OPIS PRZEDMIOTU
Poradnik serwisowy
Zawieszenie hydropneumatyczne
w samochodach osobowych
część 1
Tytuł książki: | Poradnik serwisowy Zawieszenie hydropneumatyczne w samochodach osobowych część 1 |
Wydawca: | Instalator Polski |
Seria: | Poradnik serwisowy |
Wydanie: | 06/2009 |
Autor: | Jerzy Kaparuk |
Strony: | 46 |
Rysunki: | b.d. |
Oprawa: | Miękka |
Format: | A5 |
Język: | Polski |
Opis:
Poradnik Serwisowy to obowiązkowa seria publikacji dla każdego mechanika i diagnostyka samochodowego. Przystępny język oraz zakres zagadnień z pewnością zainteresuje również przeciętnego kierowcę i użytkowanika samochodu. Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów: elektronika i elektryka samochodowa, diagnostyka, technologia napraw mechanicznych, lakiernictwo i blacharstwo. Każde wydanie Poradnika serwisowego to zeszyt o objętości kilkudziesięciu stron poruszający wybrany temat.
Poszukiwanie komfortu podróżowania było nierozłącznym czynnikiem towarzyszącym rozwojowi motoryzacji. W samochodach układem kojarzonym z komfortem jest zawieszenie. W niniejszym Poradniku Serwisowym przybliżone zostaną Czytelnikowi rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń hydropneumatycznych oraz hydropneumatycznych aktywnych, stosowanych w wybranych modelach firmy Citroen. Pojęcie zawieszeń hydropneumatycznych w samochodach osobowych nierozerwalnie wiąże się z tym właśnie producentem systemów hydrauliczno-gazowych. Rozwiązania te można obecnie uznać za najbardziej rozwiniętą i technologicznie dopracowaną konstrukcję stosowaną w produkcji seryjnej samochodów, zarówno w odniesieniu do skali, jak i nowatorstwa rozwiązań.
Przekonanie dające pierwszeństwo firmie Citroen jest prawdziwe, ale zarazem nierównoznaczne z wyłącznością. Do dokonania analizy rozwoju konstrukcji zawieszeń hydropneumatycznych należy uwzględnić rozwiązania innych producentów. Dlatego odniesiono się także do zawieszeń pneumatycznych, powszechnie stosowanych w rozwiązaniach producentów niemieckich: BMW, Mercedes-Benz czy audi/VW. Celem wykazania różnic konstrukcyjnych oraz problematyki diagnostycznej, dokonano także porównania zawieszeń hydropneumatycznych z zawieszeniami klasycznymi.
Podjęcie tematu zawieszeń hydropneumatycznych jest również zwróceniem uwagi na znaczną ekspansję tych zawieszeń, z którymi wielu kierowców i warsztatów spotyka się praktycznie codziennie.
Ze względu na obszerność tematu i dużą liczbę ilustracji Poradnik Serwisowy został podzielony na dwie części. W pierwszej części przedstawiono genezę, ewolucję i budowę zawieszeń hydropneumatycznych. W drugiej zaś zostaną omówione rozmazania konstrukcyjne elementów zawieszeń oraz zagadnienia dotyczące diagnostyki.
Spis treści:
WSTĘP 5
1. GENEZA I EWOLUCJA ZAWIESZEŃ HYDROPNEUMATYCZNYCH 6
2. ZAWIESZENIA HYDROPNEUMATYCZNE – WŁASNOŚCI I BUDOWA 16
2.1. Podział zawieszeń 16
2.2. Zadania realizowane przez zawieszenia hydropneumatyczne samochodów 17
2.3. Podział i zadania elementów składowych zawieszeń hydropneumatycznych 17
2.4. Różnice konstrukcyjne zawieszeń hydropneumatycznych w odniesieniu do zawieszeń klasycznych 18
2.5. Układy elementów wodzących, tłumiących i sprężystych zawieszeń hydropneumatycznych 24
2.6. Zalety i wady zawieszeń hydropneumatycznych 43
Literatura 45
kod04