Andrzej Nowicki
Zarys dziejów krytyki religii
Starożytność
Książka i Wiedza, Warszawa 1986
366, [2] s. ; 21 cm
Oprawa miękka
Stan dobry+
Spis treści:
Od Autora
O zadaniach i metodach historii krytyki religii
Wielość definicji religii odbiciem jej obiektywnej wieloaspektowości
Najważniejsze aspekty religii
Przedmiotowe aspekty religii a podmiotowa definicja religii
Wieloaspektowość krytyki religii
Wzory osobowe jako personifikacja wartości
Myśli i podmiot myśli
Zainteresowania religijne a zainteresowania religioznawcze
Problematyka podobieństw i różnic między poszczególnymi religiami
Zróżnicowanie krytyków religii
Związek między krytyką religii a problematyką pochodzenia religii
Funkcje religii
Historia krytyki religii a historia walk klasowych
Funkcje ateizmu a teoria dezintegracji pozytywnej
Problematyka zanikania religii a wizja kultury świeckiej
Religia w kategoriach formy i treści
Krytyka a negacja dialektyczna
Krytyka religii a obrona religii
Historia areografii jako istotny składnik historii krytyki religii
Ilościowe aspekty badanych zjawisk. Zadania i metody ateometrii
Historycy krytyki religii. Bibliografia podstawowa
Ogólna charakterystyka starożytnej krytyki religii na tle podstawowego problemu czasów starożytnych
Podstawowy problem społeczny czasów starożytnych
Religie starożytne wobec problemu niewolnictwa
Starożytni krytycy ustroju opartego na niewolnictwie (Alkidamas, Jambulo, Euhemer, Arystonikos, Spartakus)
Starożytne katalogi ateistów
Różnorodność starożytnych krytyków religii
Rozważania starożytnych o pochodzeniu religii
Elementy krytyki religii w starożytnych mitach: Prometeusz, Herakles, Sofia, Demokratia
Ateizm Prodikosa na tle dziejów rozważań starożytnych o formie i treści mitów
Wydobywanie rozumnych treści z formy mitologicznej
Teagenes i Metrodor. Kosmologia i psychologia jako treść mitologii
Prodikos z Keos. Aksjologiczna teoria mitu
Świecka perspektywa nieśmiertelności u Hippiasza z Elidy (Diotimy z mantinei)
Persajos. Obecność człowieka we własnych dziełach jako podstawa nazywania ludzi i ich dzieł tymi samymi imionami
Zenon, Chryzyp, Poseidonios, Kornutus
Redukcja mitologii homeryckiej do filozofii w dziele Heraklita Allegorety
Plutarch z Cheronei. Religia a zabobon
Plotyn i Porfiriusz
Ateistyczna treść kultu Daimoniona u Sokratesa na tle starożytnych procesów o ateizm Starożytne procesy o ateizm (Anaksagoras, Aspazja, Diagoras, Protagoras)
Oskarżenie Sokratesa o bezbożność
Pole daimoniona
Ateizm Euhemera na tle dziejów rozważań starożytnych o społecznej funkcji religii
Ateizm Krytiasza
Rozważania Platona o użyteczności kłamstwa w sprawach religii
Ateizm Teodora z Syreny. Krytyka religii ze stanowiska hedonizmu i eudajmonizmu
Teoria Euhemera
Drwiny Lubiana z religijnego kultu władców
Swetoniusz o ubóstwianiu cezarów
Polibiusz, Lucyliusz, Warro, Kuracjusz Rufus i Strabon o społecznej funkcji religii
‘Cztery teologie’ Diona Złotoustego z Prusy
Oinomaos i Demonaks
Euhemeryzm a rozważania starożytnych o ateistycznej perspektywie nieśmiertelności
Owidiusz i Horacy
Cyceron
Seneka
Podstawowe formy starożytnego materializmu jako fundamenty filozoficzne starożytnej krytyki religii Pięć podstawowych form starożytnego materializmu
Ateistyczne konsekwencje hylozoizmu
Pluralistyczne formy starożytnego materializmu (Empedokles i Anakagoras)
Dwie interpretacje arystotelesowskiego hylemorfizmu
Teofrast i Straton
Różnica pomiędzy demokrytejską a epikurejską filozofią przyrody
Lukrecjusz i początki ateistycznej filozofii kultury
Najważniejsze różnice pomiędzy Lukrecjuszem a Epikurem
Próba wyjaśnienia różnic pomiędzy Lukrecjuszem a Epikurem za pomocą policentrycznej teorii osobowości
Stosunek Lukrecjusza do tradycji
Ateizm Lukrecjusza
Lukrecjusz o społecznej funkcji religii
Ateistyczny sens inwokacji Lukrecjusza do bogini Wenus
Różnice pomiędzy etyka Lukrecjusza a etyką Epikura
Ateistyczna filozofia kultury
Religia i tyrania w dziejach rozwoju społeczeństw. Postęp i regres
Historyczne losy poematu Lukrecjusza
Krytyka religii ze stanowiska starożytnego antydogmatyzmu
Dwa podstawowe nurty sceptycyzmu: agnostycyzm i antydogmatyzm
O różnicy pomiędzy pirronistami i akademikami
Krytyka religii w Zarysach pirrońskich Sekstusa Empiryka
Krytyka religii w traktacie Sekstusa Przeciw fizykom
Argumenty akademików
Cztery typy ‘kontekstów ochronnych’
Bibliografia
Skorowidz rzeczowy
Skorowidz postaci mitycznych i biblijnych
Skorowidz osób
Zapraszam również na inne moje Aukcje!!!