Tytuł:
|
Wyobraźnia
organizacyjna
|
Autor:
|
Gareth Morgan
|
Wydanie:
|
PWN 2001
|
Stron:
|
388
|
Stan:
|
Dobry, oprawa twarda, szyta, lakierowana
|
Wymiary:
|
15 x 21 cm
|
Płatność: przelew bankowy
bezpośrednio na moje na konto
43 2490 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0050000 [zasłonięte] 434336 (Alior Bank S.A.)
Dostawa: list polecony, koszt wysyłki 9 zł.
Fragment spisu treści:
5. „Polityczna
piłka nożna"............................ 125
W rozdziale tym badam
dylematy i trudności sterowania zmianą organizacyjną
w bardzo upolitycznionym kontekście. Ilustruję, jak
możemy zmobilizować swoje zdolności wykorzystywania wyobraźni do przeobrażenia
złożonych problemów i uzyskania pomyślnych wyników.
6. „Jesteśmy
bąblem wyłonionym z wody".................... 160
Ilustruję tu, jak można
wykorzystywać nowe obrazy do wyjaśniania i wzmacniania innowacyjnych form
organizacji oraz pokazuję trudności, jakie mogą się pojawić, kiedy współdziała
się z ludźmi i organizacjami faworyzującymi styl bardziej biurokratyczny.
7. „Zablokowania
przyszłości".......................... 176
W rozdziale tym przedstawiam
studium przypadku mówiące o tym, w jaki sposób organizacje mogą ugrzęznąć w
schematach blokujących zmianę, oraz ilustruję pewne metody, przy użyciu których można zidentyfikować i zbadać patologie
organizacji. Ukazuję, jak można wykorzystywać wyobraźnię do rozwijania
twórczych sposobów pojmowania, tak aby mogła się
pojawić nowa przestrzeń
dla dialogu o najistotniejszych problemach.
8. „Wygotowanie
się"................................ 211
W rozdziale tym ukazano, jak
proces wykorzystywania wyobraźni może posłużyć do „odczytywania" i
przekształcania rozwoju projektów zmiany organizacyjnej. Pokazano, w jaki
sposób menedżerowie, konsultanci i inni „agenci zmiany" mogą zmobilizować wymyślone przez personel obrazy
i metafory do tworzenia dialogu i zrozumienia
dotyczącego zasadniczych problemów i zadań czekających organizację w przyszłym
rozwoju.
9. Obrazy
pracy zespołowej............................ 232
Rozdział ten ilustruje, jak
to się dzieje, że praca zespołowa jest procesem wykorzystywania wyobraźni. Bada
się tu, jak przy konwencjonalnym pojmowaniu pracy zespołowej narzuca się
ograniczona liczba metafor i jakie są możliwości stworzenia obrazów nowych
form.
10. Potęga
obrazu.................................. 253
Z rozdziału tego można się
dowiedzieć, jak ogromna kreatywność czeka na wykorzystanie w większości
organizacji. Pokazano tu, że pracownicy mają zdolność tworzenia sugestywnych,
ważnych obrazów pozwalających uchwycić zasadnicze problemy organizacyjne i kształtować
strategię zmiany.
11. Ożywianie
przekazu............
................ 273
Pokazujemy tu, jak nasze
zdolności wykorzystywania wyobraźni mogą być użyte
do wytworzenia „ożywionych przekazów", w których
działania przemawiają dobitniej niż słowa. Podsuwamy też środki, przy użyciu których menedżerowie mogą przełamać retorykę i cynizm
demobilizujące ich organizacje, kształtując skutecznie oddziałujące
doświadczenia z uczeniem się.
12. Przemyślenie
na nowo produktów i usług................... 288
Ilustruję tu, w jaki sposób można
stosować wykorzystywanie wyobraźni do rozwijania nowych punktów widzenia na
innowacje produktów i usług.
13. Gdybyście
tylko mieli młotek............................ 302
W rozdziale tym omawiam to,
jak wykorzystywanie wyobraźni może dostarczyć
nam „skrzynki z twórczymi narzędziami", za pomocą
których ludzie mogą tworzyć własne sposoby podchodzenia do problemów jednostek
i organizacji oraz kierowania nimi, a także do zmieniania obrazów i
przekształcania społecznych wyzwań naszych czasów.
Dodatek A. Teoretyczne
podstawy praktyki....................
311
Zawarte są tu refleksje na
temat wykorzystywania wyobraźni jako postmodernistycznej teorii organizacji i
zarządzania tworzącej sposoby rozumienia podążające za zmianą. Podejście to
integruje teorie mówiące o społecznym konstruowaniu rzeczywistości z teoriami o
samoorganizującym charakterze świata społecznego. Podkreśla się tu wzajemny
stosunek między samoiden-tyfikacją a możliwościami
dokonywania zmiany.
Dodatek B. Uwagi o metodzie
badawczej..................... 335
Przedstawiono tu zasady
uczenia się w trakcie działania kierujące wykorzystywaniem wyobraźni jako
strategią badawczą oraz zbadano niektóre z nowych sposobów rozumienia wiedzy
potrzebne do wyzwolenia nowatorskich metod badań.
Refleksje i związki.................................. 354
Jest to przewodnik po
konkretnych źródłach, a także przedstawiono tu pewne sugestie dotyczące
dalszych lektur.
Literatura....................................... 372
Indeks nazwisk.................................... 380
Indeks
rzeczowy.................................... 383
O autorze ....................................... 387