Zdobywanie informacji. Technika szybkiego zadawania trafnych pytań
Birkenbihl Vera F.]
Chcesz tak się nauczyć prowadzić rozmowy i negocjacje, aby z ust klientów nie padało NIE? To wielka sztuka! Dlatego tak niewielu do końca ją posiadło. Jednym ze szczęśliwców jest Vera F. Birkenbihl – psycholog i dziennikarka prowadząca w całej Europie wykłady i seminaria na temat zarządzania zasobami mózgu, komunikowania się, zwalczania stresu, psychologii sukcesu, psychologii pracy i skutecznych metod uczenia się. Jej Zdobywanie informacji to wielokrotnie wypróbowany w praktyce i przynoszący świetne rezultaty trening techniki szybkiego zadawania trafnych pytań i kształtowania wyczerpujących wypowiedzi. Zawarte w książce tej ćwiczenia, zadania i przykłady służą doskonaleniu umiejętności formułowania rzeczowych pytań, a ograniczona do minimum teoria pozwala na zrozumienie celu treningu: "Kto pyta, prowadzi!" Sama autorka twierdzi wszak: "Jeśli nauczycie się stawiać odpowiednie pytania, to będziecie mogli znaleźć rozwiązania najbardziej pogmatwanych, a niekiedy absurdalnych historii". Zatem, nawet jeśli już jesteś niezłym negocjatorem, menedżerem, nauczycielem, sprzedawcą, socjologiem itp., zawsze możesz stać się jeszcze lepszym! Ze Zdobywaniem informacji to proste! Spis treści: Przedmowa 7 Wprowadzenie 9 Myśl przewodnia 13 Część 1A: Praktyka 15 * Etap 1: Umiejętność zadawania pytań. 16 o Ćwiczenia etapu 1: Zabawa w zgadywanie Część 1B: Praktyka * Etap 2: Jak unikać NIE 40 o Ćwiczenia etapu 2: Strategia - "mówimy nie NIE" 40 Część 1C: Praktyka 69 * Etap 3: W obliczu NIE 70 o Sytuacja wyjściowa dla etapu 3 70 * Etap 3: Metoda wolna od niepowodzeń (MWN) 72 o Sytuacja wyjściowa dla etapu 3 70 Inne historyjki z kluczem 88 * 1. Nagi mężczyzna w śniegu 94 * 2. Nieboszczyk w pociągu 94 * 3. Zazdrosny Teksańczyk 96 * 4. Kula z pistoletu 98 * 5. Nieboszczyk w polu kukurydzy 99 * 6. Bar południowoafrykański 100 * 7. Czytelnik gazety 101 * 8. Katastrofa lotnicza 102 * 9. Trociny 103 * 10. Wypadek - szczęście w nieszczęściu 105 Część 2: Teoria 109 * I. Technika zadawania pytań - dlaczego? 110 o 1. BIO-LOGIKA 111 o 2. PSYCHO-LOGIKA 112 o 3. LOGIKA 118 II. Sytuacje dla zamkniętych pytań 120 * 1. Kiedy jako profesjonaliści musicie uświadomić pewne dane laikowi 120 * 2. Jeśli macie do czynienia z gadułą 121 * 3. Jeśli od osoby nierozmownej musicie otrzymać pewne informacje 126 * 4. Jeśli chcecie logicznie przemyśleć problem 130 Uzupełnienia 133 IV. Anatomia reakcji NIE 137 * 1. Sytuacja plusowa 139 * 2. Sytuacja minusowa 139 * 3. Sytuacja pod znakiem zapytania 140 Dodatek 147 Notatnik do pracy 148 Analiza kilku protokołów dialogów 149 * Przykład nr 1: Sprzedaż oferty urlopowej - ale tym razem prawidłowa 149 * Przykład nr 2: Interferencja (znak zapytania na minus) 152 * Przykład nr 3: Interferencja (znak zapytania na plus) 153 * Przykład nr 4: Zakup samochodu 1986 155 Typowe błędy w codziennej praktyce 157 * Błąd nr 1: Zadawanie jednocześnie kilku pytań 157 * Błąd nr 2: Rosyjska ruletka 158 * Błąd nr 3: Stawianie pytania i jednoczesne odpowiadanie na nie 159 * Błąd nr 4: Stawianie pytania, które właściwie jest atakiem 159 Listopad. Wszystkie stworzenia duże i małe 263 Grudzień. Dawanie i otrzymywanie 287 |