Tytuł książki:ZARYS PEDAGOGIKI WOJSKOWEJ
Rok wydania:1962 |
|
Stron:240 |
|
Autor:W.SZCZERBA |
|
Wymiar:16x21 |
|
Rodzaj okładki:TWARDA |
|
Waga: |
|
Opis książki: STAN KSIĄŻKI BARDZO DOBRY
Rozdział I PEDAGOGIKA WOJSKOWA JAKO NAUKA1 1. OGÓLNE POJĘCIE PEDAGOGIKI Każda nauka ma swój przedmiot i swoją dziedzinę badań. Określenie przedmiotu badań naukowych wiąże się ściśle z odkryciem i naświetlaniem procesów, dokonujących się w systemie badanych rzeczy, i stosunków między nimi. Odbicie w świadomości ludzi obiektywnych procesów, zachodzących niezależnie od ich woli, marksizm ujmuje jako prawa nauki. Ludzie poznaw-szy prawa wykorzystują je w swojej działalności w myśl interesów społeczeństwa. Działalność oparta na prawach nauki prowadzi działającego do uzyskiwania trwałych rezultatów. Postępowanie zaś naruszające te prawa, zamiast kierowania procesami życia przyrodniczego lub społecznego, powoduje zakłócenie tego procesu. Toteż rozważając zagadnienie wychowania wojskowego, musimy poznać przynajmniej najbardziej zasadnicze prawidłowości procesów wychowawczych, aby kierując tymi procesami osiągnąć właściwe rezultaty. Przedmiot pedagogiki wojskowej musimy ukazać na tle obiektywnych procesów dokonujących się w całym zespole zjawisk wychowawczych. Słowo ,,p e d a g o gik a" wywodzi się z języka greckiego — w którym oznaczało prowadzenie młodzieńca. Z czasem, wyraz ten w swojej treści osiągnął doniosłe znaczenie: wprowadzenie ucznia w świat wiedzy, w świat bogactwa dorobku kulturalnego, w świat ideałów i dążeń postępowych klas narodu, W praktyce wojskowej słowo pedagogika oznacza — w najszerszym sensie — wprowadzenie żołnierza w problematykę zadań związanych z zagadnieniem obronności kraju oraz wyposażenia go w zasób wiadomości, umiejętności i sprawności niezbędnych do wykonywania tych zadań. Jest to określenie najbardziej ogólne, niewystarczające dla