Maria Starnawska
MIĘDZY JEROZOLIMĄ A ŁUKOWEM.
ZAKONY KRZYŻOWE NA ZIEMIACH POLSKICH W ŚREDNIOWIECZU
Warszawa 1999
wyd. I, ss. 416
il. cz.–b., format B5
oprawa miękka lakierowana
stan idealny (nowa w folii)
W książce opisane są przemiany, jakim podlegał na ziemiach polskich w okresie średniowiecza, zwłaszcza wskutek wygasania ruchu krucjatowego, model zakonu krzyżowego. Pojęciem „zakony krzyżowe” autorka określa grupy wyznaniowe, które rozwinęły się z bractw obsługujących ożywiony w XI i XII w. ruch pielgrzymkowy do Ziemi Świętej i innych sanktuariów europejskich. Bractwa te od końca XI w. zaczęły przekształcać się w zakony.
Zakonem, który realizował najobszerniejszą gamę różnorodnych zadań byli joannici, którzy angażowali się w równym stopniu w opiekę nad pielgrzymkami, a następnie szpitalnictwo, walkę zbrojną w obronie wiary i propagandę idei krzyżowej w Europie. Inne zakony zazwyczaj podejmowały tylko część z tych zadań.
Na ziemiach polskich działały następujące zakony krzyżowe: joannici, templariusze, Krzyżacy, bożogrobcy, kalatrawensi, rycerze Chrystusowi (określani w literaturze mianem braci dobrzyńskich) krzyżowcy z czerwoną gwiazdą, kanonicy regularni od pokuty św.św. Męczenników, zwani cyriakami lub markami, duchacy i antonianie. Wśród zakonów tych wyjątkową pozycję zajmowali Krzyżacy, którzy w ciągu kilkunastu lat po osiedleniu się na pograniczu pruskim stworzyli własne państwo.
Treść:
- Proces fundacyjny i organizacja zakonów krzyżowych na ziemiach polskich;
- Zakony powstałe w Ziemi Świętej (klasztory pierwotnie joannickie, templariusze, rozwój i organizacja joannitów po kasacie templariuszy, bożogrobcy);
- Zakony europejskie wzorowane na jerozolimskich (rycerze Chrystusowi i kalatrawensi, krzyżowcy z czerwoną gwiazdą, duchacy, antonianie, cyriakowie);
- Formy adaptacji;
- Wobec Ziemi Świętej;
- Udział w krucjatach pruskich;
- Pozakrucjatowa działalność rycerzy zakonnych;
- Szpitalnictwo;
- Duszpasterstwo i udział w życiu diecezji.
• • • •