|
Dominik Strasburger
Zasady sztuki wojennej
O kampaniach i bitwach od starożytności do wojny francusko-pruskiej 1[zasłonięte]870-18
Warszawa 1996
266 s., 20 cm
stan dobry
Spis treści
WSTĘP ....................................... 5
Rozdział I UKSZTAŁTOWANIE SIĘ ZASAD SZTUKI WOJENNEJ
W CZASIE BITEW ORAZ KAMPANII W STAROŻYTNOŚCI ..... 13
Rozdział II REALIZACJA ZASAD SZTUKI WOJENNEJ W ŚREDNIOWIECZU .................................... 49
Rozdział III STOSOWANIE ZASAD SZTUKI WOJENNEJ W WALCE
ZBROJNEJ DZIEJÓW NOWOŻYTNYCH DO 1871 R......... 70
Rozdział IV CHARAKTERYSTYKA ZASAD SZTUKI WOJENNEJ W WYBRANYM PIŚMIENNICTWIE WOJSKOWYM ............. 122
UOGÓLNIENIA I WNIOSKI .......................... 190
Wykaz sił zwycięzców i pokonanych w walce zbrojnej od 490 r. p.n.e do 1871 r. 210
Współczesne zasady sztuki wojennej ....................... 216
Załącznik: WYBRANE INFORMACJE O DEMOGRAFII, ROZWOJU ROLNICTWA I TECHNIKI, UZBROJENIU WOJSK ORAZ O WYDARZENIACH MILITARNYCH OD CZASÓW NAJDAWNIEJSZYCH DO XIX WIEKU .... 219
BIBLIOGRAFIA .................................... 243
Wykaz szkiców..................................... 253
Wykaz ilustracji ..................................... 254
Wstęp
Na temat zasad sztuki wojennej nagromadziło się wiele, najczęściej kontrowersyjnych, poglądów. Dotyczą one zarówno treści formułowanych zasad, sposobów ich stosowania, jak i praktycznego znaczenia w walce, bitwie i operacji. Trwa także spór o trwałość lub zmienność omawianych zasad, które stanowią zwięzłą syntezę uniwersalnych koncepcji taktycznych, operacyjnych i strategicznych, wypracowanych w trakcie działań wojennych dowódców, sztabów i wojsk. Są one wynikiem obiektywnej prawdy, gdzie rzeczywistość nie da się ująć w ostateczną formę prawną. Można więc tu zgodzić się z tezą Winstona Churchilla, że: „Prawdy wojenne są absolutne, ale zasady ich stosowania muszą być wysnute za każdym razem z aktualnych okoliczności, które są zawsze różne. Wnioskujemy z tego, że żadne reguły nie stanowią wytycznych do działania. Oczywiście, znajomość bogatej treści zasad sztuki wojennej w zasadniczy sposób ukierunkowuje decydentów pola walki.
Do chwili obecnej nie ukazała się pozycja, która globalnie analizowałaby i syntetyzowała omawianą problematykę, pomimo że „stare zasady" przetrwały do dzisiaj i mogą być stosowane w nowych warunkach, co nie zawsze się czyni w nauce współczesnej taktyki, sztuki operacyjnej i strategu. Stąd zrodziła się potrzeba opracowania tego tematu w celu wykorzystania go w procesie szkolenia wojsk.
Jak zwykle, doskonalą busolą określającą właściwe pojmowanie praktycznego stosowania zasad sztuki wojennej w okresie przygotowania i prowadzenia działań wojennych jest historia - doświadczenia wojenne, zarówno te odległe, jak i bardziej współczesne.
Autor widzi konieczność ustalenia w czasie „formowania się" zasad sztuki wojennej. Badania w tym zakresie można było podjąć na podstawie dokumentacji, która w stosunku do czasu przedhistorycznego, a także w znacznej mierze okresu starożytności - nie istnieje. Tezę tę potwierdza wielu historyków, np. Palit i Hurst. Stwierdzili oni min., że „Nie istnieje dokumentacja, na której można by oprzeć systematyczne badania nad sztuką wojenną starożytnego Egiptu".
Autor wyraża pogląd, że tego typu badania można było podjąć dopiero od VI wieku p.n.e. w sferze teorii (napisanie słynnego dzieła O sztuce wojennej przez Sun-cy) i od V wieku p.n.e. na płaszczyźnie praktyki, gdy bitwy i kampanie wojenne opisane zostały już przez wiele pokoleń historyków.
Ponieważ rozmiar książki powinien być ograniczony, przedstawiono jej tematykę w sposób wybiórczy (częściowo przekrojowy) w okresach: starożytności, średniowiecza i czasów nowożytnych do wojny francusko-pruskiej lat 1[zasłonięte]870-18, która była wydarzeniem przełomowym w dziejach Europy i świata. Jej wyniki doprowadziły do silnego wzmocnienia ekonomicznego, politycznego i militarnego Prus, które odegrały zasadniczą rolę w proklamowaniu Drugiej Rzeszy Niemieckiej. Państwo to doprowadziło później do pierwszej wojny światowej i jako Trzecia Rzesza Niemiecka od 1933 r wywołało w 1939 r. drugą wojnę światową.
Technika militarna, taktyka, sztuka operacyjna i strategia szczególnie w wojnach światowych, były już zdecydowanie odmienne od stos nych w wojnach poprzednich okresów historycznych. To właśnie zadecydowało o ustaleniu granicy czasowej omawianych problemów.
Ważnym zadaniem niniejszej pozycji było zbadanie kształtowania się omawianych zasad, realizacji ich treści w bitwach i kampaniach, jak również
przedstawienie interesujących nas zagadnień w wybranym piśmiennictwie wojskowym. Wnioski w tym zakresie powinny służyć współczesnym dowódcom wojskowym oraz oficerom sztabów w procesie doskonalenia ich umiejętności we właściwym stosowaniu zasad sztuki wojennej na poligonach, a jeśli przyjdzie potrzeba - na polu walki.
Autor doszedł do wniosku, że przy praktycznym stosowaniu zasad sztuki wojennej w większości analizowanych bitew i kampanii o znaczeniu historycznym - mniejsze lub niewiele większe liczebnie wojska pokonywały w walce zbrojnej nieprzyjaciela. Zwyciężając, uzyskiwały przewagę względną w zaplanowanej przestrzeni i czasie. Powodowało to ekonomiczną możliwość kolejnego niszczenia poszczególnych „części" sił przeciwnika. Tego typu „zjawisko" kształtowało się w warunkach istniejących zależności i współzależności poszczególnych zasad sztuki wojennej w rozpatrywanych okresach historycznych. Czynny udział mieli w tym wielcy wodzowie (dowódcy), którzy w określonych okolicznościach ekonomiczno-polityczno-woj-skowych, umiejętnie stosując omawiane zasady - odnosili zwycięstwa przy względnie niskich stratach w ludziach i uzbrojeniu wojsk własnych.
Autor główną uwagę skupił na zaprezentowaniu następujących problemów:
1. W jaki sposób i które z zasad sztuki wojennej ukształtowały się w bitwach oraz kampaniach w starożytności?
2. Jak realizowano zasady sztuki wojennej w średniowieczu?
3. W jakich warunkach stosowano zasady sztuki wojennej w walce zbrojnej okresu nowożytnego do 1871 r.?
4. W jakiej formie ujmowano (opisywano, traktowano) zasady sztuki wojennej w wybranych pracach teoretyków wojskowych od VI wieku p.n.e. do XIX wieku?
5. W jakiej mierze zasady sztuki wojennej ukształtowane na przestrzeni wieków mogą być wykorzystane w warunkach współczesnych?
Odpowiedzi na przedstawione kwestie Czytelnik znajdzie w poszczególnych rozdziałach książki.
Literatura przedmiotu z jednej strony jest bogata, a z drugiej wyjątkowo uboga, jeżeli rozpatruje się ją tylko z punktu widzenia zasad sztuki wojennej. Po prostu brak jest dziel dotyczących kształtowania się omawianych zasad. Prace te są wycinkowe i przyczynkarskie, co wyraźnie zostało uwidocznione w wybranym piśmiennictwie wojskowym analizowanych okresów historycznych. Należało więc przebadać ogromną liczbę różnych opracowań, aby wyłowić to, co stanowi o istocie zasad i ich treści.
Ponieważ jest to książka (podręcznik) o charakterze wojskowo-historycznym, centralną w niej pozycję zajęły druki zwarte, także źródła literatury przedmiotu, skrypty i artykuły naukowe. Wydawnictwa encyklopedyczne niejako posiłkowały analizę rozpatrywanych problemów.
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
- Koszt wysyłki za granicę: ustalany indywidualnie
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|