Prezentowana publikacja powstała z przekonania, że zmieniające się czasy wymagają nowego podejścia do zarządzania w opiece zdrowotnej, w której coraz większą rolę odgrywają rozwiązania rynkowe. W tych nowych warunkach organizacje funkcjonujące w systemie opieki zdrowotnej muszą budować silną pozycję, co oznacza konieczność większego zaangażowania pracowników i wzięcie przez nich odpowiedzialności za zakłady opieki zdrowotnej.Nauka powinna dostarczać narzędzi, za pomocą których możliwe stanie się rozwiązanie problemów dotykających nas wszystkich. Dlatego w książce położyliśmy szczególny nacisk na pokazanie nie tego, "jak się coś nazywa" i "jak coś jest ważne", ale "jak to działa" czy "jak to można zrobić".Rozwiązując problemy organizacji w systemie ochrony zdrowia, warto pamiętać o kwestiach, które opisano także w niniejszej publikacji:- jeżeli organizacja sama nie spróbuje zmierzyć się z otaczającymi ją problemami, to nikt za nią tego nie zrobi - problemy nie znikną tylko dlatego, że bardzo tego chcemy;- ochrona zdrowia nie jest "sektorem wybranym" - jedyną branżą, w której pojawiają się trudności;- podstawowe zasady zarządzania opierają się na zdrowym rozsądku. Można i trzeba mówić o specyfice sektora, ale wyraz "specyfika" nie może stanowić wytłumaczenia dla nieporadnego zarządzania i niestosowania jego podstawowych narzędzi. Żywimy nadzieję, że książka pomoże Czytelnikom lepiej rozumieć oraz rozwiązywać problemy, z jakimi stykają się organizacje, w których pracują.
|
Wykaz skrótów Wprowadzenie Część I Organizacja i zarządzanie Organizacja i zarządzanie, Damian Makowski , Dariusz Jemielniak 1. Nauki organizacji i zarządzania jako wyodrębniona dziedzina nauk społecznych 2. Organizacja: pojęcie, cele. Rodzaje struktur organizacyjnych. Kultura organizacji 3. Menedżer i jego role w organizacji 4. Rys historyczny i podsumowanie Modele systemów opieki zdrowotnej na świecie, Roman Lewandowski 1. Teoretyczne modele systemu ochrony zdrowia 2. Podstawowe rodzaje systemów ochrony zdrowia Dualne otoczenie organizacji opieki zdrowotnej, Jacek Klich 1. Quasi-rynkowe otoczenie podmiotów sektora ochrony zdrowia 2. Rynkowe otoczenie podmiotów sektora ochrony zdrowia Organizacje opieki zdrowotnej, Jacek Klich 1. Świadczeniobiorcy 2. Świadczeniodawcy 3. Płatnicy 4. Ministerstwo Zdrowia 5. Producenci i dostawcy 6. Organizacje reprezentujące świadczeniodawców i producentów 7. Organizacje i instytucje reprezentujące interesy pacjentów Specyfika zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, Marcin Kautsch 1. Zakład opieki zdrowotnej jako organizacja 2. Cechy charakterystyczne zakładów opieki zdrowotnej 3. NZOZ-y szpitalne Źródła finansowania zakładów opieki zdrowotnej i metody zakupu świadczeń zdrowotnych, Aleksandra Kaczor , Marcin Kautsch 1. Przychody zakładu opieki zdrowotnej 2. Pozyskanie środków finansowych przez zakłady opieki zdrowotnej 3. Źródła finansowania działalności zoz-ów 4. Sposoby płacenia za usługi zdrowotne Część II Określanie położenia organizacji Elementy otoczenia organizacji, Jacek Klich , Marcin Kautsch 1. Otoczenie organizacji 1.1. Otoczenie dalsze 1.2. Otoczenie bliższe 2. Praktyczny wymiar analizy elementów otoczenia bliższego i dalszego Narzędzia do określania położenia organizacji, Jacek Klich , Marcin Kautsch 1. SPACE 2. Analiza PEST 3. Mapa udziałowców/interesariuszy 4. Metody portfelowe 5. Benchmarking 6. Analiza 5 sił Portera Część III Realizacja wizji organizacji Wizja organizacji, Jacek Klich 1. Definicja wizji 2. Budowanie wizji 3. Realizacja wizji 4. Wizja a strategia organizacji Tworzenie i wdrażanie strategii organizacji, Jacek Klich , Marcin Kautsch 1. Definicja i składowe strategii 2. Rodzaje strategii 3. Analiza strategiczna 4. Budowanie strategii 5. Implementacja strategii, rola lidera Zarządzanie w praktyce Rozwój firmy medycznej, Dariusz Zowczak , Michał Meller Biznesplan, Marcin Kautsch 1. Elementy i sposób opracowania biznesplanu 2. Elementy biznesplanu - omówienie Zarządzanie w praktyce Otwarcie oddziału szpitalnego jako przykład biznesplanu, Urszula Chosianna , Dorota Borzestowska Biznesplan - ujęcie finansowe, Aleksandra Kaczor , Marcin Kautsch Podstawy marketingu usług zdrowotnych, Iga Rudawska 1. Orientacja marketingowa w usługach medycznych - koncepcja i bariery wdrażania 2. Specyfika marketingu w zakładach opieki zdrowotnej 3. Kształtowanie usługi medycznej jako produktu 4. Pozycjonowanie zakładu opieki zdrowotnej na rynku usług medycznych 5. Ograniczenia stosowania ceny i promocji usług medycznych jako narzędzi marketingu Zarządzanie w praktyce Wprowadzenie nowego produktu na rynek, Barbara Prokurat Część IV Zasoby organizacji Podstawy zarządzania finansami, Aleksandra Kaczor 1. Budżetowanie 2. Rachunkowość 3. Rachunek kosztów i rachunek wyników Zarządzanie w praktyce Budżetowanie szpitala powiatowego, Janusz Baczewski , Marek Haber Budżetowanie ogólnopolskiej firmy diagnostycznej, Wacław Dziurzyński Zarządzanie zasobami ludzkimi, Violetta Kijowska 1. Planowanie zasobów ludzkich, dobór personelu 1.1. Planowanie zasobów ludzkich a planowanie potrzeb kadrowych 1.2. Dobór personelu 2. System okresowych ocen pracowników 2.1. System ocen pracowniczych 2.2. System ocen pracowniczych w zakładach opieki zdrowotnej w Polsce - w świetle badań 3. Systemy wynagradzania pracowników 3.1. Zarządzanie systemem wynagrodzeń 3.2. Projektowanie systemu wynagrodzeń 3.3. Nowa płaca - system wynagrodzeń a strategia organizacji 3.4. Motywacyjna rola wynagrodzenia 3.5. Konstruowanie systemów wynagradzania 4. Negocjacje 4.1. Negocjacje a konflikty 4.2. Style negocjacji 4.3. Strategie negocjacji 4.4. Taktyki i techniki negocjacyjne 4.5. Warunki skutecznych negocjacji, błędy w procesie negocjowania 263 Zarządzanie w praktyce Standaryzacja i motywacja jako narzędzia poprawy jakości i efektywności pracy, Urszula Przybył , Magdalena Papazjan Urządzenia i aparatura medyczna, Witold Ponikło 1. Obowiązki użytkowników wyrobów medycznych 2. Klasyfikacja aparatury medycznej 3. Koszty zakupu i użytkowania aparatury medycznej 4. Cykl życia i odtwarzanie zasobów aparaturowych instytucji ochrony zdrowia Nieruchomości i infrastruktura techniczna instytucji ochrony zdrowia, Witold Ponikło 1. Budynki 2. Sieci zasilające 3. Instalacje Outsourcing jako alternatywa dla klasycznego podejścia do zarządzania zasobami organizacji, Jacek Klich 1. Istota outsourcingu 2. Cele outsourcingu 3. Rodzaje outsourcingu 4. Doświadczenia międzynarodowe z outsourcingiem w ochronie zdrowia 5. Outsourcing w polskim systemie ochrony zdrowia i warunki jego efektywnego stosowania Zarządzanie w praktyce Korzyści z outsourcingu usług laboratoryjnych, Dariusz Zowczak , Michał Meller Część V Jakość w ochronie zdrowia Jakość i zarządzanie jakością, Rafał Staszewski, Marcin Kautsch 1. Kształtowanie się pojęcia jakości w usługach medycznych 2. W kierunku TQM 3. Kultura organizacji - kultura jakości 4. Bezpieczeństwo pacjenta - kluczowy wymiar jakości usług medycznych 5. Ocena i pomiar jakości w opiece zdrowotnej 6. Przywództwo na rzecz jakości Narzędzia poprawy jakości, Rafał Staszewski, Marcin Kautsch 1. Narzędzia oparte na danych nieliczbowych 2. Narzędzia oparte na danych liczbowych Zarządzanie w praktyce Przewodnik po szpitalu jako przykład działań na rzecz jakości postrzeganej, Rafał Staszewski , Marcin Kautsch Jakość certyfikowana, Roman Lewandowski 1. Historia standaryzacji jakości w ochronie zdrowia 2. Systemy zarządzania jakością - rodzina norm ISO 9000 3. Zarys wymagań, jakie musi spełniać system zarządzania jakością, aby był zgodny z normą ISO 9001:2009 4. Etapy wdrożenia i certyfikacji systemu zarządzania jakością zgodnego z normami serii ISO 9000 5. Program Akredytacji Szpitali Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia 6. Procedura przyznawania akredytacji 7. Inne systemy zewnętrznej oceny i certyfikacji stosowane w organizacjach ochrony zdrowia 8. Porównanie systemu zarządzania jakością opartego o rodzinę norm ISO 9000 i Program Akredytacji Szpitali CMJ Zarządzanie w praktyce Certyfikaty Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dla Dzieci w Ameryce, Roman Lewandowski Część VI Wymiary efektywności zarządzania Narzędzia zarządzania i poprawy efektywności funkcjonowania organizacji ochrony zdrowia, Marcin Kautsch Zarządzanie w praktyce Planowanie zapotrzebowania na usługi medyczne i możliwości redukcji kosztów świadczeń medycznych, Malcolm Whitfield Kurs przywódców dla średniej kadry zarządzającej ZOZ-u Sucha Beskidzka, Marek Haber , Dariusz Poznański , Marcin Kautsch Zrównoważona Karta Wyników jako narzędzie zarządcze, Roman Lewandowski Poprawa efektywności funkcjonowania rejestracji, Urszula Lasa Procedura postępowania w zabiegach pielęgnacyjnych zmiany opatrunku w ambulatorium Centrum Medycznego Damiana, Anna Dudzińska Analiza efektywności sprzedaży jako element przygotowania zamówień i oceny potencjału apteki, Katarzyna Gawlik Ocena zmienności kosztów leczenia szpitalnego, Małgorzata Cygańska Postępowanie diagnostyczno-lecznicze w chorobach gruczołu piersiowego jako przykład zarządzania projektem, Henryka Zagórzańska Część VII Wyzwania stojące przed systemem opieki zdrowotnej w Polsce Zmiany na rynku świadczeniodawców i świadczeń zdrowotnych w Polsce, Marcin Kautsch 1. Lecznictwo stacjonarne 2. Lecznictwo ambulatoryjne 3. Inne sektory, wzrost wielkości zakładów opieki zdrowotnej Zarządzanie w praktyce Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę - Szpital Powiatowy w Rawiczu, Janusz Atłachowicz Restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej, Marcin Kautsch 1. Tło przekształceń restrukturyzacyjnych 2. Definiowanie restrukturyzacji 3. Restrukturyzacja w ochronie zdrowia w Polsce 4. Proces restrukturyzacji 5. Wybrane techniki wsparcia/narzędzia procesu restrukturyzacji Zarządzanie w praktyce Restrukturyzacja szpitala, Marcin Kautsch, Witold Ponikło, Marek Haber Wpływ procesów globalizacji na systemy ochrony zdrowia, Jacek Klich 1. Globalizacja a zdrowie 2. Wpływ globalizacji na narodowe systemy ochrony zdrowia 3. Globalizacja usług zdrowotnych 4. Zwiększenie zakresu konkurencji poprzez globalizację wymiany usług zdrowotnych 5. Globalizacja a polski system ochrony zdrowia Bibliografia Akty prawne |