Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ZARYS TEORII LITERATURY M. Głowiński Okopień bdb

27-06-2015, 11:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł     
Użytkownik sklep-szkolny
numer aukcji: 5459637994
Miejscowość Zgierz
Wyświetleń: 1   
Koniec: 27-06-2015 10:53:12

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1991
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

ZARYS TEORII LITERATURY

 

STAN: BARDZO DOBRY, przybrudzona okładka, w środku czysta,zadbana

Autor:
Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński
Wydawnictwo:
         WSiP
Liczba stron:
547
Spis treści:
Przedmowa do wydania czwartego
Wstęp. Nauka o literaturze i jej działy
1. Przedmiot i zadania teorii literatury
2. Historia literatury i jej związek z teorią literatury
3. Krytyka literacka i jej stosunek do teorii i historii literatury
I. Literatura wobec życia społecznego
1. Dzieło literackie jako fakt socjalny
A. Utwór literacki jako sposób kontaktu społecznego
B. Dzieło literackie jako twór o genezie jednostkowej i zarazem społecznej
C. Utwór literacki jako czyn społeczny twórcy
2. Funkcje dzieła literackiego
A. Literatura wśród innych dziedzin kultury
B. Funkcja estetyczno-poznawcza utworu literackiego
a. Świat przedstawiony utworu literackiego wobec rzeczywistości
b. Humanistyczna zawartość obrazu literackiego
c. Historyczny i uniwersalny wymiar obrazu literackiego
d. Uogólnienie i indywidualizacja w obrazie literackim
e. Fikcyjny charakter świata przedstawionego w utworze literackim
C. Funkcja estetyczno-wychowawcza utworu literackiego
a. Ścisły związek funkcji estetyczno-poznawczej i estetyczno-wychowawczej
b. Kierunkowość estetyczno-wychowawczego oddziaływania utworu
c. Zdolność oddziaływania estetyczno-wychowawczego jako kryterium wartości otwór literackiego
3. Estetyczno-ideowa konkretyzacja dzieła literackiego
II. Główne elementy struktury dzieła literackiego
1. Pojęcie struktury utworu
2. Sfera treści i sfera formy w strukturze dzieła literackiego
3. Styl i kompozycja utworu
4. Podstawowe składniki treści utworu
III. Elementy stylistyki
1. Tworzywo dzieła literackiego
2. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi
3. Stosunek wypowiedzi literackiej do systemu językowego
4. Funkcja estetyczna a organizacja wypowiedzi
5. Waloryzacja estetyczna wszystkich stron języka w utworze literackim
6. Możliwości transformacji języka ogólnego w wypowiedzi literackiej
7. Typowe środki stylistyczne dzieła literackiego
A. Środki słowotwórcze
B. Przekształcenia semantyczne (tropy)
C. Środki składniowe
D. Odwołania do zjawisk spoza języka literackiego danej epoki
E. Odwołania do stylów literackich
8. Czynniki ogólne i indywidualne w stylu
IV. Organizacja brzmieniowa wypowiedzi literackiej. elementy polskiej wersyfikacji
1. Znaczenie brzmieniowej organizacji wypowiedzi literackiej
A. Instrumentacja wypowiedzi
B. Rytmizacja wypowiedzi
2. Systemy wiersza polskiego
A. Wiersz średniowieczny
B. Wiersz sylabiczny
C. Wiersz sylabotoniczny
D. Wiersz toniczny
E. Wiersze nieregularne i wolne
3. Rymy
A. Postaci rymu
B. Miejsce rymu w wierszu
C. Funkcje rymu
4. Strofy
V. Problemy kompozycji
1. Norma kompozycyjna
2. Celowy charakter układów kompozycyjnych
3. Układ kompozycyjny a materiał tematyczny
4. Podstawowe czynniki kompozycji. Dominanty kompozycyjne
5. Kompozycja otwarta i zamknięta
VI. Podział na rodzaje i gatunki literackie
1. Sposób istnienia rodzajów i gatunków literackich
2. Czynniki wyróżniające poszczególne rodzaje literackie
A. Podmiot i jego postawa wobec świata przedstawionego
B. Konstrukcje stylistyczne
C. Budowa świata przedstawionego (kompozycja)
3. Synkretyczność rodzajowa utworu literackiego
4. Gatunki i odmiany. Życie gatunków literackich
VII. Liryka
1. Liryka czy poezja?
2. Podmiot liryczny
A. Liryka bezpośrednia i pośrednia
B. Rok sytuacji w utworze lirycznym
C. Podmiot indywidualny i podmiot zbiorowy
3. Fikcja w liryce
4. Właściwości stylowo-kompozycyjne liryki
5. Typy przeżyć wyrażanych w liryce
A. Liryka miłosna
B. Liryka filozoficzna
C. Liryka religijna
D. Liryka polityczna i patriotyczna
6. Gatunki liryczne utrwalone w polskiej tradycji literackiej
VIII. Epika
1. Narrator, bohater, fabuła — podstawowe elementy utworu epickiego
2. Epickie formy językowo-stylistyczne
A. Narracja
B. Wypowiedzi bohaterów
C. Typologia podstawowych form językowo-stylistycznych utworu epickiego
3. Ważniejsze gatunki epickie
A. Nowela
B. Powieść
C. Epos
D. Gatunki mieszane
E. Gatunki pograniczne
IX. Dramat
1. Dramat a teatr
2. Budowa świata przedstawionego w dramacie
3. Struktura językowa dramatu
4. Tekst główny i tekst poboczny
5. Podstawowe gatunki dramatyczne
A. Gatunki ukształtowane w starożytności
B. Nowsze gatunki dramatyczne
C. Formy dramatyczne w w. XX
X. DZIEDZINA LITERATURY DYDAKTYCZNEJ
1. Co to jest literatura dydaktyczna?
2. Satyra
XI. Gatunki literatury ludowej
1. Uwagi wstępne
2. Poezja lityczna (pieśni)
A. Klasyfikacja pieśni ludowych
B. Styl i kompozycja pieśni ludowych
3. Pogranicze epiki i liryki
4. Dramat ludowy
5. Proza ludowa
6. Nowe zjawiska w literaturze ludowej
7. Literatura ludowa a piśmiennictwo
XII. Elementy teorii procesu historyczno-literackiego
1. Charakter prawidłowości rządzących ewolucją literacką
2. Okres literacki
3. Prąd literacki
4. Poetyka prądu (sformułowaną i immanentna)
Bibliografia
Indeks terminów
Indeks autorów i tytułów