Monografia "Zakaz dyskryminacji w sferze podatków bezpośrednich w prawie podatkowym Wspólnoty Europejskiej"stanowi próbę całościowego ujęcia zagadnienia zakazu dyskryminacji określonego w jej tytule. Jest to obecnie najbardziej aktualny przedmiot badań w doktrynie europejskiego i międzynarodowego prawa podatkowego w Europie Zachodniej. Wraz z przystąpieniem Polski do UE zagadnienie to stało się w pełni aktualne również dla polskich prawników zajmujących się opodatkowaniem w stosunkach międzynarodowych: doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów, a także pracowników administracji skarbowej.
|
Wykaz skrótów Wykaz literatury Wykaz orzeczeń ETS powołanych w tekście rozprawy XX Wykaz umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Rzeczpospolitą Polską powołanych w tekście rozprawy XL Wprowadzenie Rozdział 1. Pojęcie i rodzaje dyskryminacji Par.1. Pojęcie dyskryminacji 1.1. Pojmowanie dyskryminacji w naukach prawnych 1.2. Pojmowanie dyskryminacji w europejskim prawie wspólnotowym 1.3. Elementy konstrukcji dyskryminacji Par.2. Rodzaje dyskryminacji Par.3. Dyskryminacja a ograniczenia korzystania ze swobód rynku wewnętrznego WE Par.4. Dyskryminacja a zakaz dyskryminacji Rozdział 2. Zakaz dyskryminacji w międzynarodowym prawie podatkowym Par.1. Uwagi ogólne Par.2. Traktowanie obywateli państw-stron umów o unikaniu podwójnego opodatkowania 2.1. Model Konwencji OECD 2.2. Polska praktyka traktatowa Par.3. Traktowanie stałych zakładów 3.1. Model Konwencji OECD 3.2. Polska praktyka traktatowa Par.4. Traktowanie płatności na rzecz nierezydentów 4.1. Model Konwencji OECD 4.2. Polska praktyka traktatowa Par.5. Traktowanie przedsiębiorstw kontrolowanych przez nierezydentów VIII 5.1. Model Konwencji OECD 5.2. Polska praktyka traktatowa Par.6. Podsumowanie Rozdział 3. Podstawy prawne zakazu dyskryminacji w europejskim prawie wspólnotowym Par.1. Uwagi ogólne Par. 2. Normatywne podstawy zakazu dyskryminacji 2.1. Wspólnotowe prawo pierwotne i legislacja instytucjonalna 2.2. Zasady ogólne prawa 2.3. Zakaz dyskryminacji a orzecznictwo ETS 2.4. Karta Praw Podstawowych Par.3. Soft law Par.4. Zasada efektywności prawa wspólnotowego a sytuacja prawna podmiotu chronionego 4.1. Pierwszeństwo norm prawa wspólnotowego 4.2. Skutek bezpośredni norm prawa wspólnotowego 4.3. Stosowanie prawa wspólnotowego ex officio przez sądy i organy państw członkowskich 4.4. Wykładnia prawa krajowego zgodna z prawem WE 4.5. Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa członkowskiego za naruszenie prawa wspólnotowego 4.6. Obowiązek zwrotu świadczeń nienależnych na podstawie prawa wspólnotowego Par.5. Podsumowanie Rozdział 4. Podmiot dyskryminacji Par.1. Uwagi ogólne Par.2. Zakres podmiotowy zakazu dyskryminacji w sferze wolności rynku wewnętrznego 2.1. Pracownik transgraniczny 2.2. Przedsiębiorca transgraniczny 2.3. Podmioty świadczące usługi oraz beneficjenci usług 2.4. Podmioty dokonujące transferów kapitału Par.3. Podatnik jako podmiot dyskryminacji 3.1. Osoby fizyczne 3.1.1. Osoby aktywne zawodowo we własnym państwie członkowskim a osoby aktywne zawodowo transgranicznie 3.1.2. Rezydent a rezydent
3.1.2.1. Rezydent dokonujący płatności na rzecz nierezydenta a rezydent dokonujący płatności na rzecz rezydenta 3.1.2.2. Rezydent dokonujący inwestycji w aktywa nierezydenta a rezydent inwestujący na terenie swego kraju rezydencji 3.1.2.3. Pozostałe przypadki porównywania rezydenta i rezydenta powiązanego z obcą jurysdykcją podatkową 3.1.3. Nierezydent a nierezydent 3.2. Osoby prawne 3.2.1. Rezydent a nierezydent (stały zakład nierezydenta a krajowa spółka) 3.2.2. Rezydent a rezydent 3.2.2.1. Spółka - element transgranicznej struktury holdingowej a spółka - element krajowej struktury holdingowej 3.2.2.2. Rezydent dokonujący płatności transgranicznej a rezydent dokonujący płatności w obrocie krajowym Par.4. Podsumowanie Rozdział 5. Kryterium różnicowania Par.1. Uwagi ogólne Par.2. Kryteria dyskryminacji jawnej 2.1. Obywatelstwo osób fizycznych 2.2. Przynależność państwowa korporacji 2.3. Kryteria dyskryminacji jawnej w orzecznictwie ETS z zakresu opodatkowania bezpośredniego 2.3.1. Osoby fizyczne 2.3.2. Osoby prawne Par.3. Kryteria dyskryminacji ukrytej 3.1. Osoby fizyczne 3.1.1. Rezydencja podatnika 3.1.2. Miejsce siedziby beneficjenta płatności dokonywanych przez podatnika 3.2. Osoby prawne 3.2.1. Miejsce siedziby podatnika Par.4. Kryteria możliwe do zidentyfikowania w wyrokach ETS opartych na koncepcji zakazu ograniczeń w korzystaniu z wolności rynku wewnętrznego X 4.1. Osoby fizyczne 4.1.1. Fakt korzystania ze swobody przemieszczania się pracowników 4.1.2. Rezydencja 4.1.3. Miejsce siedziby beneficjenta płatności dokonywanych przez podatnika 4.1.4. Miejsce siedziby podmiotu, w którego aktywa zainwestował podatnik 4.1.5. Miejsce siedziby płatnika dochodu osiąganego przez podatnika (źródło niezwiązane z inwestycjami kapitałowymi) 4.2. Osoby prawne 4.2.1. Miejsce siedziby beneficjenta płatności dokonywanych przez podatnika 4.2.2. Miejsce siedziby podmiotu zależnego/podmiotów zależnych podatnika 4.2.3. Miejsce położenia oddziału podatnika (stałego zakładu) 4.2.4. Miejsce siedziby podmiotu dominującego podatnika Par.5. Podsumowanie Rozdział 6. Substrat dyskryminacji Par.1. Uwagi ogólne Par.2. Zakres przedmiotowy zakazu dyskryminacji we wspólnotowym prawie rynku wewnętrznego Par.3. Standard traktowania przewidziany przez przepisy zakazujące dyskryminacji w sferze wolności rynku wewnętrznego Par.4. Instytucje prawa podatkowego, które mogą być podstawą substratu dyskryminacji 4.1. Substrat spotykany przy zastosowaniu kryterium obywatelstwa/przynależności państwowej 4.2. Substrat występujący przy zastosowaniu kryterium rezydencji podatnika 4.3. Substrat spotykany przy zastosowaniu kryterium miejsca siedziby beneficjenta płatności dokonywanych przez podatnika 4.4. Substrat spotykany przy zastosowaniu kryterium miejsca siedziby podmiotów, których udziałowcem jest podatnik, lub miejsca siedziby udziałowców podatnika Par. 5. Podsumowanie
Rozdział 7. Okoliczności usprawiedliwiające różne traktowanie podatników Par.1. Uwagi ogólne Par.2. Okoliczności usprawiedliwiające różne traktowanie podmiotów rynku wewnętrznego Par.3. Okoliczności usprawiedliwiające różne traktowanie w podatkowym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 3.1. Okoliczności zawarte w klauzulach derogacyjnych TWE 3.2. Okoliczności powoływane przez państwa członkowskie w ramach stosowania orzeczniczej reguły rozsądku 3.2.1. Okoliczności związane z substratem dyskryminacji 3.2.1.1. Nieznaczny rozmiar substratu dyskryminacji 3.2.1.2. Kompensata substratu przez inne korzyści osiągane przez podatnika 3.2.1.3. Możliwość łatwego uniknięcia gorszego traktowania podatnika 3.2.1.4. Możliwość uniknięcia gorszego traktowania przy zastosowaniu środków proceduralnych 3.2.1.5. Potrzeba zapewnienia spójności krajowego systemu podatkowego 3.2.2. Okoliczności związane z wykonywaniem jurysdykcji podatkowych przez państwa członkowskie 3.2.2.1. Konieczność różnego traktowania ze względu na bilateralną naturę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania 3.2.2.2. Potrzeba zachowania systemu progresywnego opodatkowania oraz dyferencjacji rezydentów i nierezydentów 3.2.2.3. Potrzeba przeciwdziałania unikaniu opodatkowania oraz uchylaniu się od opodatkowania 3.2.2.4. Zasada terytorialności 3.2.2.5. Trudności administracyjne i potrzeba zapewnienia efektywności nadzoru podatkowego 3.2.2.6. Potrzeba przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i utracie wpływów budżetowych 3.2.3. Pozostałe okoliczności powoływane przez pełnomocników państw członkowskich 3.2.3.1. Brak harmonizacji prawa podatkowego XII 3.2.3.2. Ochrona konsumenta 3.2.3.3. Potrzeba usunięcia nierównowagi w krajowym systemie zabezpieczenia społecznego 3.2.3.4. Promocja inwestycji w krajowej gospodarce 3.2.3.5. Potrzeba zapewnienia neutralności konkurencyjnej 3.2.3.6. Potrzeba promocji badań naukowych Par.4. Podsumowanie Podsumowanie Indeks rzeczowy 325 |