Zarządzanie.
Jak zarządzać i być zarządzanym
Jerzy Kisielnicki

Zarządzanie jest wszechobecnym elementem życia społecznego, a jednocześnie dziedziną nauki, która wymaga wiedzy z różnych jej obszarów. Przenikanie się tych obszarów i relacje między nimi stanowią istotny element Zarządzania. Autor, prof. Jerzy Kisielnicki, przedstawił problemy teorii zarządzania i ich praktyczną użyteczność, współczesne metody i techniki wspomagające procesy decyzyjne oraz nowoczesne struktury organizacyjne i mechanizmy w nich działające. Spójność wykładu, usystematyzowanie informacji, odniesienie do praktyki i zmiennego otoczenia, a także powiązanie z programami nauczania w krajach Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych to zalety tego podręcznika.
Spis treści Część I - Podstawy zarządzania organizacją Rozdział 1. Pojęcia podstawowe - nauka czy sztuka, czyli pierwszy dylemat nauk zarządzania Zarządzanie Kierownik Organizacja Rozdział 2. Miękkie i twarde podejście do współczesnego zarządzania, czyli drugi dylemat nauk zarządzania Istota miękkiego i twardego podejścia do zarządzania Elementy miękkiego zarządzania (etyka, kultura, kultowość) Elementy twardego zarządzania i ich charakterystyka Rozdział 3. Ewolucja teorii zarządzania Szkoły zarządzania i ich prekursorzy Szkoła klasyczna Szkoła stosunków międzyludzkich Szkoła ilościowo-systemowa Zarządzanie informacją i wiedzą oraz podejście zintegrowane, czyli co dalej? Rozdział 4. Proces decyzyjny i narzędzia go wspomagające Istota i typy decyzji oraz procedury decyzyjne Behawioralne aspekty decyzji Typy decyzji i narzędzia wspomagające decyzje Możliwości i ograniczenia stosowania sformalizowanych narzędzi wspomagania decyzji Część II - Funkcje zarządzania Rozdział 5. Planowanie - cele i metody Planowanie - pojęcie i zakres, określanie celów i misji organizacji Zarządzanie przez cele (ZPC) Procedura planowania Plan strategiczny i jego specyfika
Rozdział 6. Organizowanie Struktura organizacyjna i zasady jej tworzenia Typy struktur organizacyjnych Problemy makrozarządzania w strukturach systemów organizacyjnych Wybór i projektowanie struktury organizacyjnej Organizowanie zespołów ludzkich, czyli cele i zadania zarządzania zasobami ludzkimi Ścieżka kariery, czyli "mapa drogowa" kariery pracownika
Rozdział 7. Przewodzenie w organizacji Motywowanie pracowników Przywództwo w organizacji Style przywództwa Błędy i konflikty w organizacji Podstawowe typy konfliktów i metody ich rozwiązywania Rozdział 8. Kontrola Pojecie, cele i zadania kontroli Formy kontroli Controlling w organizacji Warunki efektywnej kontroli
Część III - Transformacja organizacji, czyli dążenie do doskonałości Rozdział 9. Zarządzanie zmianami Podstawowe problemy zarządzania zmianami Informacja jako podstawa zarządzania zmianami System informacyjny zarządzania procesem zmian - budowa i wymagania Zarządzanie zmianami - reengineering Benchmarking jako metoda wspomagająca zarządzanie zmianami i proces reengineeringu
Rozdział 10. Zarządzanie projektami Pojęcie i zakres Metodyka i strategia projektowania Proces analizy w zarządzaniu projektem Realizacja projektu Wdrożenie projektu Rozdział 11. Zarządzanie jakością Jakość i jej ocena Podstawy działań kompleksowego zarządzania jakością (TQM) Metody wspomagające TQM Certyfikaty jakości i audyt
Rozdział 12. Zarządzanie wiedzą Wiedza i jej znaczenie w zarządzaniu organizacją Wiedza w zarządzaniu - pojęcia, rodzaje i procedury pozyskiwania Zarządzanie wiedzą, czyli jak wykorzystać, absorbować i generować posiadane zasoby Organizacje inteligentne jako organizacje oparte na zarządzaniu wiedzą Kierunki rozwoju zarządzania wiedzą - pomiar wiedzy Rozdział 13. Zarządzanie przez wirtualizację Wirtualizacja i pojęcie organizacji wirtualnej Organizacja wirtualna a organizacja tradycyjna Strategia funkcjonowania organizacji wirtualnej i kierunki jej rozwoju Rola wirtualizacji w usprawnianiu gospodarki zasobami ludzkimi Rozdział 14. Informatyczna infrastruktura zarządzania Informatyczna infrastruktura zarządzania jako element infrastruktury zarządzania Systemy informatyczne zarządzania i ich rola w organizacji Gospodarka elektroniczna i nowe wyzwania zarządzania Fragment Wstęp Podstawowym zadaniem podręcznika jest wprowadzenie Czytelnika w tematykę wszechobecnego w świecie społecznym zarządzania. Przekrojowe ujęcie podstawowych zagadnień pozwoli na wybór dalszych obszarów specjalizacji oraz ich umiejscowienie w ramach szeroko rozumianego zarządzania. Na polskim rynku wydawniczym odczuwa się brak podręcznika z zakresu zarządzania, który odpowiadałby treścią i strukturą nowym standardom dwustopniowego kształcenia w ramach studiów wyższych. W programach studiów zarządzanie jest różnie nazywane, np.: "Podstawy zarządzania", "Podstawy organizacji i zarządzania", "Organizacja i zarządzanie". Podręcznik powinien być również pomocny wszystkim, którzy zajmują się problemami zarządzania i organizacji, a obecnie chcieliby uzupełnić wiedzę w tym zakresie. Układ książki i zawarte w niej treści uwzględniają programy i podręczniki nauczania zarządzania oraz pokrewnych przedmiotów w krajach Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych. Zamiarem Autora było uniknięcie potencjalnych różnic między wiedzą, którą student zdobywa w Polsce i zagranicą. Do głównych założeń merytorycznych podręcznika warto zaliczyć:
- przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania oraz zachęcenie do jej pogłębienia;
- zapoznanie z nowoczesnymi strukturami organizacji i mechanizmami w nich działającymi;
- dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do sprawnego działania w różnych sytuacjach organizacyjnych.
Treść książki została podzielona na trzy części. Część I - Podstawy zarządzania organizacją - wprowadza Czytelnika w elementarne problemy definicyjne, umożliwiając zapoznanie się z tezaurusem nauk zarządzania. W części II - Funkcje zarządzania - została zaprezentowana analiza funkcji zarządzania, natomiast część III, która ilustruje drogę do przyszłości, przedstawia analizę metody transformacji organizacji i jej dostosowania do zmieniającego się otoczenia. Prezentowana tematyka jest określona za pomocą następującej triady: organizacja - zarządzanie - kierownik, co pozwoli na zachowanie spójności wykładu i lepsze zrozumienie oraz usystematyzowanie zdobywanej wiedzy, a także jej odniesienie do przykładów praktycznych. W prezentacji materiału uwzględniono istniejące ograniczenia związane zarówno z programem studiów, jak i objętością podręcznika. Dlatego była konieczna selekcja materiału teoretycznego i praktycznego. Kryterium doboru treści była jej zgodność z programem studiów i praktyczna przydatność. Ponieważ problemy poruszane w podręczniku są bardzo ściśle powiązane z tematyką innych przedmiotów, np.: ekonomii, prawa, ekonometrii, statystyki, psychologii, marketingu i informatyki, więc jednym z zadań jest pokazanie zachodzących relacji. Na końcu książki zamieszczono bogatą literaturę, co pozwoli Czytelnikowi na studia uzupełniające w zakresie interesujących zagadnień. Problemy wzajemnego przenikania się treści książki stanowiły najtrudniejszy element w trakcie pisania. Zarządzanie, które nas wszędzie otacza i jest wszechobecne, wymaga wiedzy z różnych obszarów nauki. W zarządzaniu cały czas przeplatają się jego twarde i miękkie elementy. W jednej ze swoich książek o problematyce zarządzania umieściłem podtytuł: Zarządzanie nie musi być trudne. Teraz nie wiem, czy tak jest, jestem jednak przekonany, że zarządzanie to odpowiedzialność i ogromna wiedza. Ponadto niezbędna jest pomoc Tego, który jest na samej górze i czuwa nad naszymi różnorodnymi działaniami. Cesarz Francuzów, Napoleon Bonaparte, zanim mianował dowódcę, pytał go, czy ma szczęście. Pisząc tę książkę, korzystałem z moich różnych doświadczeń: pracy w uczelniach wyższych, firmach konsultingowych i projektowych, działalności audytorskiej w Państwowej Komisji Akredytacyjnej, pobytu na stażach, stypendiach i studiach zagranicznych. Jestem też wdzięczny kolegom z Komitetu Nauk Organizacji PAN za poczynione uwagi, a zwłaszcza jej przewodniczącemu - prof. Bogdanowi Nogalskiemu, i sekretarzowi - prof. Michałowi Trockiemu. Dziękuję również recenzentom: prof. Janowi Lichtarskiemu, prof. Kazimierzowi Zimniewiczowi i prof. Grażynie Gierszewskiej. Ponadto jestem wdzięczny moim kolegom, współpracownikom i studentom za ich uwagi, bardzo często krytyczne, pozwalające jednak na ponowne przemyślenie niektórych zagadnień.
Jerzy Kisielnicki.

Stan - NOWA
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-1729-4
Sprzedaję ze względu na zakup 2 sztuk w tym samym czasie.
Możliwy odbiór osobisty w Warszawie na Mokotowie blisko Galerii Mokotów.
Oświadczam, iż przedmioty na tej aukcji są oryginalne.
Zdjęcia są jest moją własnością i nie wyrażam zgody na ich kopiowanie.
|