Witamy serdecznie...
Mamy przyjemność zaoferować Pańśtwu ...
Zegar obrazowy bijący na Anioł Pański ( dodatkowy mechanizm) z pozytywką grzebieniową pochodzący z 1 ćw. XIXw.
Obraz olejny stanowiący bardzo rzadki obiekt antykwaryczny.
W sposób mistrzowski wykonane dzieło sztuki.
Stworzony został w 1 ćw. XIXw.
Piękny romantyzm niemiecki przedstawiający widok kościoła na tle urokliwej panoramy gór z uwidocznieniem młyna wodnego symbolizującego ciągłość życia oraz czasu jest też symbolem duszy jako źródła życia wewnętrznego, niewyczerpanej energii duchowej, osobowości i własnego „ja”.
Postacie na obrazie nawiązują swoimi strojami do okresu i miejsca powstania obrazu. Całość komponuje się z zegarem umiejscowionym na wieży kościelnej. Obraz oprawiony jest w oryginalną bogato zdobioną ramę drewnianą oraz złocenia.
Wymiary:
Wysokość: 83 cm
Szerokość: 99 cm
Głębokość: 17 cm
Skrzynia wraz z zamocowanymi w niej mechanizmami zegara obrazowego oraz z namalowanym obrazem stanowią jedną oryginalną całość.
Konstrukcyjnie zostało wzmocnione tylko samo zawieszenie skrzyni gdyż wymagało to już naprawy ( zaczep był mocno nadszarpnięty zębem czasu i była obawa, że nie utrzyma całości na haku )
Na płótnie namalowano wieżę kościelną, z umiejscowionym zegarem, który dwa razy na dobę uruchamia mechanizm zegara i załącza dodatkowy dwutonowy mechanizm bicia zwołujący swym dźwiękiem wiernych do modlitwy na Anioł Pański.
Zegar ten w zależności od ustawienia cięgieł może o pełnych godzinach wygrywać jedną z 4 melodii lub wygrywać melodie inną, co godzinę. Można oczywiście ustawić zegar, aby wybijał godziny i połówki godzin bez pozytywki tak jak biją inne zegary ścienne.
Całość powstała w okresie, jeszcze przed rozpoczęciem się przemysłowej wielkoseryjnej produkcji zegarów a zegarmistrz potrafił sam wykonać cały mechanizm zegara.
Mechanizm zegara:
Pochodzący z 1 ćw. XIXw
Znaczony stemplem zegarmistrza używanym do oznaczenia montażu lub repasacji mechanizmu – napis „TIRA” wpisany w owal.
Napęd sprężynowy, regulator wahadłowy, tarcza emaliowana z rzymskim indeksem godzinowym oraz arabskim indeksem minutowym, wychwyt hakowy z kotwicą tzw. kutą, jednotonowy zapadowy mech bicia godzin typu paryskiego, zębniki frezowane, płyty pełne o grubości 2,5mm, osie i zębniki polerowane, wskazówki wkręty i sprężynki niebieszczone (niebieszczenie - ogniowo nakładane pokrycie antykorozyjne), wahadło z prętem stalowym, soczewka wahadła mosiężna wypełniona ołowiem, gong prętowy spiralny zamocowany w mosiężnej kostce.
Pozytywka:
Szwajcaria(?), 1 ćw. XIXw
Mechanizm pozytywki grzebieniowy 81 tonów, grzebień zaopatrzony w surdynki, 4 melodie 45sekund każda, regulator obrotów wiatrakowy, czop ślimaka wiatraka z zamontowanym rubinowym kamieniem nakrywkowym, wkręty i sprężynki niebieszczone, pełne sterowanie funkcjami odtwarzania melodii (oczywiście prócz odtwarzania losowego).
Jedną z melodii wygrywaną przez pozytywkę jest utwór z drugiej połowy XVIII „Kurdesz, Kurdesz nad Kurdeszami".
Dodatkowy mechanizm bicia na Anioł Pański ( 1 ćw. XIXw ) :
Napęd sprężynowy, czas trwania bicia 90 sekund, zębniki frezowane, pełne płyty o grubości 2,55mm, osie i zębniki polerowane, wkręty i sprężynki niebieszczone, regulator obrotów wiatrakowy z przekładnią ślimakową (bardzo ciekawa konstrukcja wiatraka przypominająca wiatrownice stosowane w zegarach wieżowych), dwa gongi prętowe spiralne zamocowane w mosiężnej kostce, możliwość uruchomienia bicia cięgłem. Mechanizm bicia stworzono tak samo dokładnie i starannie jak mechanizm zegara.
Kilka słów o tradycji bicia dzwonów na modlitwę Anioł Pański.
Modlitwa ta odmawiana była dla uczczenia tajemnicy wcielenia oraz uczczenia macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, tradycja ta narodziła się w środowisku franciszkańskim w XIII w, a już w XIV w została przyjęta w całym Kościele zachodnim.
Początkowo była odmawiana tylko wieczorem był to jednocześnie sygnał do gaszenia ognia w obejściach, jednakże z biegiem czasu przyjęła się także, jako modlitwa poranna i południowa.
Czas odmawiania tej modlitwy był wyznaczany przez bicie dzwonu, dlatego „dzwony” kościoła namalowanego na obrazie biją bez przerwy aż 1, 5 minuty.
O tym jak bardzo dokładnie zegarmistrz starał się odtworzyć bicie dzwonów świadczy fakt, że w początkowej fazie bicie jest pojedyncze a dopiero po chwili bicie zaczyna rozbrzmiewać dwutonowo.
Brzmi to tak jak bicie prawdziwych potężnych i ciężkich niekiedy ważących ponad 500kg dzwonów ręcznie uruchamianych przez dzwonnika całym ciałem, których serce najpierw uderza w jedną krawędź dzwonu a po chwili po rozkołysaniu dopiero w obie krawędzie.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
ANIOŁ PAŃSKI (fragment)
Na Anioł Pański biją dzwony,
niech będzie Maria pozdrowiona,
niech będzie Chrystus pozdrowiony...
Na Anioł Pański biją dzwony,
w niebiosach kędyś głos ich kona...
Prezentowany Antyk jest przedmiotem niepowtarzalnym, prezentującym najwyższą i najdroższą formę wykonania zegara obrazowego, niespotykanego połączenia zegara, pozytywki oraz obrazu.
Niestety wykonane zdjęcia oraz filmy nie oddadzą wspaniałego widoku na żywo jaki sobą prezentuje a jedynie przybliżą jego odwzorowanie.
Każde pokazane zdjęcie posiadamy oczywiście w ok. 5mb rozdzielczości
Adresy film�w prezentujących unikat:
Wystarczy kliknąć na link do wybranej prezentacji:
http://www.youtube.com/watch?v=rMW6q8g0jjE - prezentacja ogólna
http://www.youtube.com/watch?v=HjEbkFMzGl4
http://www.youtube.com/watch?v=DYQRX1rxEBY
http://www.youtube.com/watch?v=8GVWnJzrzqQ - odwzorowanie bicia dzwonów
http://www.youtube.com/watch?v=rhdji5-z0wc
Galeria Antykwaryczna GABI w Komnatach Zamku Książ
AntykiGabi
oraz
Zegarmistrz Adam Mroziuk
góra strony...