Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ZEGAR OBRAZOWY BIJĄCY NA ANIOŁ PAŃSKI 1ćw XIXw

16-01-2012, 19:17
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 35 000 zł     
Użytkownik Areiska
numer aukcji: 2030110160
Miejscowość Wałbrzych
Wyświetleń: 128   
Koniec: 14-01-2012 13:59:16

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

  W obecnych czasach, na rynkach oryginalne antyki Stanowią jedną z najlepszych i doskonałych form lokaty kapitału. Z roku na rok ich ceny znacznie rosną, co sprawia, że tak unikatowych rzeczy jest coraz mniej, a Najczęściej są to już jedyne egzemplarze.  
Wszelkie informacje na temat aukcji czy też transportu można uzyskać kontaktując się z nami telefonicznie lub e-mailem:

Tel. kom. 668-[zasłonięte]-304, 601-[zasłonięte]-829
E-mail. [zasłonięte]@antykigabi.pl
  1. Nie odwołujemy ofert, dlatego też prosimy o poważne podejście do transakcji.
  2. Zastrzegamy prawo do wcześniejszego zakończenia aukcji.
  3. Sprzedawany przez nas towar jest używany.
  4. Na Państwa życzenie wystawiamy fakture VAT.
Koszta poniesione z transportem w przypadku wybrania dostarczenia przez nas meble są Jedynie kosztami paliwa związanego z Dostawą do miejsca wyznaczonego przez kupującego.
Zapewniamy dostarczenie mebla do Dowolnej miejscowości na terenie całego kraju oraz ulokowanie w wybranym miejscu jak i również porady odnośnie jego pielęgnacji.

Witamy serdecznie...

Mamy przyjemność zaoferować Pańśtwu ...

Zegar obrazowy bijący na Anioł Pański ( dodatkowy mechanizm) z pozytywką grzebieniową pochodzący z 1 ćw. XIXw.

Obraz olejny stanowiący bardzo rzadki obiekt antykwaryczny.

W sposób mistrzowski wykonane dzieło sztuki.

Stworzony został w 1 ćw. XIXw.

 

Piękny romantyzm niemiecki przedstawiający widok kościoła na tle urokliwej panoramy gór z uwidocznieniem młyna wodnego symbolizującego ciągłość życia oraz czasu jest też symbolem duszy jako źródła życia wewnętrznego, niewyczerpanej energii duchowej, osobowości i własnego „ja”.

 

Postacie na obrazie nawiązują swoimi strojami do okresu i miejsca powstania obrazu. Całość komponuje się z zegarem umiejscowionym na wieży kościelnej. Obraz oprawiony jest w oryginalną bogato zdobioną ramę drewnianą oraz złocenia.  

Wymiary:

Wysokość: 83 cm

Szerokość: 99 cm

Głębokość: 17 cm

            Skrzynia wraz z zamocowanymi w niej mechanizmami zegara obrazowego oraz z namalowanym obrazem stanowią jedną oryginalną całość.

 

   Konstrukcyjnie zostało wzmocnione tylko samo zawieszenie skrzyni gdyż wymagało to już naprawy ( zaczep był mocno nadszarpnięty zębem czasu i była obawa, że nie utrzyma całości na haku )

 

Na płótnie namalowano wieżę kościelną, z umiejscowionym zegarem, który dwa razy na dobę uruchamia mechanizm zegara i załącza dodatkowy dwutonowy mechanizm bicia zwołujący swym dźwiękiem wiernych do modlitwy na Anioł Pański.

Zegar ten w zależności od ustawienia cięgieł może o pełnych godzinach wygrywać jedną z 4 melodii lub wygrywać melodie inną, co godzinę. Można oczywiście ustawić zegar, aby wybijał godziny i połówki godzin bez pozytywki tak jak biją inne zegary ścienne.  

 

Całość powstała w okresie, jeszcze przed rozpoczęciem się przemysłowej wielkoseryjnej produkcji zegarów a zegarmistrz potrafił sam wykonać cały mechanizm zegara.

 

Mechanizm zegara:

Pochodzący z 1 ćw. XIXw

Znaczony stemplem zegarmistrza używanym do oznaczenia montażu lub repasacji mechanizmu – napis „TIRA” wpisany w owal.

Napęd sprężynowy, regulator wahadłowy, tarcza emaliowana z rzymskim indeksem godzinowym oraz arabskim indeksem minutowym, wychwyt hakowy z kotwicą tzw. kutą, jednotonowy zapadowy mech bicia godzin typu paryskiego, zębniki frezowane, płyty pełne o grubości 2,5mm, osie i zębniki polerowane, wskazówki wkręty i sprężynki niebieszczone (niebieszczenie - ogniowo nakładane pokrycie antykorozyjne), wahadło z prętem stalowym, soczewka wahadła mosiężna wypełniona ołowiem, gong prętowy spiralny zamocowany w mosiężnej kostce.

 

Pozytywka:

Szwajcaria(?), 1 ćw. XIXw

Mechanizm pozytywki grzebieniowy 81 tonów, grzebień zaopatrzony w surdynki, 4 melodie 45sekund każda, regulator obrotów wiatrakowy, czop ślimaka wiatraka z zamontowanym rubinowym kamieniem nakrywkowym, wkręty i sprężynki niebieszczone, pełne sterowanie funkcjami odtwarzania melodii (oczywiście prócz odtwarzania losowego).

 

Jedną z melodii wygrywaną przez pozytywkę jest utwór z drugiej połowy XVIII „Kurdesz, Kurdesz nad Kurdeszami".

 

Dodatkowy mechanizm bicia na Anioł Pański ( 1 ćw. XIXw ) :

 

   Napęd sprężynowy, czas trwania bicia 90 sekund, zębniki frezowane, pełne płyty o grubości 2,55mm, osie i zębniki polerowane, wkręty i sprężynki niebieszczone, regulator obrotów wiatrakowy z przekładnią ślimakową (bardzo ciekawa konstrukcja wiatraka przypominająca wiatrownice stosowane w zegarach wieżowych), dwa gongi prętowe spiralne zamocowane w mosiężnej kostce, możliwość uruchomienia bicia cięgłem. Mechanizm bicia stworzono tak samo dokładnie i starannie jak mechanizm zegara.  

 

Kilka słów o tradycji bicia dzwonów na modlitwę Anioł Pański.

 

   Modlitwa ta odmawiana była dla uczczenia tajemnicy wcielenia oraz uczczenia macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, tradycja ta narodziła się w środowisku franciszkańskim w XIII w, a już w XIV w została przyjęta w całym Kościele zachodnim.

 

    Początkowo była odmawiana tylko wieczorem był to jednocześnie sygnał do gaszenia ognia w obejściach, jednakże z biegiem czasu przyjęła się także, jako modlitwa poranna i południowa.

 

   Czas odmawiania tej modlitwy był wyznaczany przez bicie dzwonu, dlatego „dzwony” kościoła namalowanego na obrazie biją bez przerwy aż 1, 5 minuty.

 

   O tym jak bardzo dokładnie zegarmistrz starał się odtworzyć bicie dzwonów świadczy fakt, że w początkowej fazie bicie jest pojedyncze a dopiero po chwili bicie zaczyna rozbrzmiewać dwutonowo.

 

 Brzmi to tak jak bicie prawdziwych potężnych i ciężkich niekiedy ważących ponad 500kg dzwonów ręcznie uruchamianych przez dzwonnika całym ciałem, których serce najpierw uderza w jedną krawędź dzwonu a po chwili po rozkołysaniu dopiero w obie krawędzie.

 

Kazimierz Przerwa-Tetmajer

ANIOŁ PAŃSKI (fragment)

 

Na Anioł Pański biją dzwony,

niech będzie Maria pozdrowiona,

niech będzie Chrystus pozdrowiony...

Na Anioł Pański biją dzwony,

w niebiosach kędyś głos ich kona...

 

Prezentowany Antyk jest przedmiotem niepowtarzalnym, prezentującym najwyższą i najdroższą formę wykonania zegara obrazowego, niespotykanego połączenia zegara, pozytywki oraz obrazu.

 

Niestety wykonane zdjęcia oraz filmy nie oddadzą wspaniałego widoku na żywo jaki sobą prezentuje a jedynie przybliżą jego odwzorowanie.

 

Każde pokazane zdjęcie posiadamy oczywiście w ok. 5mb rozdzielczości

 

Adresy film�w prezentujących unikat:

 

Wystarczy kliknąć na link do wybranej prezentacji:

 

http://www.youtube.com/watch?v=rMW6q8g0jjE - prezentacja ogólna

 

http://www.youtube.com/watch?v=HjEbkFMzGl4

 

http://www.youtube.com/watch?v=DYQRX1rxEBY

 

http://www.youtube.com/watch?v=8GVWnJzrzqQ - odwzorowanie bicia dzwonów

 

http://www.youtube.com/watch?v=rhdji5-z0wc

 

 Galeria Antykwaryczna GABI w Komnatach Zamku Książ

AntykiGabi

 

oraz

 

Zegarmistrz Adam Mroziuk


































góra strony...

Copyright GABI. All Rights Reserved. Szablon wykonany przez Mathias & Xerdos