Opis książki: Zasada proporcjonalności, najważniejsza ogólna zasada prawa wspólnego rynku, pojawia się w niemalże każdym orzeczeniu dotyczącym swobód rynku wewnętrznego. Stanowi ona podstawowe kryterium badania zgodności z prawem wspólnotowym ograniczeń tych swobód, przyjmowanych przez państwa członkowskie ze względu na szeroko rozumiany interes publiczny. Od dnia 1 maja 2004 r. Polska jest krajem członkowskim Unii Europejskiej, a jej obywatele są beneficjantami podstawowych swobód rynku wewnętrznego. Polskie regulacje przewidujące odstępstwa od swobód przepływu są zaskarżane do sądów krajowych, zobowiązanych rozstrzygać o ich legalności. Poznanie mechanizmów działania zasady proporcjonalności ma zatem doniosłe znaczenie dla praktyków prawa.
Wykaz skrótów Wstęp Część I Ogólna charakterystyka zasady proporcjonalności i swobód rynku wewnętrznego WE Rozdział 1 Zasada proporcjonalności jako ogólna zasada prawa 1.1._Uwagi wstępne 1.2._Szczególny charakter zasady proporcjonalności 1.2.1._Neutralność 1.2.2._Elastyczność 1.3._Funkcja zasady proporcjonalności w poszczególnych dziedzinach prawa 1.4._Zasada proporcjonalności jako wyraz odejścia od pozytywizmu prawniczego 1.4.1._Przesunięcie od lex do ius 1.4.2._Wpływ zasady proporcjonalności na relacje między władzą prawodawczą a sądowniczą 1.5._Proporcjonalność w systemach prawnych wybranych państw członkowskich 1.5.1._Republika Federalna Niemiec 1.5.2._Republika Francuska 1.5.3._Zjednoczone Królestwo 1.5.4._Polska 1.6._Proporcjonalność w Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 1.7._Podstawy prawne zasady proporcjonalności w prawie wspólnotowym 1.7. 1._Proporcjonalność działań instytucji wspólnotowych str.7 1 1.7. 2._Proporcjonalność działań państw członkowskich str.8 0 1.7. 3._Zasada proporcjonalności w przyszłych traktatach reformujących Unię Europejską str. 8 0 Rozdział 2 Swobody rynku wewnętrznego WE oraz dopuszczalność ich ograniczania 2.1._ Pojęcie rynku wewnętrznego 2.2._ Pojęcie swobód 2.2.1._Fundamentalny charakter swobód 2.2.2._Skutek bezpośredni przepisów statuujących swobody 2.2.3._Adresaci przepisów statuujących swobody 2.3._Wyjątki od swobód 2.3.1._Klauzule derogacyjne przewidziane w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską 2.3.2._Wyjątki wynikające z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości - wymogi konieczne 2.3.2.1._Doktryna wymogów koniecznych w swobodzie przepływu towarów 2.3.2.2._Stosunek wymogów koniecznych do art. 28 i 30 TWE 2.3.2.3._Doktryna wymogów koniecznych w swobodach przepływu osób, usług i kapitału 2.4._Pojęcie środka państwowego ograniczającego swobody rynku wewnętrznego 2.4.1._Charakter prawny środka 2.4.2._Zakres pojęcia organu państwowego wydającego środek 2.5._Etapy kontroli legalności środka ograniczającego swobody 2.5.1._Występowanie harmonizacji na poziomie wspólnotowym 2.5.1.1._Podział kompetencji między Wspólnotę Europejską a państwa członkowskie 2.5.1.2._Podział kompetencji jako uzasadnienie dopuszczalności wyjątków od swobód 2.5.1.3._Charakter prawny uprawnień państw członkowskich do przyjmowania wyjątków od swobód 2.5.2._Ograniczenie swobody 2.5.2.1._Definicja ograniczenia swobody przepływu towarów 2.5.2.2._Zawężenie definicji ograniczenia swobody przepływu towarów 2.5.2.3._Definicja ograniczenia swobód przepływu osób, usług i kapitału 2.5.2.4._Problem zastosowania orzeczenia Keck i Mithouard do swobód przepływu osób, usług i kapitału 2.5.2.5._Niestosowanie reguły de minimis 2.5.3._Uzasadnienie interesem publicznym 2.5.3.1._Podmiot uprawniony do zdefiniowania interesu publicznego państwa członkowskiego 2.5.3.2._Wymóg niegospodarczego charakteru interesu 2.5.3.3._Szczególne wymogi dotyczące interesu publicznego w swobodzie przepływu osób 2.5.4._Proporcjonalność środka 2.6._Pozostałe wyjątki traktatowe Część II Zróżnicowanie intensywności badania proporcjonalności przez Trybunał Sprawiedliwości - przyczyny i przejawy Rozdział 3 Czynniki wpływające na zróżnicowanie intensywności badania proporcjonalności 3.1._Uwagi wstępne 3.1.1._Rola zasady proporcjonalności w rynku wewnętrznym WE 3.1.2._Zróżnicowana intensywność kontroli proporcjonalności 3.2._Ogólna charakterystyka czynników wpływających na intensywność badania proporcjonalności 3.3._Czynniki związane z interesem wspólnotowym 3.3.1._Waga swobód 3.3.2._Stopień naruszenia swobody 3.3.2.1._Wyłączenie swobody 3.3.2.1.1._Wydalenie z terytorium jako najpoważniejsza forma ograniczenia swobód przepływu 3.3.2.1.2._Podstawowe cechy środka przesądzające o jego nieproporcjonalności 3.3.2.1.2.1._Zbyt duży stopień ogólności zakazu 3.3.2.1.2.2._Bezwzględność zakazu 3.3.2.1.2.3._Brak konsekwencji w traktowaniu danego zjawiska 3.3.2.1.3._Konsekwencje procesowe wyłączenia swobody 3.3.2.2._Częściowe ograniczenie swobody 3.3.3._Równoczesne naruszenie prawa podstawowego 3.4._Czynniki związane z interesem publicznym państwa członkowskiego 3.4.1._Podejrzenie, że cel nie jest rzeczywisty 3.4.2._Rodzaj interesu krajowego - obiektywna waga 3.4.2.1._ Ochrona praw podstawowych 3.4.2.2._ Bezpieczeństwo publiczne 3.4.2.3._ Moralność publiczna 3.4.2.4._ Porządek publiczny 3.4.3._Rodzaj interesu krajowego - subiektywna waga 3.4.4._Stopień uwspólnotowienia danej materii 3.4.5._Stopień pewności badań naukowych 3.5._Czynniki pozaprawne wskazywane w doktrynie 3.6._Czynnik neutralny dla badania proporcjonalności Rozdział 4 Przejawy różnej intensywności badania proporcjonalności 4.1._Uwagi wstępne 4.2._Wybór testu proporcjonalności 4.2.1._Odpowiedniość 4.2.2._Konieczność 4.2.2.1._Wybór najmniej obciążającej alternatywy 4.2.2.2._Unikanie podwójnego obciążenia 4.2.3. Proporcjonalność sensu stricto 4.2.3.1._Wybór poziomu ochrony danego interesu 4.2.3.1.1._Ochrona konsumenta 4.2.3.1.2._Ochrona środowiska 4.2.3.1.3._Hazard 4.3._Rozkład ciężaru dowodu 4.4. Kto stosuje zasadę proporcjonalności w sprawach z art. 234 TWE - Trybunał czy sąd krajowy 4.4.1._Przypadki, w których Trybunał pozostawia ocenę sądowi krajowemu 4.4.2._Przypadki, w których Trybunał sam przesądza kwestię proporcjonalności 4.4.2.1._Uznanie środka za nieproporcjonalny 4.4.2.2._Uznanie środka za proporcjonalny Zakończenie Spis literatury Spis orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Wspólnoty Europejskiej
|