Autor i tytuł: ZOFIA SŁOBODZIAN - ZANIM DZIECKO ROZPOCZNIE NAUKĘ W SZKOLE
Wydawca: WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE WARSZAWA 1974 WYDANIE I
Seria:
Waga: 0,30 KG
Kod: T.G. 1
Stan książki: dobry,zagięcia i otarcia brzegów okładki,nieaktualna pieczęć przedszkolna,
strony czyste,czytelne
Opis: Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA. PROBLEM DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ.
Problem dojrzałości szkolnej w aspekcie historycznym 1. Na progu szkoły 2. Inteligencja jako miernik dojrzałości szkolnej 3. Dyspozycje do nauki czytania i pisania jako miernik dojrzałości szkolnej 4. Reorganizacja zapisów do klasy pierwszej
II. Problem dojrzałości szkolnej dzieci wiejskich 1. Start szkolny dziecka wiejskiego 2. Badania w powiecie puławskim 3. Sytuacja dziecka wiejskiego 4. Kierunek zmian
III. Problem wieku odpowiedniego do podjęcia obowiązku szkolnego 1. Uwagi ogólne 2. Problem dojrzałości szkolnej za granicą
IV. Próba nauczania sześciolatków w klasie pierwszej w szkole nr 6 w Puławach 1. Teren badań 2. Badania rozwoju umysłowego 3. Badania logopedyczne 4. Obserwacja rozwoju ruchowego 5. Obserwacja procesów nerwowych i dojrzałości społecznej 6. Opinie nauczycielek 7. Wnioski
V. Rozwój dziecka 1. Wycinkowe badania rozwoju fizycznego. Opieka lekarska 2. Motoryka i zaburzenia motoryki 3. Lateralizacja i zaburzenia procesu lateralizacji 4. Zaburzenia mowy 5. Częściowe niedobory funkcji słuchowych 6. Niedobory funkcji wzrokowych
CZĘŚĆ DRUGA. MOŻLIWOŚCI WYRÓWNYWANIA STARTU SZKOLNEGO I. Opieka pedagogiczna nad okresem wczesnego dzieciństwa 1. Rola wczesnego dzieciństwa w rozwoju jednostki 2. Przygotowanie nauczyciela
II. Wybrane zagadnienia praktyczne 1. Usprawnianie motoryki dziecka. Elementy rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a 2. Rozwijanie mowy dziecka. Ćwiczenia ortofoniczne i logopedyczne 3. Ćwiczenia sprawności graficznych. Koordynacja oka i ręki jako przygotowanie do nauki pisania 4. Kształcenie analizy słuchowej jako przygotowanie do nauki czytania. Rozwijanie fonematycznego słuchu dziecka a) Szybkie czytanie b) Dźwiękowo-barwna metoda nauki czytania c) Rola czynności poznawczych dziecka w procesie nauki czytania d) Rozwijanie percepcji słuchowej e) Analiza mowy f) Wybrzmiewanie dźwięków, określanie ich liczby i kolejności g) Różnicowanie dźwięków. Samogłoski, skonkretyzowanie ich za pomocą koloru h) Spółgłoski, skonkretyzowanie ich za pomocą kolorów
|