|
Dziś nam, ludziom Zachodu, trudno byłoby wyobrazić sobie świat bez dorobku liberalizmu. Trudno byłoby przedstawić sobie nas samych bez uznania moralnej podmiotowości jednostki, praw człowieka i obywatela, autonomii wyboru własnej drogi życiowej czy realizacji własnych planów; bez pluralistycznego społeczeństwa, które afirmuje te wartości i bez neutralnego, demokratycznego państwa, które je chroni za pomocą rządów prawa.
Niniejsza książka poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego te liberalne zasady i instytucje stały się naszym udziałem w przeszłości oraz czy i w jakich okolicznościach będą mogły utrzymać się w przyszłości.
Autor argumentuje, że u podstaw tego fenomenu leży historyczne doświadczenie triady wolności: wolności wewnętrznej, wolności autonomicznego działania i wolności w społeczeństwie obywatelskim. Stanowiła ona fundament działań bojowników o liberalne wartości w konfrontacji z arbitralną władzą zarówno XXVII-wiecznej Anglii, XVIII-wiecznej kolonialnej Ameryki, jak i XX-wiecznej komunistycznej Europy Środkowej i Wschodniej. Ta empiryczna perspektywa pozwala wskazać na koncepcyjną ułomność głównych nurtów współczesnej liberalnej filozofii politycznej, szczególnie Hayeka, Rawlsa, Nozicka czy Dworkina, których najczęściej abstrakcyjne, racjonalistyczne, legalistyczne konstrukcje nie są w stanie wyrazić tego fenomenu. Autor stawia tezę, że przyszłość liberalizmu, a nawet sama jego zdolność do przetrwania w dużej mierze zależy właśnie od możliwości konceptualizacji i afirmacji tego fenomenu zarówno przez współczesną filozofię, jak i ideologię liberalną.
Wprowadzenie Rozdział I Dwa liberalizmy i dwie koncepcje wolności Liberalizm samodoskonalących się jednostek i liberalizm dobrze urządzonego społeczeństwa Wolność zdobyta i wolność otrzymana Rozdział II Zmagania założycieli Algernon Sidney John Locke JohnAdams Thomas Jefferson Doświadczenie dysydentów Rozdział III Doświadczenie dysydentów: wolność wewnętrzna Rozpad Od osobowości naturalnej do osobowości moralnej Wolność wewnętrzna jako władza pochodząca z wysiłku Wolność wewnętrzna jako wartość Gra Rozdział IV Doświadczenie dysydentów: wolność autonomicznego działania Niewola podzielonej jaźni Ku jedności myśli i działania Wolność autonomicznego działania jako władza pochodząca z wysiłku Wolność autonomicznego działania jako wartość Autonomiczna podmiotowość Rozdział V Doświadczenie dysydentów: wolność w społeczeństwie obywatelskim Stan natury Od stanu natury do społeczeństwa obywatelskiego Wolność w społeczeństwie obywatelskim jako władza pochodząca z wysiłku Wolność w społeczeństwie obywatelskim jako wartość Stan społeczeństwa obywatelskiego Rozdział VI Ucieczka od społecznego doświadczenia. Przypadek Johna Rawlsa Rawlsowski człowiek pierwotny Autonomia Dobrze urządzone społeczeństwo Konkluzje Bibliografia Indeks nazwisk
|