Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ZASADY NAUCZANIA NAUCZANIE PEDAGOGIKA NAWROCZYŃSKI

16-01-2012, 18:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036023019
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 13-01-2012 20:30:01

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -




PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.


BIBLJOTEKA PEDAGOGICZNO-DYDAKTYCZNA
POD REDAKCJĄ PROF DR. Z. MYSŁAKOWSKIEGO NR. 4.
BOGDAN NAWROCZYŃSKI
ZASADY NAUCZANIA
I
KSIĄŻNICA-ATLAS
ZJEDNOCZ. ZAKŁADY KARTOGRAFICZNE I WYDAWNICZE TO W. NAUCZ. SZK. ŚREDN. I WYŻSZ -SA
LWÓW-WARSZAWA 1930





Przedmowa.

W książce niniejszej usiłowałem, po pierwsze, poddać krytycznemu rozbiorowi żywotne za naszych czasów poglądy na nauczanie, po drugie, sformułować i uzasadnić najważniejsze zasady dydaktyczne, po trzecie, zebrać je w całość, pozbawioną sprzeczności i przenikniętą jedną myślą przewodnią.
Do podjęcia tej pracy skłoniła mię przedewszystkiem chęć wydobycia siebie i innych z tego ciemnego gąszczu niejasnych, nieścisłych, a często w dodatku niezgodnych ze sobą poglądów na nauczanie, w jakim obecnie żyjemy.
Nie znaczy to, abym nie doceniał postępów współczesnej myśli pedagogicznej. I owszem, cieszę się z jej bujnego rozrostu, mam żywe uznanie dla odwagi, z jaką ona wyzwoliła się z zastarzałej rutyny, podzielam zapał, z którym dąży do przekształcenia nauczania i szkoły w myśl wymagań współczesnego żyda i współczesnej nauki; zarazem jednak nie mogę zamknąć oczu na to, że jej tak często brakuje jasności, ścisłości i zespolenia w harmonijną całość. Przedewszystkiem stosuje się to, oczywiście, do popularnych haseł i poglądów, mających duży wpływ na praktykę szkolną; jednakże i poważna literatura pedagogiczna nie zawsze jest wolna od tych braków.
Z tych uwag można już się domyślić, w jakim kierunku poszły moje usiłowania. Starałem się osiągnąć jak największą jasność i ścisłość myśli pedagogicznej. To było
pierwsze moje usiłowanie. A dalej, rozumiejąc, iż w bieżących poglądach na nauczanie jest dużo zdrowego ziarna, ale dużo także i plew, żadnej z doktryn pedagogicznych nie przyjmowałem zgóry za dogmat, choćby ona była dogmatem dla wielu jednostek, lub nawet całych obozów. Każdą sprawę starałem się poddać krytycznemu rozbiorowi. Każdą starałem się ponadto zrozumieć, jako wynik historycznego rozwoju.
Dlatego to obok rozważań systematycznych sporo w tej książce miejsca poświęciłem wywodom historycznym. Usiłowałem pogłębić zrozumienie wielu spraw, wykazując, jak długiej nieraz pracy trzeba było w przeszłości, aby teraz można było głosić hasła „nowego wychowania" i „szkoły przyszłości".
Opracowane w ten sposób szczegóły powiązałem ze sobą, obierając za punkt wyjścia zagadnienie ideałów dydaktycznych. Obrałem tę do syntezy drogę, rozumiejąc, iż fragmentaryczność współczesnej myśli pedagogicznej jest skutkiem zajmowania się głównie metodami i organizacją pracy wychowawczej przy jednoczesnem traceniu z oczu jej celu. Pragnąc uniknąć tej jednostronności, poświęciłem baczną uwagę problematowi celu nauczania.
Na czemże polega ten cel ? — Na tem, mojem zdaniem, aby wychowanek pod wpływem nauczania rozwinął się na samodzielnego i twórczego członka swego społeczeństwa narodowego i państwowego. Chcąc ten cel osiągnąć, nauczanie musi za naszych czasów kształtować w wychowanku tę najpełniejszą strukturę życia duchowego, którą nazywamy osobowością. Stąd wyniknęło, iż pojęcie struktury duchowej, jak ją pojmował W. Dithey, a obecnie pojmują: E. Spranger i G. Kerschensteiner, stało się kością pacierzową tej książki.
Przez ciemny i splątany gąszcz mniemań i dążeń współczesnych, przerąbywałem się do przenikniętego temi myślami systemu dydaktycznego. Mam poczucie, żem się posunął w tym kierunku o kilka przynajmniej kroków. Jednocześnie jednak zdaję sobie sprawę, jak wiele pracy pozostało do wykonania. Książka moja nie jest jeszcze zwartą i pełną teorją nauczania. Nie dałem jej też tego zbyt wiele obiecującego tytułu, poprzestając na skromniejszym: „Zasady nauczania". Ten tytuł jej się należy, rzeczywiście bowiem omówiłem w niej jeżeli nie wszystkie, to w każ-3ym razie najważniejsze zasady nauczania. ^ Pisząc tę książkę, myślałem o tem, aby ona mogła się przydać naszemu nauczycielstwu szkół ogólno-kształcących, praż kandydatom do zawodu nauczycielskiego, zwłaszcza do zawodu nauczycieli szkół średnich.
Mając na uwadze potrzeby tej zwłaszcza kategorji czytelników, starałem się o jak największą prostotę i przejrzystość wykładu. Starałem się przytem w miarę możności pomijać tematy, uwzględnione w używanych u nas podręcznikach psychologji pedagogicznej i logiki. Licząc się z tem, że większość kandydatów do zawodu nauczycielskiego nie specjalizuje się w pedagogice, odznaczyłem za-pomocą różnych czcionek, co ma znaczenie dla wszystkich, co zaś dla studjujących pedagogikę jako przedmiot główny. Ustępy podstawowe wydrukowałem garmondem, uzupełnienia, najczęściej o charakterze historycznym, borgisem. Nadto użyłem petitu dla odcieniowania tego wszystkiego, co ma charakter przykładów, lub wypisków, ilustrujących myśl głównego tekstu.
W dopiskach pod tekstem wskazałem literaturę, którą się posiłkowałem przy opracowaniu tej książki. Starzy klasycy pedagogiki zajmują w niej poczesne miejsce. Z now-
szych i współczesnych najwięcej zawdzięczam moim dwu profesorom: P. Barthowi i K. Twardowskiemu, oraz takim autorom jak: J. Dewey, G. Kerschensteiner, E. Spranger, E. Meumann, W. Stern, E. Claparede, J. Piaget i S. Hessen.
Warszawa, 9 luty 1930.




Wykaz autorów.

Albert W., 400.
Arystoteles, 16, 136, 295-296, 311, 362.
Bacon F., 189.
Baranowski M., 46.
Barth P., 6, 50-52, 55, 65, 188-190,
393, 409. Bell, 272.
Binet A., 89, 94, 96, 257. Błonskij P., 171-172. Boecjusz, 296. Bonser F. G., 276. Borst M., 195. Bougłe C, 159. Breslich E. R., 251-252. Burt C, 184. Buhler Ch., 367. Biihler K., 85.
Claparede E., 6, 20, 153, 156,
282.
Cohn J., 14. Conrad, 161. Coursault J. H., 157. Czarnecki, 67.
Dante, 343. ^Davis, 71. Dawid J. W., 195, 381.
Decroly O., 60, 198-201, 217, 224, 234, 290, 311, 316, 323, 396-399, 400.
Descartes R., 216.
Dewey J., 6, 60, 116, 164, 172, 175, 224, 290, 295, 308-310, 313-314, 316,317,318,324-325,394-396,409.
Dilthey W., 4, 88, 213.
Dottrens R., 285.
Downey J. E., 96.
Dorpfeldt F. W., 56, 308.
Dumesml, 338.
Durkheim E., 333.
Dzierzbicka W., 422.
Elsenhans T., 129. Ebert E., 73. Erazm Roterdamski, 188. Eurypides, 189.
Fadrus V. 371. Ferriere A., 224. Fichte J. G., 332. Fischer A., 21. Foerster F. W., 137, 260. Ford H., 110, 356-357. Freud Z., 24.
Freyer H., 53, 105, 149, 332. Frobel F., 60, 190, 193 194, 195, 196, 198, 203, 204, 324.
Gates A. J., 52, 207.
Gaudig H., 172, 173, 267, 288, 312.
Gesner J. M. 65.
Goethe W., 103, 187, 343.
Greiling J. C, 67.
Grzegorzewska M., 94.
Griinbaum A., 142.
Haberkantówna W. 269.
Haeckel E., 394.
Hall-Quest A. L., 249, 250, 251.
Hamaide A., 199, 399.
Harris W. T„ 275.
Hartmann B., 195.
Hegel G. W., 67, 105.
Helwecjusz, 96.
Heraklit, 77.
Herbart J. F., 12-14, 19-20, 22, 60, 135, 159-161, 165-166, 168, 190, 194-195, 196, 203, 208, 293, 295, 297-300, 308, 315, 316, 384, 389, 391-394.
Hessen S., 6, 332, 358, 364, 402. Holmes W. H., 280 Homer, 107, 123. Hugo W., 72. Humboldt W., 103. Husserl E., 11, 22.
Ihering R., 330. James W., 72-74.
Kandel I. L., 120.
Kant I., 64-67, 77.
Kerschensteiner G., 4, 6, 15, 21, 60, 88, 116-117, 125, 136, 156, 172, 174, 176, 224, 227, 256, 261-262, 290, 292, 351, 353-357, 367, 373.
Klemm G., 406.
Kober J., 284.
Koffka K., 86, 142, 143-144.
Komeński J. A., 17-18, 59, 118,13TM 189, 190, 296-297, 384.
Konarski St., 65. Konfucjusz, 123. Korzeniowski J., 161. Kopczyński St. 242. Kot S., 7.
Kozłowski W. M. 25. Krieck E., 122, 123, 129. Kromer M., 278. Kwintyljan, 16, 384.
Lancaster, 272.
de Lassale J. Chr., 272.
Lay W., 20, 205.
Le Bon G., 288.
Leibniz G. W., 118.
Lepeletier, 338.
Leser H., 102.
Locke J., 18, 60, 70, 72, 190.
Louis G., 353.
Lunk G., 155.
Mc Murry F. M. 221.
Marks K., 171.
Mayer A., 245.
Messmer O„ 25, 308, 316.
Meumann E., 6, 20, 73, 74, 190, 195,
206, 207, 209, 210, 211, 245. Mickiewicz A., 107-108, 121, 343. Moede W., 288. Montaigne M., 30, 58-59, 189. Monroe P., 280. Montessori M„ 60, 196-198, 210,
224-225. Moog W., 148.
Mfiller G. E., 86. Munsterberg H., 205. Mysłakowski Z., 129.
Nawroczyński B., 91, 276, 280, 281,
283, 285, 340. Niemeyer A. H., 67. Niesiołowska M., 232. Nietzsche F., 104. Novalis, 216.
Offner M., 248. Ostrowski J., 62. Otto B. 400.
Parker T. Ch. 246, 247, 250, 266,
275.
Parkhurst H., 252, 286, 292. Paulsen F., 112, 190. Pestalozzi J H„ 19, 28, 59, 60, 68,
103, 115, 186, 190-193, 194, 195,
196, 203, 262, 297, 324. Peters W., 24, 97. Piaget J., 6, 177-184. Plato, 16, 107, 384, 386, 418. Pohoska H„ 361.
Rabelais, 58. Raschke H., 284. Ratkę (Ratichius) W., 17, 189. Regener F., 308. Rein W., 301, 311, 394. Rej M., 36, 227. Reymont W., 111. Ribot T., 156, 168. Roller K., 245.
Rousseau J. J., 17-18, 28, 60, 115, 118, 122, 127, 129, 190, 324, 365. Rusk R., 20, 248.
Sallwurk E., 308.
Schmid E., 67.
Schmidkunz H., 40.
Schmidt F., 245.
Schoenichen W. 361.
Schopenhauer A., 133.
Schrobler E., 195, 209.
Search P. W., 278-279.
Seyfert R., 308, 316.
Sickinger A., 283.
Sighele S., 288.
Simon, 94.
Sleight W. G., 73-76, 84.
Sokrates, 16, 133, 263.
Sosnowski P., 202.
Spencer H., 343-347.
Spranger E., 4, 6, 102, 125-127, 346.
Stern W. 6, 90-93, 94, 100, 142,
184, 195, 209, 282. Stevenson J. A., 419, 420, 422. Sturm J., 188, 272. Sturm K. F., 400. Suchodolski B., 332, 414. Szekspir W., 107, 343.
Terman L. M., 96. Thorndike E. L., 74-75, 275-276. Trentowski B. 41. Twardowski K„ 6.
Vives L., 188.
Weber H., 24. Werneburg F., 304. Wertheimer M., 87. Willmann O., 12-14, 41, 296. Winch W. H., 73, 74. Windelband W., 156. Witwicki W., 86, 202, 268.
Wolf F. A., 67, 101-102, 103.
Woodworth, 74.
Wujek, 47.
Wundt W., 156, 162.
Wyneken G„ 290, 292, 364.
Zarzecki L., 10.
Zieliński T., 343.
Ziller T., 297, 300-301, 304,
315-317, 391-394, 395. Znaniecki F., 328-329.





Wykaz rzeczowy.

Akroamatyczna forma, 254-255. Aksjomat Kerschensteinera, 353-357. Aktywność ucznia, 52-53, 136, 141,
146, 196, 200, 202, 214-215, 224,
259.
Apercepcja, 198, 208-211, 302. Ascetyzm, 131.
Atmosfera moralna, 233, 417-418. Austrjacka reforma, 283-285, 291,
339, 369-372.
Batawski system, 279-281.
Cel nauczania, 13-15, 33-138.
Cel wychowania, 13-15.
Charakter, 12-15, 45, 85, 87, 88,101,
128-138. Ćwiczenie, 40, 42, 62, 81, 82, 89,
303-304, 318. Czynności dydaktyczne, 35-41.
Daltoński system, 81, 228-229, 234,
237, 241, 252-253, 255, 269, 286,
292-293, 371. Decroly metoda, 198-201, 217,
396-399.
Dobór pedagogiczny, 281-285. Dobra kształcące, 21, 43-44, 101, 105,
135-136, 146-151, 321-424. Dojrzewanie, 143-144.
Dokładność, 83-84.
Dorabianie się, 146-148, 213, 256.
Dydaktyka, 10-15,
dydaktyka eksperymentalna, 23-24, historja dydaktyki ogólnej, 15-25, jej nauki pomocnicze, 22-25.
Dyscyplina, 137-138.
Dyskusja, 239-240, 264, 266.
Dziedziczność, 96-100.
Egzamin, 236-237, 238. Elastyczność programów, 375-379. Epizodyczny stopień nauczania,
358-366, 406, 422.
Erotematyczna metoda, 264, 266-269. Erudycja szkolna, 58, 62, 104, 187,
188.
Formalne kształcenie, 63-84, 101-102,
117, 118, 348-349. Formy nauczania, 254-293.
Gimnazjum, 120-121, 127-128, jednolite gimnazjum, 350, 412, typy gimnazjów, 349-353, 411.
Grupa koleżeńska, 288-293.
Heterogonja celów, 161-162, 170. Heureza, 254-271, 314-317, 422-423.
Indywidualizowanie, 99-100, 271-293,
353-381, 379-381. Indywidualność, 85, 87, 88, 106, 114,
128-129, 132, 354-356. Instynkty" 154-155, 198. Intelektualizm, 43-44, 118, 212-214,
423.
Intelektualność, 100, 104. Inteligencja, 90-100, 120, 336,
rodzaje inteligencji, 93,
stopnie inteligencji, 93, 366-367.
Jednostka metodyczna, 294, 300.
Kategorje spostrzegania, 209.
Kierowanie, 227-228.
Klasa szkolna, 271, 274-278, 288-293,
Klasowy system, 272, 285-286,
Klasycyzm, 64-67, 77-78, 341-343.
Kojarzenie, 201, 217.
Kompensacja, 377.
Koncentracja, 391-394.
Koncentry, 393k
Kontrola pracy uczniów, 39, 235-237,
23& Korelacja przedmiotów nauczania,
409-410. Kształcenie (się), 13-15, 102-138,
141-176. Kultura, 21, 42-43, 87, 105, 121,
149-150.
Lekcja, 234-243, 279.
Mannheimski system, 282-283, 339,
369, 372.
Masowe nauczanie, 271-293. Materjalny cel kształeeniay 67. Materjał nauczania, 36,55,81,321-424.
Materjalizm dydaktyczny, 55-59, 117,
118.
Metoda projektów, 323, 418-424. Metodyka, 15. Montessori metoda, 196-198.
Nadnormalne zdolności, 94-96,
277-278, Naoczność, 204.
Nauczanie, 7-10, 38-4Q, 88, 312, nauczanie a wychowanie, 7-10, nauczanie ćwiczące, 42, 63-100^ -nauczanie kształcące, 42-45,101-138, nauczanie wychowujące, 42-45,
101-138,
teorja i praktyka nauczania, 25-31. Nauczanie jak się uczyć, 243-253s. Nauczyciel, 26-31, 46-47, 221-jego wykształcenie, 25-31, planowanie pracy, 230-231, przygotowawcze czynności, rola w nauczaniu, 222-229. Nawyk, 154. Niwelowanie, 99, 336.
Obserwacja, 200, 214-217.
Ocena pracy uczniów, 39, I7ł,
235-237, 238.
Ogarnianie, 231, 239, 240, 298-300,, 415. Osobowość, 14-15, 45, 85, 87, 88,
101, 104, 128-138. Ośrodki zainteresowania, 200.
Pamięć, 90, 248, Pedagogika, 10.
edagogja, 9. Plan nauczania, 321-424.
Udawanie, 254-271,302-303,344-357.
^dnormalne zdolności, 94-96,276-277.
Podręcznik, 268.
Poditawa wychowawcza, 410-413. Poglądowość, 176-220, 258. Pomoce naukowe, 219-220, 231, 233,
234.
&&zukiwanie, 254-271, 314-317, K 422-423.
Powtarzanie, 230-231, 239, 240. Pozostawianie na drugi rok, 277,287. Praca, 170-176,
domowa, 223, 235, 242-246, 249,
ręczna, 60-61, 173-174,
szkolna, 245-246. Pracownie, 218, 234, 269. Program, 321-424. Propedeutyczny kurs, 358r366. Protokoły, 240,
Przeciążenie, 241-243, 277, 278-279. Przedmiotowo-wyborczy system,
378-379. Prtenoszeaie się. wprawy, 71-75, 81,
82-84, 85.
Pułeżyeie spostrzeżeniowe, 186, 191, - 201-220.
Przyjemność, 163-165. Pueblo system, 278-279. Pytanie, 263-264, 266-269, 287.
Realizm, 341-349.
Regionalizm, 401.
Roboty ręczne, 60-61, 173-174.
Rozkawałkowanie, 384-389, 406.
Rozporządzanie wiedzą, 53, 62.
Rozumowanie, 52, 217, 315,
Rozwój umysłowy, 8, 25, 63-84, 89,
98, 105, 142, 143. Równość w nauczaniu, 99-100, 336.
Samokształcenie, 226.
Scalanie społeczeństwa, 122-124,
334-340.
Sokratyczna metoda, 263. Specjalizacja, 70, 114, 334-335,
340-353, 366-381. #
Społeczność pracy, 199, 290-293. Spostrzeganie, 51. Stopnie formalne, 293-320. Stopnie kultury, 392-394, 395-396. Struktura, 4, 87-88,101,110,128-138,
143-145,197,198,213,217,354-356,
366-368. Sugestja, 257. Sumienie, 23, 131. Swoboda ucznia, 196, 312-314. Syntetyczne nauczanie, 400-407. Synteza w nauczaniu, 200, 230,
381-424.
Systematyczny kurs, 358-366,406, 422. Szablon, 379-381. Szkoła:
szkoła a życie, 57, 424,
szkoła elementarna, 119-120,
szkoła jednolita, 338,
szkoła podstawowa, 126,
szkoła powszechna, 335, 337,
szkoła pracy, 169-176, 224, 259. Środowisko, 199-200, 226, 400-401.
Talent, 90.
Teorja wspólnych składników, 71-88.
Teorja wychowania, 10-12.
Teorja nauczania, 10-12.
Teorja wykształcenia, 14-15.
Testy, 94.
Tok nauczania, 293-320.
Tresura, 145.
Twórczość, 109, 110, 136, 149, 150.
Typy wyobrażeniowe, 206-207.
Uczenie, 37-38.
Uczenie się., 52, 141, 142-151, 235,
241, 312. Uczeń, 141-220. Uczenie" się pod kierunkiem, 247,
249-252, 270-271, 280-281, 286. Uczucie, 211-214. Układ dóbr kształcących, 357-379,
390-424.
Układ spoisty, 86-88, 142, 144, 217. Umiejętności, 41, 47-63, 304. Umysł dziecka, 176-186, 362-363,
artyficjalizm, 178,
egocentryzm, 181-182,
prawo tracenia przystosowania, 180-181,
schematyzm, 183-184, 198, 210,
transdukcja, 184,
ujmowanie stosunków, 182-183. Utrwalanie wiedzy, 237, 304, 318. Utylitaryzm, 345.
Uwag-a, 166-169, 183, 202, 207, 214. Uzmysławianie, 219-220.
Werbalizm, 186-201. Wiadomości, 41, 47-63, 81, 304. Wolne studjum, 377. Wolowe czynniki, 211-214. Wspólne składniki, 82-84, 85. Wybór dóbr kształcących, 328-353,377. Wychowanie, 7-10, 88, 133-138. Wykład, 40, 45-47, 254, 257-259. Wykształcenie, 10, 13-15, 87, 88,
103-138, 146-151,
ideał wykształcenia, 44-45,101-109, 128, 132-133, 141-142, 149-151, 226, 227, 382-383, 389,
kierunki wykształcenia, 111-128,
340-353, narodowe wykształcenie, 120, 121,
329-333, ogólne wykształcenie, 114-128,
335,
ogólno-ludzkie, 330-333, państwowe wykształcenie, 120-121,
329-333, podstawowe wykształcenie, 126,
336-337,
rodzaje wykształcenia, 113-128, rozległość wykształcenia, 111-113, rozszerzające wykształcenie,
126-128,
stadja wykształcenia, 124-128, stopnie wykształcenia, 110-111, zawodowe wykształcenie, 114-128,
334-335.
i Wyobrażenie ruchowe, 205-206. Wyobrażenie spostrzegawcze,201 -204,
210. Wyrażanie (się), 62-63, 173, 201,
215-217. Wysiłek ucznia, 152, 153, 162-165,
170, 214-215. Wystawa, 234. Wzrost, 143-144.
Zadawanie, 240-243. Zainteresowanie, 82, 108, 116,
151-169, 175-176, 198, 200, 202,
211-212.
Zgłębianie, 298-300. Zróżnicowanie, 366-379,
struktur duchowych, 366-368,
programów, 368-379.






Treść.

Przedmowa..... o
wstęp............" ."!."." !!!!."!! i
1. Rozgraniczenie podstawowych pojęć....... 7
2. Historja dydaktyki ogólnej i jej nauki pomocnicze.....15
3. Teorja i praktyka nauczania........... 25
Część pierwsza.
Ideały dydaktyczne........33
Rozdział I. Nauczanie wśród innych czynności dydaktycznych ................. gg
1. Rodzaje czynności dydaktycznych.......... 35
2. Ustopniowanie celów nauczania......... 41
Rozdział II. Minimalne cele nauczania...... 47
1. Wiadomości i umiejętności..... 47
2. Materjalizm dydaktyczny i jego skutki....... 55
3. Środki zaradcze.......... i 50,
Rozdział III. Nauczanie ćwiczące........ 53
1. Teorja formalnego wykształcenia......... 63
2. Badania eksperymentalne. Teorja wspólnych składników ... 71
3. Krytyka teorji wspólnych składników. Pojęcie struktury 84
4. Inteligencja i jej ćwiczenie............ g8
Rozdział IV. Nauczanie kształcące i wychowujące . . .101
1. Ideał wykształcenia............. ]Q1
2. Stopnie, rodzaje i stadja wykształcenia.........\Q
3. Indywidualność, charakter i osobowość.........128
4. Wychowywanie osobowości przez nauczanie .... . 133
Część druga.
Uczenie się i nauczanie . iqq
Dział A. Uczeń..... " " " "
.............141
Rozdział V. Kształcenie się i jego motywy......141
1. Dorabianie się struktury duchowej .... 141
2. Dynamika zainteresowań.....
3. Główna zasada „szkoły pracy" .... " 1fiQ Rozdział VI. Zasada poglądowości....... 1?6
1. Umysł dziecka.........
2. Werbalizm a zasada poglądowości w"jej historycznym rozwoju 186
3. Przeżycie spostrzeżeniowe i jego warunki .... 201
Dział B. Nauczyciel.........
Rozdział VII. Uczenie się i nauczanie...... 221
1. Uwagi wstępne............. " 22J
2. Rola nauczyciela .... " o„o o z"ł r. łłłłłłłł|..... 222 X Czynności przygotowawcze nauczyciela . oto
4. Prowadzenie lekcyj......... # " 234
5. Nauczanie, jak się uczyć........ . . 243
Rozdział VIII. Formy nauczania...... 254
1. Podawanie i poszukiwanie....... ,54
2. Nauczanie masowe i indywidualizujące .... 271 Rozdział IX. Tok nauczania...... 2g,
1. Istota zagadnienia........g ,„„
2. Klasyczne teorje stopni formalnych .... " 095
a) pierwsze próby.......... " 2g,
b) teorje Herbarta i Zillera....... " 2gj
c) teorja Johna Dewey......... . , 308
3. Uwagi krytyczne.......... ." . 310
Dział C. Plan nauczania........
Rozdział X. Plan nauczania a potrzeby społeczne . . .321
1. Wyjaśnienia wstępne......... 321
2. Społeczeństwo czy dziecko?......" 323
3. Dobra narodowe i ogólnoludzkie..... 32&
4. Scalanie społeczeństwa...............334
5. Kierunki wykształcenia w ogólno-kształcących szkołach średnich 340
Rozdział XI. Plan nauczania a potrzeby młodzieży . . .353
1. Aksjomat G. Kerschensteinera............353
2. Układ pionowy materjału nauczania..........357
3. Układ poziomy materjału nauczania..........366
4. Indywidualność i szablon............ . 379
Rozdział XII. Synteza w nauczaniu...........381
1. Zagadnienie.............. m 3gj
2. Niebezpieczeństwo rozkawałkowania..........384
3. Środki zaradcze.................389
a) na stopniu epizodycznego nauczania.........391
b) na stopniu systematycznego nauczania........403
4. Metoda projektów................418
Wykaz autorów...................425
Wykaz rzeczowy...................429




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI