane bez filtru, wykazywać mogą
silne zamglenia, które może je zdyskwalifikować.
Fotografując
dalekie krajobrazy obiektywem
standardowym nie należy nadużywać filtru pomarańczowego. Usunięcie
dalekiej mgiełki w krajobrazie niweczy bowiem całkowicie efekt tzw.
perspektywy powietrznej. Efekt ten obserwujemy często na zdjęciach
przedstawiających krajobrazy górskie. Im bardziej oddalony
jest
od nas łańcuch górski, tym grubsza warstwa powietrza
znajduje
się pomiędzy nim a nami. Daje ona silniejsze zamglenie na zdjęciu. I m
dalej znajdują się fotografowane góry, tym bardziej szaro
wyjdą
na zdjęciu. Gdy między nami a horyzontem znajduje się kilka pasm
górskich, to każde z nich będzie miało na zdjęciu nieco inny
odcień szarości. W ten sposób można wyraźnie zaznaczyć kilka
pasm różnych planów rozciągniętych w głąb
krajobrazu.
Założenie filtru pomarańczowego może zniszczyć tę perspektywę
powietrzną. Fotografując więc takie krajobrazy musimy zadać sobie
pytanie, co będzie dla nas ważniejsze - usunięcie zamglenia obrazu, czy
zachowanie naturalnych walorów krajobrazu w postaci
perspektywy
powietrznej. Od tej decyzji będzie zależało użycie lub nie filtru
pomarańczowego.
Filtr pomarańczowy może dać czasem tzw.
efekt
Wooda, z tym że będzie to efekt stosunkowo słaby. Polega on na lekkim
rozjaśnieniu zieleni w fotografowanym krajobrazie. Efekt Wooda
występuje w całej okazałości tzn. o odpowiednio dużym nasileniu dopiero
przy użyciu filtrów czerwonych*
Filtr
żółty wydobywa subtelne
różnice między odcieniami zieleni i
podkreśla naturalną tonację
nieba. Polecany do pejzażu i przy
fotografowaniu roślin. Tonuje
przebarwienia i defekty skóry na
portretach przy świetle
dziennym, niweluje kontrasty i podkreśla jasny
kolor włosów.
*http://www.republika.pl/foto_hobby/Filtry...