ZN WSHE 5/2003 (red.) Włodzimierz Jaśkiewicz stron 138
OPIS
- Problematyka w nich podejmowana odnosi się do różnych form aktywności człowieka - głównego kreatora i aktora zmiany - ulokowanych na obszarze organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. Autorzy publikacji prezentują wybrane sfery zarządzania ludźmi, w różnym stopniu odwołują się do wiedzy teoretycznej i empirycznej, orientują się na własne, badawcze interesy, co może rodzić wrażenie niejednorodności zawartości tomu. To, co ujednolica publikowane treści, W człowiek zaangażowany w proces przekształceń gospodarczych, pełnione przez niego role i ich uwarunkowanie.
- Funkcja personalna stanowi przedmiot zainteresowania dwóch pierwszych artykułów tomu. Kazimierz Doktor podejmuje problem reorientacji funkcji personalnej w kontekście transformacji polskiej gospodarki i administracji oraz analizuje uwarunkowania zmian w organizacji służb personalnych. Jego zdaniem, kondycja polskiej gospodarki i jakość problemów „ludzkich" w polskich przedsiębiorstwach nakazuje podchodzenie z większą ostrożnością do koncepcji „nowego" zarządzania zasobami ludzkimi. Drugi artykuł, odnosząc się do współczesnych poglądów o kluczowej roli człowieka i zasobów ludzkich w zarządzaniu organizacjami, analizuje wpływ nowej formuły funkcji personalnej na definicję funkcji organizacyjnych menedżerów. Autor artykułu, Włodzimierz Jaś-kiewicz, zwraca uwagę na znaczne rozszerzenie funkcji menedżerskich, a co za tym idzie - nowe wymagania dotyczące wiedzy i treści profesjonalnych zadań. Wydaje się jednak, że era „nowoczesnego zarządzania ludźmi" jest ciągle pożądanym stanem docelowym, a „nowa filozofia zarządzania" znajduje się najczęściej, w polskich realiach, w bardzo wczesnej fazie realizacji.
- Niematerialne zasoby organizacji, ich kwalifikacje oraz zarządzanie nimi opisują autorzy kolejnego artykułu. Bogusz Mikuła i Anna Pietruszka-Ortyl definiują je jako strukturę złożoną z kapitału ludzkiego i intelektualnego organizacji -wiedzy, kompetencji i talentów pracowników. Wskazują jednocześnie na konieczność wprowadzenia nowych modeli organizacji, ujmujących niematerialne zasoby w procedurach i strategiach zarządzania. Spełnienie tego postulatu daje, ich zdaniem, gwarancję racjonalnego wykorzystania wszystkich szans rozwoju.
- Kluczowy dla problematyki jakości i zarządzania zasobami ludzkimi problem adekwatności oferty systemu kształcenia menedżerów i zapotrzebowania gospodarki podejmuje Agnieszka Dzie dzicz ak-Foltyn. Analizuje nie tylko potencjał instytucji kształcenia, ale poddaje ocenie przekazywaną w procesach kształcenia wiedzę. Struktura programów, jakość kształcenia, monitorowanie z jednej strony możliwości uczelni w tym zakresie, a z drugiej - popytu opartego na rozszerzaniu warunków działania menedżerów, istoty zadań organizacyjnych ilp. - to strategicznie ważne problemy teoretyczne (modele systemów), badawcze i praktyczne.
- Ostatnie trzy artykuły odnoszą się do procedur zarządzania zasobami ludzkimi.
- Zasady i niektóre procedury rekrutacyjne w organach Unii Europejskiej opisuje Katarzyna Krzanowska. Przedmiotem opisu jest rekrutacja w Komisji Europejskiej i Radzie Unii Europejskiej. Opisywane procedury obejmą polskich obywateli dopiero po uzyskaniu przez Polskę członkostwa, ale stanowią dobry przykład rutynowych działań, procedur i wymagań, określających europejskie standardy zarządzania.
- Analizę empiryczną procesu wdrażania systemu ocen w organizacji biurokratycznej zawiera artykuł Anny Sołtys
(...)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 5
Kazimierz Doktor Funkcja personalna i jej organizowanie 9
Włodzimierz Jaśkiewicz Funkcja personalna organizacji a struktura działań menedżerskich 21
Bogusz Mikufa, Anna Piętruszka-OrtyI Elementy zarządzania niematerialnymi zasobami organizacji. . 29
Agnieszka Dziedzicząk-Foltyn Kształcenie kadry menedżerskiej a zapotrzebowanie biznesu . . 43
Joanna Cewińska Bariery udziału kobiet w zarządzaniu 57
Iza Desperak Płeć w rekrutacji . . 71
Zofia Kołoszko-Chomentowska Przedsiębiorca - kreator nowego oblicza wsi 83
Katarzyna Krzanowska Rekrutacja w wybranych instytucjach Unii Europejskiej .... 93
Anna Sołtys Proces aplikacji systemu ocen - studium przypadku 107
Agata Malarczyk Plusy i minusy kafeteryjnego systemu motywacji 121
Sprawozdania i recenzje 135
|