Ryzyko operacyjne jest obecnie nieodłącznym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Zarządzanie nim wymaga nowego podejścia, uwzględniającego jego wieloaspektowość oraz problemy z dostępem do danych umożliwiających modelowanie i analizę. Aby ocenić tego rodzaju ryzyko, trzeba przeprowadzić analizę zagrożeń naruszających bezpieczeństwo:- procesowe,- środowiskowe,- pracy,- fizyczne,- osobowe,- informacji, w tym funkcjonujących systemów informatycznych.Książka przedstawia przegląd czynników wpływających na powstawanie ryzyka operacyjnego oraz zasad zarządzania nim i celowego wpływania na nie. Zawiera zarówno podejście teoretyczne: definicje pojęć, klasyfikacje, metody kwantyfikacji, mechanizmy materializowania się ryzyka, jak i przykłady praktyczne ukazujące zagrożenia, na które narażone jest przedsiębiorstwo, oraz drogi zaradzenia nim. W opracowaniu zawarte są również rozważania dotyczące kompleksowego zarządzania ciągłością działania. W tym celu zaprezentowano: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie jako kolejno następujące i wzajemnie zależne kroki cyklu organizatorskiego, mającego na celu ograniczanie ryzyka operacyjnego.Publikacja jest podręcznikiem przeznaczonym dla studentów uczelni technicznych i ekonomicznych, kierunków: Zarządzanie oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji do przedmiotów związanych z zarządzaniem operacyjnym, ryzykiem operacyjnym oraz bezpieczeństwem tak procesów produkcyjnych, jak i IT. Może też stanowić znakomitą pomoc dla praktyków stających w obliczu potrzeby utrzymania ciągłości działania swoich firm i ograniczenia związanego z tym ryzyka.
|
2. Ryzyko operacyjne Wprowadzenie Rozdział 1. Panorama ryzyka (Iwona Staniec, Karol M. Klimczak) 1.1. Pochodzenie ryzyka 1.2. Niepewność a ryzyko 1.3. Działania obarczone ryzykiem 1.4. Przegląd klasyfikacji ryzyka 1.5. Matematyczne obrazowanie ryzyka 1.6. Ryzyko z perspektywy biznesu Pytania kontrolne Rozdział 2. Ryzyko operacyjne (Iwona Staniec, Karol M. Klimczak) 2.1. Przegląd definicji i klasyfikacji 2.2. Istota oceny ryzyka operacyjnego 2.3. Organizacja zarządzania ryzykiem operacyjnym 2.4. Zasady zarządzania ryzykiem operacyjnym 2.5. Materializowanie się ryzyka operacyjnego Pytania kontrolne Rozdział 3. Zarządzanie w kryzysie (Agnieszka Zakrzewska-Bielawska) 3.1. Kryzys w organizacji 3.2. Uwarunkowania, przyczyny, objawy i rodzaje kryzysów 3.3. Restrukturyzacja jako strategia wyjścia z kryzysu 3.4. Zarządzanie organizacją w kryzysie Pytania kontrolne Rozdział 4. Bezpieczeństwo środowiskowe i procesowe (Andrzej Marcinkowski, Maciej Owczarek) 4.1. Istota problemu 4.2. Zagrożenia 4.3. Zarządzanie bezpieczeństwem środowiskowym 4.4. Zarządzanie bezpieczeństwem procesowym 4.5. Regulacje prawne Pytania kontrolne Rozdział 5. Bezpieczeństwo pracy a ocena ryzyka zawodowego (Katarzyna Boczkowska) 5.1. Koncepcje zarządzania bezpieczeństwem pracy 5.2. Normalizacja systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy 5.3. Kultura bezpieczeństwa i skuteczność zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy 6 5.4. Ryzyko zawodowe i jego ocena 5.5. Metody oceny ryzyka zawodowego 5.6. Regulacje prawne Pytania kontrolne Rozdział 6. Bezpieczeństwo osobowe (Grzegorz Kierner) 6.1. Istota problemu 6.2. Organizacja zarządzania ryzykiem personalnym 6.3. Projektowanie i utrzymywanie rozwiązań bezpieczeństwa 6.4. Regulacje prawne Pytania kontrolne Rozdział 7. Bezpieczeństwo informacji (Paweł Pietras) 7.1. Istota problemu 7.2. Bezpieczeństwo informacji w świetle badań 7.3. Pozyskiwanie informacji gospodarczych 7.4. Regulacje prawne Pytania kontrolne Rozdział 8. Bezpieczeństwo informatyczne (Maciej Szmit) 8.1. Istota problemu 8.2. Zarządzanie bezpieczeństwem informatycznym 8.3. Projektowanie i utrzymanie bezpieczeństwa informatycznego Pytania kontrolne Rozdział 9. Bezpieczeństwo fizyczne. Ochrona obiektu i wartości (Marek Blim) 9.1. Istota problemu 9.2. Przewidywane ryzyka a organizacja i zarządzanie ochroną fizyczną 9.3. Projektowanie, uzgadnianie i utrzymywanie rozwiązań ochronnych 9.4. Funkcjonowanie ochrony fizycznej w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych 9.5. Regulacje prawne 9.6. Podsumowanie Pytania kontrolne Rozdział 10. Ciągłość działania (Janusz Zawiła-Niedźwiecki) 10.1. Istota problemu 10.2. Organizacja zarządzania 10.3. Zasady zarządzania 10.4. Projektowanie i utrzymywanie planów ciągłości działania Pytania kontrolne Podsumowanie Bibliografia Indeks rzeczowy 303 |