Konwersje bagusów spalinowych na elektryczne zyskały ostatnio bardzo dużą rzeszę fanów. Wraz z duchem czasu podążyła także firma Himoto, oferując gotowy model elektryczny w skali 1:8 - MegaE8 XBL.
Już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to elektryczna wersja znanego modelu RXB-1. Pod i poza karoserią znajduje się całkowicie nowe podwozie, zaprojektowane specjalnie z myślą o napędzie bezszczotkowym i uwzględniające najnowsze rozwiązania techniczne stosowane w innych modelach.
Przede wszystkim jest to dobre wyważenie modelu - akumulator - najcięższy element - przesunięty został maksymalnie do przodu. Zaraz za nim znajduje się regulator obrotów. Po drugiej stronie zamontowany jest silnik oraz serwo z odbiornikiem. Takie rozplanowanie mas poszczególnych elementów sprawia, że MegaE8 prowadzi się doskonale i równie dobrze zachowuje się w powietrzu. Model jest bardzo stabilny i przewidywalny, co sprzyja szybkiej jeździe.
Na uwagę zasługuje także płyta podwoziowa. Jest ona w większej części kompozytowa, natomiast przedni element (najbardziej narażony na ścieranie) wykonano z aluminium. Model jest dzięki temu bardzo lekki (tylko 3012g!) i jednocześnie wytrzymały. Sama płyta jest także możliwie najwęższa, aby skupić środek ciężkości jak najbliżej osi modelu.
Wszystkie śruby, jak na model tej klasy przystało, mają łeb pod klucz imbusowy. Są przez to trwalsze i bardziej odporne na częste wkręcanie i wykręcanie.
Karoseria została również zaprojektowana pod model elektryczny. Jest ona bardzo niska i opływowa, co znacznie poprawia aerodynamikę modelu. Nie posiada zbędnych otworów na silnik czy bak paliwa - całkowicie zakyrwa ona elektronikę, zabezpieczając ją przed uszkodzeniami.
Tylny spoiler został wykonany z grubego, elastycznego plastiku i wyprofilowany tak, aby wytwarzał odpowiednią siłę dociskową tylnej osi. Jego mocowanie jest regulowane, dzięki czemu możemy dostosować charakterystykę aerodynamiczną modelu do warunków panujących na torze.
Za zawieszenie modelu odpowiedzialne są amortyzatory 16mm BigBore z gwintowanym korpusem. W porównaniu do zwykłych, cienkich amortyzatorów, wybierają one nierówności o wiele lepiej i dokładniej. Po odpowiednim ustawieniu ich charakterystyki, model dostosowuje się do każdych warunków, podczas jakich przyjdzie mu jeździć. Do tego różne pozycje mocowania na wieży oraz dolnym wahaczy zwiększają zakres ustawień. Wszystkie drążki, rzecz jasna, mają możliwość regulacji długości, dzięki czemu możliwe jest ustawienie odpowiednich kątów zawieszenia modelu.
System i sposób mocowania przednich zwrotnic oraz c-hubów zastosowany w tym modelu znany jest jako niezawodny i trwały. W całym podwoziu nie znajdziemy ani jednej spinki typu e-clips, co znacznie ułatwia serwisowanie modelu. Przednie półośki wykonane są w technologii CVD, która umożliwia dużo większy skręt kół, niż w przypadku innych połączeń.
Koła dokładane do zestawu składają się z dużych, szprychowych felg oraz miękkich opon z bieżnikiem dobrze znanym zawodnikom. Takie połączenie oferuje dobrą przyczepność na większości rodzajów nawierzchni. Koła są standardowo mocowane na hex 17mm, co wyklucza problemy związane z doborem innych felg.
Przejdźmy do wnętrza modelu. Jego serce stanowi potężny silnik bezszczotkowy 3000kV. Oznacza to, że z 1V zasilania wykręca on 3000 obrotów na minutę. Przy pakiecie 11,1V, silnik kręci się więc ponad 30000RPM! W innych modelach elektrycznych 1:8 buggy często zdzarza się, że plastikowa zębatka odbierająca nie wytrzymuje obciążeń i traci zęby. W przypadku Himoto, zębatka odbierająca jest w standardzie stalowa, co eliminuje związane z nią problemy.
Obrotami silnika steruje regulator prędkości Himoto. Jest on w stanie przepuścić 60A prądu ciągłego oraz jest przystosowany do zasilania pakietami LiPO maksymalnie 3s (11,1V). Wiatraczek efektywnie chłodzi jednostkę i zapobiega jej przegrzewaniu się.
Energii dostarcza pakiet 3S LiPO o pojemności 2700mAh. Wystarcza on na ok. 10 minut jazdy. Akumulator jest obudowany plastikową puszką typu Hardcase, dzięki czemu jest on bardziej odporny na uderzenia. Wyprowadzone zostały kable z wtyczką do ładowania/balansera oraz dwa przewody zasilające 12AWG zakończone gniazdami Gold 4mm.
Za skręcanie odpowiada serwo z metalowymi trybami o sile uciągu 9kg - siła równa potrójnej masie modelu w zupełności wystarcza do kierowania autkiem.
W zestawie znajduje się także ładowarka do akumulatorów LiPO obsługująca pakiety 2S i 3S. Posiada ona konieczną funkcję balansowania, czyli wyrównywania napięcia na poszczególnych ogniwach (konieczny wymóg przy stosowaniu pakietów litowych). Ładuje ona prądem 0,8A, co oznacza, że pakiet dołączony do zestawu będzie gotowy do użytku po ok. 4 godzinach.
Aparatura dołączona do zestawu to radio pracujące na paśmie 2,4gHz. Pilot posiada wszystkie funkcje potrzebne do wyregulowania autka - trymery, rewersy, ograniczenie skrętu. Na uwagę zakługuje pokrętło do ograniczenia gazu - dzięki niemu możesz stopniowo dopasowywać prędkość modelu do swoich umiejętności! Kolejną zaletą jest bardzo duża odporność na zakłócenia i brak kwarców - nie musisz martwić się o to, czy kolega obok nie jeździ przypadkiem na tym samym kanale, bądź ktoś w okolicy włączy aparaturę na twojej częstotliwości - radia 2,4gHz samodzielnie przeszukują pasmo w celu odnalezienia wolnej częstotliwości i blokują ją tylko dla Twojego modelu. Aparatury 2,4gHz charakteryzują się także krótszymi antenami (w nadajniku i odbiorniku), ale mimo to mają większy zasięg niż aparatury kwarcowe. Jednym słowem, model MegaE8 XBL jest idealną propozycją dla osób chcących spróbować swoich sił w zawodach, bądź po prostu lubiących mocne i szybkie modele. Z uwagi na duże prędkości rozwijane przez to podwozie, kierowane jest ono bardziej dla modelarzy z pewnym doświadczeniem w sterowaniu modelem. Dla osób chcących kupić model przyszłościowy, który na pewno się nie znudzi, zaprojektowano wspomniane wyżej pokrętło ograniczenia gazu. |