OPIS PRZEDMIOTU
Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail
Informatory techniczne Bosch
Tytuł książki: | Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail Informatory techniczne Bosch |
Wydawca: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Seria: | Informatory techniczne Bosch |
Wydanie: | (2) rozszerzone 2009 |
Autor: | Praca zbiorowa; tł. Antoni Szulborski, Jacek Łęgiewicz |
Strony: | 96 |
Rysunki: | 87 |
Oprawa: | Miękka |
Format: | A4 |
Język: | Polski |
Opis:
Konsekwencją dążenia do ciągłego zmniejszania zużycia paliwa i toksyczności spalin oraz coraz cichszej pracy silników o zapłonie samoczynnym jest stały wzrost wymagań dotyczących przede wszsytkim ich układów wtryskowych. Wamagania te moga spełnić tylko układy wtryskowe zapewniające bardzo drobne rozpylenie paliwa, bardzo dokładne dawki paliwa i odpowiednie kształtowanie przebiegu wtrysku oraz umożliwiające wtrysk wielokrotny (wstepny, głowny i dotrysk) paliwa. Układem wpełniającym podane wymagania jest zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail, w którym w odróżnieniu od innych układów wtryskowych, paliwo gotowe do wtrysku znajduje się stale pod wysokim cisnieniem w zasobniku.
W niniejszym informatorze technicznym zawarto wszsytkie niezbędne wiadomości dotyczące budowy i sposobu działania zasobnikowego układu wtryskowego Common Rail oraz pokazano, ak ten układ rozwijał się od czasu jego wprowadzenia w 1997 roku. Ponadto wyczerpująco opisano najważniejsze elementy tego układu. Zasadniczym elementem składowym układu Common Rail są wtryskiwacze, które mogą być dwóch rodzajów: wtryskiwacze elektromagnetyczne (stosowane od początku) oraz wtryskiwacze piezoelektryczne (stosowane od 2004 roku). W drugim wydaniu książki opisano również ten drugi rodzaj wtryskiwaczy, ich działanie oraz zalety wynikające z zastosowania w nich siłownika piezoeelektrycznego. Wiele uwagi poświęcono równiez opisowi elektrycznego sterowania EDC, które jako jedyne umożliwia pełne wykorzystanie zalet układu wtryskowego Common Rail gwarantując spełnienie wymionionych na wstępnie wymagań dotyczących silników wysokoprężnych, jak równiez przyszłościowych wymagań odnośnie do czystości spalin.
Bogato ilustrowany informator skierowany jest do studentów wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniów średnich szkół technicznych o profilu samochodowym, inżynierów i techników zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszystkich zainteresowanych tą tematyką.
Spis treści:
Przegląd układów wtryskowych Common Rail (CR) / 4
- Zastosowanie / 4
- Budowa / 5
- Działanie / 6
- Układ wtryskowy CR silników ZS samochodów osobowych / 9
- Układ wtryskowy CR silników ZS pojazdów użytkowych / 13
Obwód niskiego ciśnienia układu Common Rail / 18
- Przegląd / 18
- Pompa zasilająca / 20
- Filtr paliwa / 22
Elementy obwodu wysokiego ciśnienia układu Common Rail / 26
- Przegląd / 26
- Wtryskiwacze / 26
- Pompy wysokiego ciśnienia / 39
- Zasobnik paliwa wysokiego ciśnienia / 47
- Czujniki wysokiego ciśnienia / 48
- Zawór regulacyjny ciśnienia / 49
- Zawór redukcyjny ciśnienia / 51
Rozpylacze / 52
- Rozpylacze otworowe / 54
- Perspektywy rozwoju rozpylaczy / 58
Połączenia wysokiego ciśnienia / 60
- Złącza wysokiego ciśnienia / 60
- Przewody paliwa wysokiego ciśnienia / 61
Elektroniczny układ sterowania EDC / 64
- Przegląd / 64
- Układ Common Rail silników ZS samochodów osobowych / 66
- Układ Common Rail silników ZS pojazdów użytkowych / 67
- Przetwarzanie danych / 68
- Regulacja wtrysku paliwa / 68
- Regulacja lambda silników ZS samochodów osobowych / 77
- Układy EDC zorientowane na moment obrotowy / 81
- Wymiana danych z innymi układami / 84
- Transmisja danych magistralą CAN / 85
Diagnostyka / 87
- Nadzorowanie podczas jazdy (diagnostyka pokładowa OBD) / 85
- Diagnostyka pokładowa samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych / 89
- Diagnostyka warsztatowa / 90
Wykaz ważniejszych skrótów / 91
Skorowidz rzeczowy / 94
Informacje dodatkowe Wzrost zainteresowania silnikami ZS w Europie / 8
- Przegląd układów wtryskowych silników ZS /14
- Wymagania dotyczące elektrycznych pomp zasilających / 19
- Filtracja oleju napędowego / 23
- Wymagania dotyczące czystości części / 28
- Efekt piezoelektryczny / 38
- Tajniki techniki wtrysku paliwa / 53
- Precyzja wtrysku paliwa w silniku wysokoprężnym / 59
- Kawitacja w obwodzie wysokiego ciśnienia /63
- Wyrównanie dawki wtryskiwaczy / 76
- Regulacja i sterowanie / 80
kod02