SPIS TREŚCI
Uwagi wstępne.....................................................5
1. PERCEPCJA SŁUCHOWA.........................................10
1.1. Rola funkcji słuchowej w czynnościach czytania i pisania...........10
1.2. Zaburzenia percepcji słuchowej, ich objawy oraz konsekwencje .....12
1.3. Metody badania poziomu percepcji słuchowej ...................15
1.4. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową............... 20
1.4.1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym...................21
1.4.2. Ćwiczenia na materiale literowym......................23
2. PERCEPCJA WZROKOWA........................................ 46
2.1. Rola funkcji wzrokowej w czynnościach czytania i pisania..........46
2.2. Zaburzenia percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej
i ich objawy...............................................48
2.3. Metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej ......52
2.4. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną ..............................................63
2.4.1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym...................64
2.4.2. Ćwiczenia na materiale literowym ......................82
3. SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA.....................................92
3.1. Motoryka ogólna i manualna jako czynnik gotowości dziecka
do nauki szkolnej ..........................................92
3.2. Zaburzenia i opóźnienia rozwoju ruchowego i ich objawy...........96
3.3. Metody badania motoryki ...................................101
3.4. Lateralizacja, jej rodzaje jako ważny czynnik rozwoju
ruchowego dziecka.......................................115
3.5. Zaburzenia procesu lateralizacji jako przyczyna trudności i niepowodzeń w nauce ................................................117
3.6. Metody badania lateralizacji .................................121
3.7. Przykładowe ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym . 124
3.7.1. Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną ..............125
3.7.2. Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną ___129
4. PRZYKŁADOWE KONSPEKTY ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH ........................;.... 131
4.1. Ćwiczenia usprawniające wszystkie funkcje
(na materiale bezliterowym) .................................131
4.2. Rozróżnianie samogłosek. Podstawianie spółgłosek do stałej samogłoski ............................___135
4.3. Głoski dźwięczne i utrata dźwięczności. Różnicowanie głosek „b" i „p" .. 141
BIBLIOGRAFIA...................................................148
ANEKSY........................................................151