WSTĘP 11
I. SYSTEM ZARZĄDZANIA W PROCESIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA 14
1. Problemy zarządzania nowoczesnymi organizacjami gospodarczymi 14
1.1. Nauki o zarządzaniu w teorii i praktyce 14
1.2. Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu 16
2. Organizacja w ujęciu systemowym 20
2.1. System organizacyjny 21
2.2. System zarządzania 21
2.3. Analiza zmian organizacyjnych z wykorzystaniem formuły czworościanu zarządzania 24
3. Zarządzanie strategiczne a zrównoważony rozwój 27
3.1. Zarządzanie strategiczne w procesie rozwoju 28
3.2. Przedsiębiorstwo w procesie zrównoważonego rozwoju 32
Podsumowanie 34
II. ZMIANA JAKO IMPERATYW WSPÓŁCZESNEGO PODEJŚCIA DO ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM 36
1. Zarządzanie zmianą w procesie funkcjonowania przedsiębiorstwa 36
1.1. Istota zarządzania zmianami 37
1.2. Klasyfikacja zmian 38
2. Zmiana w organizacji 41
2.1. Zarządzanie procesem zmian 42
2.2. Modele zmian w systemie funkcjonowania przedsiębiorstwa 45
3. Identyfikacja wpływu zarządzania zmianami na proces funkcjonowania przedsiębiorstwa 47
3.1. Zarządzanie zmianami jako forma przekształcania przedsiębiorstwa 48
3.2. Zarządzanie zmianami jako istotna umiejętność menedżera 51
4. Wybrane narzędzia zarządzania wspierające zmianę 57
4.1. Spin off 57
4.2. Lean Management 59
4.2.1. Porównanie Lean Management z tradycyjnym modelem zarządzania. 63
4.2.2. Wady i zalety Lean Management 64
4.3. Outsourcing 65
4.3.1. Podział outsourcingu 67
4.3.2. Wady i zalety outsourcingu 71
4.4. Reengineering 73
4.4.1. Sposoby organizacji procesów 77
4.4.2. Wybór narzędzi stosowanych w procesie reengineeringu 79
4.4.3. Wady i zalety reengineeringu 80
Podsumowanie 83
III. MODEL IDENTYFIKACJI STRATEGICZNEJ SYSTEMU ORGANIZACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA 87
1. Analiza systemu organizacyjnego 88
1.1. Podejścia do procesu zarządzania organizacją 91
1.2. Metody w procesie diagnostycznym 92
1.3. Analiza stopnia synergii systemu organizacyjnego 95
2. Diagnoza w procesie funkcjonowania organizacji 96
2.1. Etapy realizacji diagnozy 96
2.2. Modelowanie procesu diagnozy 97
Podsumowanie 100
IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA W PROCESIE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM 101
1. Elementy w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa 101
1.1. Pojęcie struktury organizacyjnej 102
1.2. Struktura organizacyjna instytucji jako element organizacji 108
1.3. Procedury organizacyjne 111
1.4. Wpływ kultury na struktury organizacyjne 115
2. Typologia struktur organizacyjnych 117
2.1. Typologia struktur organizacyjnych ze względu na rozpiętość kierowania ... 120
2.2. Typy struktur organizacyjnych ze względu na układ więzi organizacyjnych . 123
2.3. Typy struktur organizacyjnych ze względu na kryterium grupowania 125 komórek
3. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa przyszłości 130
3.1. Struktura organizacyjna zorientowana na klienta 131
3.2. Wpływ zmiennych sytuacyjnych i organizacyjnych na model struktury organizacyjnej 134
Podsumowanie 139
V. RESTRUKTURYZACJA JAKO INSTRUMENT W PROCESIE KREOWANIA WSPÓŁCZESNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA 141
1. Restrukturyzacja jako zmiana organizacyjna 141
1.1. Przesłanki i istota restrukturyzacji 142
1.2. Restrukturyzacja jako zmiana o charakterze radykalnym 146
1.3. Rodzaje i zakres restrukturyzacji 150
1.4. Modelowanie procesu restrukturyzacji 155
1.5. Metodyczne uwarunkowania programu restrukturyzacji w kontekście zarządzania strategicznego 157
2. Modelowanie form organizacyjnych 162
2.1. Model restrukturyzacji organizacyjnej jako podstawa przemian w kierunku organizacji bazującej na wiedzy 162
2.2. Formy organizacyjne w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa 167
2.3. Formy mieszane - organizacja macierzowa 169
Podsumowanie 171
VI. ORGANIZACJA PRZYSZŁOŚCI 173
1. Przedsiębiorstwa przyszłości wobec nowych wyzwań 173
2. Organizacja globalna w procesie rozwoju 176
3. Istota wirtualności organizacji globalnej 179
3.1. Technologie informatyczne w organizacji globalnej wirtualnej 180
3.2. Orientacja na klienta podstawową cechą organizacji globalnej wirtualnej .... 181
3.3. Elastyczność organizacji globalnej wirtualnej 182
4. Globalna organizacja wirtualna w warunkach nowej ekonomii 183
5. Badanie zasobów i kompetencji w procesie budowy modelu doskonalenia przedsiębiorstwa XXI wieku 185
6. Koncepcja modelu organizacji przyszłości 191
7. Menedżerowie przyszłości 193
Podsumowanie 195
VII. CONTROLLING JAKO NARZĘDZIE W PROCESIE ZARZĄDZANIA .... 196
1. Controlling jako system zharmonizowanych działań 196
1.1. Istota i znaczenie controllingu 197
1.2. Zadania controllingu 203
1.3. Etapy wdrażania controllingu 206
1.4. Warunki wdrożenia controllingu 209
1.5. Korzyści z zastosowania controllingu 210
2. Rodzaje controllingu 211
2.1. Kryteria klasyfikacji 211
2.2. Controlling operacyjny 213
2.2.1. Istota i znaczenie controllingu operacyjnego 213
2.2.2. Zadania controllingu operacyjnego 215
2.3. Controlling strategiczny 216
2.3.1. Istota i znaczenie controllingu strategicznego 216
2.3.2. Zadania controllingu strategicznego 217
2.4. Controlling finansowy 220
2.4.1. Istota controllingu finansowego 223
2.4.2. Strategiczny controlling finansowy 225
2.4.3. Operacyjny controlling finansowy 230
2.4.4. Wdrożenie systemu controllingu finansowego w przedsiębiorstwie ... 235
Podsumowanie 237
BIBLIOGRAFIA 238
Streszczenie 259