Opis książki: Przedsiębiorstwo dostosowujące się do wymagań dzisiejszego dynamicznego otoczenia może osiągnąć przewagę konkurencyjną jedynie na drodze ciągłych, systematycznych usprawnień. Takie podejście uzasadnia ideę zarządzania procesami przedsiębiorstwa. Opisywane w tej książce kompleksowe zarządzanie procesami obejmuje kilka elementów, z których najważniejsze to:- wyznaczenie kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstwa oraz zestawu celów strategicznych, z których wynikają cele procesów, wyodrębnienie funkcji właściciela procesu, czyli osoby zajmującej odpowiednią pozycję w organizacji, która ma obowiązek dbać o prawidłową realizację procesów i gwarantować podejmowanie działań doskonalących,- identyfikowanie oraz wizualizowanie realizowanych procesów - określenie jednostek funkcjonalnych, przez które proces przebiega, kolejnych działań wykonywanych w procesie oraz zasobów i informacji znajdujących się na wejściu i wyjściu procesu, przygotowanie zestawu mierników służącego do oceny skuteczności oraz efektywności procesów przedsiębiorstwa, czyli określenia w sposób całkowicie mierzalny wyników, jakie generują jego poszczególne procesy,- prowadzenie systematycznego i przemyślanego usprawniania procesów służącego ich lepszemu funkcjonowaniu.Powyższe zagadnienia uzupełnione są omówieniem roli i funkcji procesów w innych koncepcjach zarządzania, takich jak zarządzanie jakością, projektami oraz wiedzą i kapitałem intelektualnym.
O autorach Wstęp 1. Miejsce procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem Pojęcie procesu oraz systemu procesów Koncepcje związane z zarządzaniem procesami Rachunek kosztów działań Outsourcing Zarządzanie łańcuchem dostaw Benchmarking procesów Miejsce zarządzania procesami w przedsiębiorstwie Skuteczność systemu zarządzania procesami System celów przedsiębiorstwa Operacjonalizacja celów strategicznych do poziomu procesów 2. Identyfikowanie procesów przedsiębiorstwa Mechanizm zarządzania procesami Modelowe podejście do zarządzania procesami Analiza modelowego podejścia do zarządzania procesami Interakcje modelu zarządzania procesami z otoczeniem Procesy podstawowe i ich rola w systemie procesów Kryteria podziału procesów przedsiębiorstwa Procesy podstawowe jako źródło kreowania wartości Charakterystyka procesów pomocniczych i procesów zarządzania Mapowanie i modelowanie procesów 3. Pomiar wyników i rola właścicieli procesów Zasady pomiaru wyników procesów Opracowywanie zestawu miar procesów Określanie kluczowych czynników sukcesu dla procesów Konstruowanie i selekcja miar procesów Narzędzia informatyczne wspierające pomiar wyników procesów Rola i funkcje właścicieli procesów Określanie właścicieli procesów Projektowanie procesowej struktury organizacyjnej Kształtowanie przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo 4. Usprawnianie procesów przedsiębiorstwa Analiza sposobu funkcjonowania procesów Audyt procesów Controlling procesów Sposoby usprawniania procesów przedsiębiorstwa Reinżynieria procesów Ciągłe doskonalenie procesów Podejście mieszane Wpływ procesów na wyniki finansowe przedsiębiorstwa 5. Procesy i ich rola w wybranych koncepcjach zarządzania Procesy zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym Rola procesów w zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstwa Koncepcja zrównoważonego pomiaru wyników Udział procesów w zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstwa Procesy i ich rola w systemie zarządzania jakością Funkcjonowanie systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2000 Procesy przedsiębiorstwa w świetle wymagań normy ISO 9001:2000 Rola i funkcje procesów w realizacji projektów Bibliografia Indeks
|