Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]60130liczba stron: 268Okładka: miękkaWydawnictwo: wolters kluwer polskaWymiary: 140 x 200 mmRok wydania: 2008 Opis
W książce adresowanej przede wszystkim do menedżerów firm medycznych, inwestorów oraz innych osób zainteresowanych sektorem ochrony zdrowia przedstawiono strategiczne, marketingowe, ekonomiczne, finansowe, informatyczne, personalne organizacyjne narzędzia wykorzystywane w procesie skutecznego zarządzania komercyjnymi firmami medycznymi.Głównym celem autorów publikacji jest dostarczenie menedżerom prywatnego biznesu medycznego efektywnych metod i narzędzi rywalizowania nie tylko z krajowymi podmiotami świadczącymi usługi medyczne, lecz również z zagraniczną konkurencją.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Prawno-ekonomiczne podstawy przekształcania publicznych zakładów opieki zdrowotnej w komercyjne firmy medyczne
1. Przesłanki prawno-ekonomiczne prywatyzacji i komercjalizacji jednostek publicznych
2. Scenariusze przekształcania publicznych zakładów opieki zdrowotnej
3. Sekurytyzacja długu po przekształcanej jednostce
4. Case study przekształcenia publicznej jednostki w spółkę z o.o. - Szpital Powiatowy w Kamiennej Górze
Rozdział 2. Instrumenty marketingowe pozyskiwania, obsługi i utrzymania klienta w komercyjnej firmie medycznej
1. Gromadzenie, weryfikacja i wykorzystanie danych rynkowych
2. Prowadzenie badań rynkowych i marketingowych w komercyjnej firmie medycznej
3. Segmentacja rynku produktów i usług medycznych
4. Marketing - mix w komercyjnej firmie medycznej
4.1. Produkt
4.2. Cena produktów i usług medycznych
4.3. Promocja produktów i usług medycznych
4.4. Dystrybucja produktów i usług medycznych
5. Dodatkowe informacje na temat sposobów pozyskiwania i utrzymywania pacjentów
6. Zastosowanie wybranych nowoczesnych koncepcji marketingowych w komercyjnej firmie medycznej
6.1. Corporate Identity, czyli droga do tworzenia pozytywnego wizerunku firmy medycznej
6.2. Customer Experience Management (CEM), czyli jak kształtowany jest obecnie nowy wymiar orientacji na pacjenta
6.3. "Pańskie oko konia tuczy", czyli lobbing w sieci internetowej
6.4. "I tak cię dopadnę", czyli kryptomarketing (marketing szeptany)
6.5. Niekonwencjonalne sposoby pozyskiwania atencji pacjentów. Częściej niż 3 x 30 x 130, czyli ciągła walka o każde uderzenie serca pacjenta
6.6. Co warto pamiętać, czyli kilka uwag końcowych
6.7. Memento mori i carpe diem w jednym
Rozdział 3. Źródła finansowania działalności komercyjnej firmy medycznej
1. Finansowanie z ubezpieczeń społecznych
2. Klienci instytucjonalni
2.1. Przychody z medycyny pracy
2.2. Przychody z abonamentów
3. Klienci indywidualni
4. Fundusze UE
4.1. Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w komercyjnej firmie medycznej
4.2. Podstawy wsparcia przedsięwzięć inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej
4.2.1. Regionalne Programy Operacyjne
4.2.2. Komercyjna firma medyczna jako beneficjent środków unijnych
Rozdział 4. Planowanie w komercyjnej firmie medycznej
1. Planowanie strategiczne: misja, wizja i cele strategiczne w komercyjnej firmie medycznej
2. Metody i zasady budżetowania w komercyjnej firmie medycznej
3. Proces tworzenia budżetu
4. Ośrodki odpowiedzialności w komercyjnej firmie medycznej i ich wykorzystanie w procesie planowania
Rozdział 5. Ocena kondycji finansowej komercyjnej firmy medycznej
1. Podział kosztów całkowitych na koszty zmienne i koszty stałe w komercyjnej firmie medycznej
2. Analiza progu rentowności w komercyjnej firmie medycznej
2.1. Analiza progu rentowności w ośrodkach odpowiedzialności wykonujących jednorodne usługi medyczne
2.2. Analiza progu rentowności w ośrodkach wykonujących różnorodne usługi medyczne
2.3. Dźwignia operacyjna
3. Analiza sprawozdania finansowego komercyjnej firmy medycznej
3.1. Bilans
3.2. Rachunek zysków i strat
3.3. Wstępna analiza sprawozdania finansowego
3.3.1. Analiza wstępna bilansu
3.3.2. Analiza wstępna rachunku zysków i strat
3.3.3. Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego komercyjnej firmy medycznej
3.3.4. Wskaźniki płynności
3.3.5. Wskaźniki zadłużenia
3.3.6. Wskaźniki rentowności
3.3.7. Wskaźniki aktywności (sprawności działania)
Rozdział 6. Coaching wiedzy medycznej jako instrument przewagi konkurencyjnej na rynku usług medycznych
1. Usługi medyczne jako instrument rozwiązywania problemów klienta
2. Kryteria świadczenia usług medycznych
3. KCRM jako główny instrument zarządzania firmą medyczną
4. Coaching wewnętrzny wiedzy medycznej
5. Zewnętrzny coaching wiedzy medycznej. Coaching klienta
6. Model coachingu procesowego w działaniach komercyjnej firmy medycznej (KFM)
6.1. Model coachingu procesowego
6.2. Funkcje coachingu procesowego w KFM
Rozdział 7. Nowoczesne metody zarządzania w komercyjnej firmie medycznej
1. Lean management
1.1. Koncepcja
1.2. Wskazówki wdrożeniowe
1.3. Oczekiwane rezultaty wdrożenia metody
2. Outsourcing
2.1. Koncepcja
2.3. Wskazówki wdrożeniowe
2.3. Oczekiwane rezultaty wdrożenia metod
3. Benchmarking
3.1. Koncepcja
3.2. Oczekiwane rezultaty
3.3. Wskazówki wdrożeniowe
4. Systemy zarządzania jakością
4.1. Koncepcja
4.2. Wskazówki wdrożeniowe
4.2. Akredytacja szpitali
4.2.1. Proces akredytacyjny
4.3. Metody wspomagające zarządzanie jakością
4.3.1. Diagram przebiegu (przepływu) procesu.
4.3.2. Karta kontrolna.
4.3.3. Arkusz analityczny.
4.3.4. Wykres Ishikawy.
4.3.5. Diagram Pareto i metoda ABC
4.3.6. Histogram.
4.3.7. Sześć sigma (ang. Six Sigma)
Rozdział 8. Informatyzacja komercyjnej firmy medycznej według modelu SOA
1. Otoczenie kontekstowe komercyjnej firmy medycznej
2. Model
3. Pacjent i jego otoczenie
4. Ewidencje i katalogi w systemie
5. Prawny aspekt informatyzacji i jej bezpieczeństwo
6. Internet jako źródło wiedzy medycznej
7. Komercyjna Firma Medyczna w Internecie
Załącznik. Raport z przeglądu systemu komputerowego w świetle wymogów ustawy o ochronie danych osobowych
Zakończenie