Opis książki: Książka jest kontynuacją podręcznika "Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej". Została napisana z myślą o osobach zainteresowanych pracą w dziedzinie zarządzania opieką zdrowotną, a szczególnie podsystemem pielęgniarstwa. Zagadnienia podzielono na dwie części: wybrane problemy nauki o zarządzaniu oraz ekonomika i finanse w ochronie zdrowia.
Wstęp Część I. Wybrane problemy nauki o zarządzaniu Rozdział 1. Podsystem pielęgniarstwa 1.1. System ochrony zdrowia i podsystem pielęgniarstwa 1.2. Oddziaływanie wybranych koncepcji polityki zdrowotnej i zarządzania opieką na zmiany w podsystemie pielęgniarstwa 1.3. Misja, funkcje i cele podsystemu pielęgniarstwa Rozdział 2. Zarządzanie - nauka i praktyka 2.1. Zarządzanie - zmiany w teorii i praktyce 2.2. Istota współczesnego zarządzania 2.3. Etyka zarządzania Rozdział 3. Funkcje kierownicze 3.1. Definicja i istota kierowania zespołami pielęgniarskimi 3.2. Planowanie: definicje, istota, zasady, wymiary 3.3. Organizowanie 3.4. Motywowanie 3.5. Kontrolowanie - istota, proces, zadania i rodzaje 3.6. Kierowanie przez delegowanie uprawnień Rozdział 4. Proces decyzyjny 4.1. Istota podejmowania decyzji, typy decyzji 4.2. Różne modele podejmowania decyzji 4.3. Metoda pozytywnej niepewności w podejmowaniu decyzji w okresie przekształceń systemu opieki zdrowotnej 4.4. Decentralizacja podejmowania decyzji kierowniczych. Delegowanie uprawnień decyzyjnych na pielęgniarskich stanowiskach pracy 4.5. Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji Rozdział 5. Style zarządzania 5.1. Ewolucja stylów zarządzania 5.2. Rodzaje stylów zarządzania 5.3. Uwarunkowania stylów zarządzania 5.4. Styl zarządzania a szczebel w hierarchii organizacyjnej podsystemu pielęgniarstwa 5.5. Znaczenie stylu zarządzania dla funkcjonowania organizacji 5.6. Styl kierowania a istota i cechy przywództwa współczesnego menedżera Rozdział 6. Zarządzanie strategiczne 6.1. Proces zarządzania strategicznego 6.2. Budowa strategii 6.3. Wybrane metody analizy strategicznej 6.4. Alternatywne strategie dla systemu ochrony zdrowia i podsystemu pielęgniarstwa 6.5. Zarządzanie operacyjne. Wzajemne relacje i różnice między zarządzaniem strategicznym a operacyjnym 6.6. Specyfika zarządzania operacyjnego w opiece zdrowotnej i pielęgniarstwie Rozdział 7. Marketing usług zdrowotnych 7.1. Istota marketingu świadczeń zdrowotnych 7.2. Analiza i badanie rynku 7.3. Cztery podstawowe etapy w rozwoju zarządzania organizacjami 7.4. Segmentacja rynku usług zdrowotnych 7.5. Marketing-mix dla świadczeń pielęgniarskich Rozdział 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi 8.1. Znaczenie zasobów ludzkich w organizacji 8.2. Istota i cechy szczególne zasobów ludzkich w systemach zdrowotnych 8.3. Planowanie zasobów ludzkich w organizacji, zakres i etapy Rozdział 9. Planowanie zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską 9.1. Potrzeby zdrowotne i zapotrzebowanie na opiekę a planowanie obsad pielęgniarskich 9.2. Weryfikacja i dostosowanie metod "Patient Classification System" do warunków organizacyjnych krajowych szpitali 9.3. Metody klasyfikacji pacjentów w planowaniu obsad pielęgniarskich i położniczych na oddziałach o różnym profilu 9.4. Planowanie kadr pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej Rozdział 10. Nabór i dobór pracowników 10.1. Nabór pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji 10.2. Dobór pracowników. Standardowy proces selekcji 10.3. Dobór kandydatów na pielęgniarskie stanowiska pracy 10.4. Utrzymanie zasobów ludzkich w organizacji Rozdział 11. Adaptacja społeczno-zawodowa 11.1. Pojęcie adaptacji społecznej i zawodowej 11.2. Czynniki warunkujące adaptację społeczno-zawodową pielęgniarek 11.3. Ramowy program adaptacji społeczno-zawodowej pielęgniarek 11.4. Uwarunkowania kultury organizacji 11.5. Wpływ kultury organizacji na pracę zespołów pielęgniarskich 11.6. Kultura organizacji a kształtowanie wizerunku profesji pielęgniarek i położnych Rozdział 12. Doskonalenie zawodowe 12.1. Znaczenie doskonalenia zawodowego dla rozwoju organizacji 12.2. System kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych 12.3. Organizacja doskonalenia zawodowego w zakładzie 12.4. Metody stosowane w zakładowym doskonaleniu zawodowym 12.5. Ocenianie, ewaluacja doskonalenia zawodowego 12.6. Ścieżka kariery zawodowej Rozdział 13. System ocen pracowniczych 13.1. Elementy systemu oceniania 13.2. Rodzaje ocen 13.3. Sposoby oceniania 13.4. Czynniki zniekształcające wyniki oceny 13.5. Kryteria oceny pracy na pielęgniarskich stanowiskach wykonawczych i kierowniczych Rozdział 14. Projektowanie pielęgniarskich stanowisk kierowniczych 14.1. Podstawowe podejścia koncepcyjne do problematyki stanowisk pracy 14.2. Zakres odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień na pielęgniarskich stanowiskach kierowniczych 14.3. Zasady formułowania zadań na stanowiskach pracy 14.4. Proces komunikowania na stanowiskach pracy Rozdział 15. Zarządzanie jakością 15.1. Jakość - pojęcia podstawowe 15.2. System zapewniania jakości 15.3. Geneza zarządzania jakością 15.4. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) 15.5. Współczesne podejście do jakości w ochronie zdrowia i pielęgniarstwie 15.6. Standardy w zarządzaniu opieką pielęgniarską Rozdział 16. Doskonalenie organizacji, zmiana, konflikt 16.1. Wprowadzenie 16.2. Doskonalenie organizacji 16.3. Zmiana, rodzaje zmian 16.4. Źródła zmian 16.5. Podstawowe zasady przeprowadzania zmian 16.6. Proces zmian 16.7. Strategie wprowadzania zmian 16.8. Rzecznik zmiany 16.9. Kierowanie konfliktem Rozdział 17. Usprawnianie pracy w ochronie zdrowia i podsystemie pielęgniarstwa 17.1. Metodyka postępowania organizatorskiego w rozwiązywaniu problemów i usprawnianiu pracy 17.2. Badanie metod 17.3. Techniki heurystyczne 17.4. Mierzenie i normowanie pracy 17.5. Wartościowanie pracy Rozdział 18. Ergonomiczna analiza pracy 18.1. Ergonomia, podstawowe definicje, istota, zakres, podział 18.2. Metody pomiaru stopnia obciążenia pracą fizyczną 18.3. Analiza obciążenia psychicznego na pielęgniarskich stanowiskach 18.4. Obciążenie na pielęgniarskich stanowiskach wynikające z narażenia na czynniki środowiska pracy 18.5. Rytmy biologiczne i ich wpływ na aktywność fizyczną i umysłową 18.6. Zmęczenie, przerwy w pracy na różnych stanowiskach w podsystemie pielęgniarstwa Część II Ekonomika, finanse w ochronie zdrowia Rozdział 19. Modele finansowania opieki zdrowotnej 19.1. Modele systemów zdrowotnych jako pochodna polityki zdrowotnej danego kraju 19.2. Ewolucja dotychczasowych modeli i zmiana sposobów ich finansowania 19.3. Współpłacenie pacjentów w ochronie zdrowia w krajach zachodnich i państwach Europy centralnej i wschodniej 19.4. Finansowanie opieki zdrowotnej w Polsce Rozdział 20. Planowanie, budżetowanie, monitoring usług zdrowotnych 20.1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki zdrowia 20.2. Finanse publiczne 20.3. Założenia budżetu publicznego 20.4. Dochody i wydatki budżetowe 20.5. Rachunek kosztów w zakładach opieki zdrowotnej 20.6. Opracowanie budżetu dla wybranej jednostki organizacyjnej 20.7. Opracowanie budżetu na opiekę pielęgniarską w wybranej jednostce organizacyjnej 20.8. Nadzór nad realizacją budżetu Rozdział 21. Wybrane analizy finansowe i ekonomiczne 21.1. Wady i zalety różnych form finansowania opieki zdrowotnej 21.2. Analiza ekonomiczna i analiza finansowa Piśmiennictwo Spis rycin Spis tabel Indeks
|