Opis książki: Podkreśla się powszechnie, że jedną z barier ograniczających rozwój małych firm są trudności związane z kierowaniem ludźmi. Każde tego typu przedsiębiorstwo ma wprawdzie własną specyfikę i nie istnieje jeden wzorzec postępowania, którym powinni się kierować właściciele, jednak możliwe i pożądane jest dopasowanie prezentowanych tu modeli działania do konkretnych potrzeb, uwarunkowań i okoliczności.Omawiając zatem specyfikę zarządzania ludźmi w małej firmie (rozumianej tu jako przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 osób), autorka skupia się na zagadnieniach, których znaczenie można uznać za strategiczne: rekrutacja i selekcja - wybór sposobu ich przeprowadzenia i szczegóły postępowania, rozwój i doskonalenie pracowników - adaptacja i kariera zawodowa w firmie, szkolenia, motywowanie i wynagradzanie personelu - teorie motywacji a praktyka zarządzania, O autorce Wstęp Rozdział 1. Pojęcie małej firmy Cele definiowania terminu "mała firma" a dobór kryteriów Pojęcie mikroprzedsiębiorstwa Małe firmy a kryzys gospodarczy Rozdział 2. Specyfika zarządzania ludźmi w małej firmie str 23 Charakterystyka wybranych elementów Styl zarządzania przyjęty przez właściciela Zarządzanie strategiczne w małym przedsiębiorstwie Rozdział 3. Przegląd możliwych sposobów prowadzenia polityki personalnej w małej firmie str 38 Utworzenie komórki personalnej str 38 Przekazanie uprawnień i odpowiedzialności za zarządzanie ludźmi kierownikom liniowym str 46 Outsourcing Rozdział 4. Rekrutacja i selekcja str 62 Samodzielnie czy z pomocą agencji doradztwa personalnego? Opis stanowiska pracy str. 66Charakterystyka osobowa i profil kandydata Opracowanie ogłoszenia Analiza życiorysów i listów motywacyjnych Formularze aplikacyjne Prowadzenie wywiadów telefonicznych Testy psychologiczne Rozmowy kwalifikacyjne Sprawdzanie referencji kandydata Rozdział 5. Rozwój i doskonalenie pracowników Rekrutacja wewnętrzna - możliwość kariery zawodowej w firmie str. 102Adaptacja zawodowa Analiza potrzeb szkoleniowych Szkolenia na stanowisku pracy Szkolenia poza stanowiskiem pracy Ocena programu szkoleniowego Rozdział 6. Motywowanie i wynagradzanie pracowników str. 126Krótki przegląd teorii motywacji Wnioski dla praktyki zarządzania Kształtowanie systemu wynagrodzeń Praca w małej firmie a poziom motywacji pracownika Rozdział 7. Ocenianie pracowników str 154 Cele i warunki oceny Prowadzenie rozmów oceniających Kryteria oceny Możliwość zastosowania oceny 360-stopniowej w warunkach małej firmy Przegląd metod oceny Rozdział 8. Rozstanie z pracownikiem str. 182Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy Zwolnienia spowodowane koniecznością zmniejszenia liczby personelu Rozstanie z inicjatywy pracownika Bibliografia Indeks
|