Opis książki: W ostatnich latach wzrosło niepomiernie zainteresowanie kompetencjami zarówno organizacji, jak i pracowników. Oferowana książka podejmuje to wyzwanie. Autor wyjaśnia pojęcia związane z zarządzaniem kompetencjami i rolami organizacyjnymi, podaje charakterystyki najważniejszych kompetencji, opisuje przywództwo od strony kompetencji i ich zwiększania. Omawia portfele kompetencji najważniejszych grup ludzi związanych z sektorem przedsiębiorstw: przedsiębiorców-biznesmenów, menedżerów i liderów (pokazując różnice między nimi), specjalistów, pracowników merytoryczno-wykonawczych i operacyjnych. Charakteryzuje także zarządzanie własnymi kompetencjami (self-management). Obecne, drugie wydanie zostało zaktualizowane i rozszerzone, między innymi o zaprezentowane w załącznikach profesjogramy.
O autorze Wprowadzenie Rozdział 1. Wyjaśnienie pojęć 1.1.Kompetencje a kwalifikacje 1.2.Kluczowe kompetencje 1.3.Kompetencje organizacji 1.4.Kompetencje uniwersalne, specyficzne i osobiste 1.5.Kompetencje zawodowe i stanowiskowe 1.6.Profesjogramy/profile stanowisk 1.7.Role organizacyjne 1.8.Zarządzanie kompetencjami i jego podmioty Rozdział 2. Charakterystyka najważniejszych kompetencji 2.1.Wiedza 2.2.Doświadczenie i praktyczne umiejętności 2.3.Kreatywność i innowacyjność 2.4.Samodzielność 2.5.Odpowiedzialność 2.6.Przedsiębiorczość 2.7.Orientacja biznesowa 2.8.Profesjonalizm 2.9.Decyzyjność 2.10.Od formalnej dyscypliny pracy do "5 S" 2.11.Skuteczność i efektywność 2.12.Kompetencje związane z komunikacją 2.13.Współpraca 2.14.Etyczne postępowanie 2.15.Inteligencja 2.16.Kultura osobista i kultura pracy 2.17.Asertywność Rozdział 3. Przywództwo i związane z nim kompetencje 3.1.Przywództwo jako wywieranie wpływu. Typy przywódców 3.2.Od przewodzenia opartego na przymusie do "przewodzenia bez przewodzenia" 3.3.Style przywództwa 3.4.Przewodzenie jako funkcja zarządzania 3.5.Inne wymiary przywództwa 3.6.Jak być przywódcą akceptowanym Rozdział 4. Kompetencje wybranych grup zawodowych z sektora przedsiębiorstw 4.1.Przedsiębiorcy i biznesmeni 4.2.Menedżerowie i liderzy 4.3.Kompetencje różnych grup menedżerów 4.4.Specjaliści, specjaliści wiodący/koordynatorzy,główni specjaliści 4.5.Pracownicy merytoryczno-wykonawczy 4.6.Pracownicy operacyjni Rozdział 5. Zarządzanie kompetencjami w organizacji 5.1.Zarządzanie kompetencjami w ujęciu systemowym 5.2.Podmioty zarządzania kompetencjami w organizacji 5.3.Wzmacnianie portfeli kluczowych kompetencji 5.4.Harmonizacja kompetencji oczekiwanych i posiadanych 5.5.Doskonalenie zawodowe 5.6.Organizacja ucząca się - wybrane problemy 5.7.Zarządzanie kompetencjami a ocena 5.8.Zarządzanie kompetencjami a wynagradzanie Rozdział 6. Zarządzanie własnymi kompetencjami 6.1.Self-management w świetle psychologii rozwoju 6.2.Dobre praktyki związane z rozwojem własnym 6.3.Meandry i zagrożenia samorozwoju 6.4.Czy wszyscy powinni pracować zawodowo? Uwagi końcowe Załącznik 1. Portfel kompetencji i profesjogram przedsiębiorcy Załącznik 2. Profesjogram przedsiębiorcy - dyrektora generalnego Załącznik 3. Profesjogram prezesa zarządu w dużej spółce akcyjnej Załącznik 4. Profil kompetencji i profesjogram menedżera personalnego w dużej polskiej filii firmy globalnej Załącznik 5. Profesjogram kierownika wydziału Załącznik 6. Profesjogram dla specjalisty marketingu Bibliografia Indeks
|