ZBLIŻENIA I MAKROFOTOGRAFIA BEZ TAJEMNIC Peterson
Zbliżenia i makrofotografia bez tajemnic
Kreatywne zdjęcia bliskich obiektów z uzyciem obiektywu makro lub bez niego
oszczędzasz
10%
Cena dla Ciebie 31,90 zł
oszczędzasz
8,00 zł
[...] książka ta opowiada o konwencjonalnej fotografii zbliżeniowej (tj. o kwiatach), jak również o niekonwencjonalnej fotografii zbliżeniowej. Wedtug mnie, fotografia z bliska musi zawierać coś, co zazwyczaj nie jest dostrzegane. Znajomość tematu może rodzić jego lekceważenie. Nie ma o tym mowy w przypadku szukania okazji do fotografowania zbliżeń. Odkrywanie w tej dziedzinie fotografii praktycznie jest nieustanne, ponieważ nic nigdy nie jest do końca przewidywalne - wystarczy najdrobniejszy skręt czy obrót i ujawnia się nowy obraz! To naprawdę podróż na cale życie i - jak w przypadku większości podróży - po drodze mamy wiele przystanków i mnóstwo ścieżek prowadzących do celu.
Fragment Wstępu
Recenzje
Zbliżenia i makrofotografia to bardzo wdzięczne tematy fotograficzne. Ten sposób przedstawienia nadaje fotografowanemu przedmiotowi abstrakcyjny charakter, który pobudza naszą wyobraźnię. Z pozoru wydaje się, że łatwo można uzyskać dobre zdjęcie fragmentu większej całości. Jednak jest inaczej. Ta dziedzina wymaga dużej dokładności i cierpliwości.
Autor książki dzieli się z nami swoją wiedzą na temat sprzętu, techniki fotografowania i kompozycji obrazu. Publikacja jest bogata w ilustracje przybliżające nam omawiane zagadnienia. Znajdziemy w niej zarówno fotografie przyrody, jak i miejskiego krajobrazu. Myślę, że rady Bryana Petersona okażą się cenne dla każdego fotografującego, zainteresowanego odkrywaniem nieznanego oblicza rzeczywistości.
Marcin Grabowiecki, Fotopolis.pl Do czytania książek Bryana Petersona w zasadzie nie trzeba zachęcać. Seria jego podręczników fotograficznych ma już swoich wiernych odbiorców. Myślę jednak, że najnowsza pozycja – poświęcona makrofotografii i fotografowaniu zbliżeń – jest książką szczególną. Wraz z rozwojem techniki cyfrowej, ten właśnie gatunek fotografii rozwija się chyba najdynamiczniej. Kiedyś fotografowanie z bardzo bliska było dostępne jedynie nielicznym – wyposażonym w specjalistyczny sprzęt i nieziemską cierpliwość. Teraz mikroświat wokół nas jest na wyciągnięcie ręki. Ułatwienia technologiczne nie znaczą jednak zbyt wiele, jeśli nie idą za nimi ciekawe pomysły.
Peterson w swojej nowej książce pokazuje przede wszystkim, jak patrzeć na makrofotografię w indywidualny i twórczy sposób. Nie jest to podręcznik poświęcony wyłącznie zagadnieniom stricte technicznym. Tłumacząc zawiłości sprzętowe, autor cały czas ma na uwadze kwestie poszukiwania ciekawych tematów i ich kreatywnego wykorzystania.
Jest to więc pozycja, z którą warto się zapoznać niezależnie od stopnia zaawansowania. Początkujący znajdą w niej wyczerpujące omówienie kwestii technicznych. Zaawansowani z pewnością docenią rozważania dotyczące rozwijania własnego stylu. Nawet w przypadku makrofotografii trzeba bowiem pamiętać, że udane zdjęcia powstają jedynie z połączenia umiejętności technicznych z artystyczną wrażliwością.
Z czystym sumieniem mogę polecić nową książkę Petersona tym, którzy choć raz spróbowali fotografować w trybie makro. A założę się, że dotyczy to wszystkich posiadaczy cyfrówek.
Wojtek TkaczyńskiSpis treści
WSTĘP
FOTOGRAFIA ZBLIŻENIOWA A I MAKROFOTOGRAFIA
Co oznacza termin makro
Jeśli to nie jest makro, to mamy fotografię zbliżeniową
Stosowanie obiektywów szerokokątnych do fotografowania z bliska
SPRZĘT
Obiektywy makro
Pierścienie pośrednie
Soczewki makro kontra Canon 5000
Canon 5000 i szeroki kąt
Pierścienie odwrotnego mocowania
Cyfrowe kompakty
Obiektywy szerokokątne
Obiektyw rybie oko
Odblyśniki
Pierścieniowa lampa btyskowa
Statywy
Wyposażenie dodatkowe
GŁĘBIA OSTROŚCI l PRZYSŁONA
Glębia ostrości
Ekspozycja prawidłowa kontra kreatywnie prawidlowa ekspozycja
Przycisk podglądu glębi ostrości
Fotografowanie bez korzystania z podglądu glębi ostrości
Lustrzane odblaski Wschód i zachód slońca
WSKAZÓWKI PRZYDATNE
PRZY FOTOGRAFOWANIU ZBLIŻEŃ
Kadrowanie z planem przednim i tlem
Wypelnianie kadru Kompozycja pozioma i pionowa
Zbliżenia faktury
FOTOGRAFOWANIE ZBLIŻEŃ WE WNĘTRZACH
Domowe studio
Kuchnia
Inne pomieszczenia, inne tematy, inne światlo
Kropla „rosy" jako miniobiektyw rybie oko
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik A: Obiektywy VR i 15
Załącznik B: Skala odwzorowania w makrofotografii
INDEKS