Opis książki: Książka jest pierwszym monograficznym opracowaniem problematyki kształtowania zakresu przetwarzania danych osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Kompleksowej analizie poddano przesłanki determinujące zakres przetwarzania danych osobowych zawarte w ustawie o ochronie danych osobowych. Odrębnie omówiono zagadnienia związane z ustalaniem zakresu przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy i konsumenta, nie pomijając przy tym stosownych regulacji prawnych zawartych w przepisach szczególnych, zwłaszcza prawa gospodarczego i cywilnego. Atutem książki jest powoływane orzecznictwo, nie tylko sądowe, ale również Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a także odwołania do bogatego dorobku doktryny.
Wykaz skrótów Wstęp Rozdział I. Podstawy prawne ochrony danych osobowych 1. Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej 1.1. Konwencja Nr 108 o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych 1.2. Dyrektywa 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych 1.3. Rekomendacje i rezolucje 2. Ochrona danych osobowych w Polsce 2.1. Prawo do prywatności jako podstawa prawa do ochrony danych osobowych 2.2. Prawo do ochrony danych osobowych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 2.3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych 2.3.1. Uwagi ogólne 2.3.2. Pojęcie "dane osobowe" 2.3.3. Administrator danych - definicja 2.3.4. Zbiór danych osobowych - definicja 2.3.5. Zakres podmiotowy obowiązywania ustawy o ochronie danych osobowych 2.3.6. Zakres przedmiotowy obowiązywania ustawy o ochronie danych osobowych 3. Podsumowanie Rozdział II. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy 1. Uwagi ogólne 2. Zakres przetwarzania jawnych danych osobowych przedsiębiorcy 2.1. Podstawy jawności danych osobowych przedsiębiorcy 2.2. Termin powstania jawności danych osobowych przedsiębiorcy 2.3. Zakres ogólnodostępnych danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrach publicznych 2.3.1. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w ewidencji działalności gospodarczej 2.3.2. Oznaczenie przedsiębiorcy - firma 2.4. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrze działalności regulowanej 2.5. Zakres przetwarzania danych osobowych przedsiębiorcy w rejestrze dłużników niewypłacalnych 2.6. Zakres przetwarzania danych osobowych w rejestrach specjalnych 2.7. Zakres przetwarzania jawnych danych osobowych przedsiębiorcy na podstawie wybranych regulacji szczególnych 135 3. Zakres objętych ochroną danych osobowych przedsiębiorcy 3.1. Tajemnica przedsiębiorcy 3.2. Tajemnica bankowa 3.3. Tajemnica skarbowa 3.4. Tajemnica postępowania administracyjnego 4. Zakres przetwarzania danych osobowych pracowników przedsiębiorcy 5. Podsumowanie Rozdział III. Zakres przetwarzania danych osobowych konsumenta 1. Konsument (pojęcie, problematyka ustalania tożsamości) 2. Zakres przetwarzania danych osobowych konsumenta wyznaczony przesłanką dopuszczalności przetwarzania danych 2.1. Zgoda osoby, której dane dotyczą 2.2. Realizacja uprawnienia lub spełnienie obowiązku wynikającego z przepisu prawa 2.2. Realizacja umowy lub podjęcie działań przed zawarciem umowy 2.4. Wykonywanie określonego prawem zadania publicznego 2.5. Wypełnienie prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych lub odbiorców danych 3. Zakres przetwarzania danych osobowych konsumenta przez podmiot, któremu powierzono przetwarzanie danych 3.1. Instytucja powierzenia danych 3.2. Zakres przetwarzania danych osobowych przez podmiot, któremu powierzono przetwarzanie danych 3.3. Zakres odpowiedzialności podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie danych osobowych 4. Podsumowanie Źródła prawa Orzecznictwo Literatura Wyjaśnienia, wystąpienia i wywiady GIODO
|