Opis książki: Książka ta nie jest typowym podręcznikiem "porządkującym wiedzę" z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), lecz raczej pozycją, która ma zachęcić Czytelników do samodzielnego, krytycznego myślenia i własnych poszukiwań. Jej celem jest refleksja nad istotą i ewolucją zarządzania kadrami na świecie i w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i modelu ZZL, wskazanie najważniejszych cech, poglądów i praktyk związanych z funkcjami ZZL, a także najczęściej popełnianych błędów, oraz ocena tego, w którym miejscu znajduje się ZZL w Polsce w porównaniu z liderami światowymi.
O autorze. Wprowadzenie. Rozdział 1. Istota i ewolucja zarządzania kadrami. Kłopotliwa terminologia, ważkie różnice. Starożytny rodowód, wojskowe inspiracje. Model tradycyjny w cywilnych organizacjach. Administrowanie zatrudnieniem. Personnel Management (PM). Human Resource(s) Management (HRM). Analogie i różnice pomiędzy PM a HRM. Zarządzanie potencjałem społecznym i IRM. Zarządzanie kapitałem ludzkim i intelektualnym. Ewolucja zarządzania kadrami w Polsce. Rozdział 2. ZZL w systemie zarządzania firmą. Związki ZZL z systemem zarządzania organizacją i zarządzaniem strategicznym. Podmioty ZZL i podział ról między nimi. Organizacja pionu HR . Kompetencje menedżera HR. Rozdział 3. Kompetencje i rozwój zawodowy. Różne rozumienie kompetencji. Projektowanie kompetencji - determinanty i dylematy decyzyjne. Kompetencje i ścieżki dojścia do najwyższych stanowisk w organizacji. Kompetencje i ścieżki rozwoju menedżerów średniego szczebla. Kompetencje i ścieżki rozwoju kierowników I linii Kompetencje i rozwój zawodowy specjalistów. Kompetencje i rozwój pracowników merytoryczno-wykonawczych. Kompetencje i rozwój zawodowy pracowników operacyjnych. Rozdział 4. Kształtowanie zatrudnienia. Zatrudnieni i pracujący Formy zatrudnienia. Umowy o pracę. Czynniki wpływające na liczbę pracowników i strukturę zatrudnienia. Planowanie zatrudnienia. Rekrutacja i dobór kadr . Racjonalizacja i restrukturyzacja zatrudnienia. Rozdział 5. Motywowanie. Istota motywowania Ewolucja motywowania. Systemy motywacyjne. Motywatory materialne i niematerialne. Motywatory pozytywne i negatywne. Motywatory krótkookresowe i odroczone w czasie. Polityka motywacyjna. Rozdział 6. Wynagradzanie. Kłopotliwa definicja i nadmiar pojęć. Zasady wynagradzania. System wynagradzania i jego struktura. Formy płac. System taryfowy. Premiowanie i nagradzanie. Kafeterie. Polityka płac w organizacji. Rozdział 7. Wymiarowanie pracy i ocena pracowników. Istota i sens wymiarowania pracy. Wartościowanie pracy. Normowanie i wymiarowanie ilości pracy. Efektywność i koszty pracy. Ocena pracowników. Zamiast zakończenia. Wyzwania ZZL Emigracja zarobkowa Polaków - jak ją zahamować? Zatrzymać dezaktywizację zawodową ludzi po 55. roku życia. Dezaktualizacja doktryny niskich płac. Przymus innowacyjności. Orientacja na autentyczne i efektywne ZZL. Odrobienie starych lekcji. Reorientacja w kierunku organizacji zarządzanych procesowo i projektowo. Kurs na TQM. ZZL a benchmarking. HRM a filozofia liberalna. Załącznik. Wyjaśnienie wybranych terminów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Bibliografia.
|