Andrzej Marek Nowik
Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w komentarzu św. Tomasza z Akwinu do Metafizyki ArystotelesaISBN 83[zasłonięte]89100-9Format A5, 132 s., 1 portret, indeks osobowySPIS RZECZYWstęp1. Temat pracy2. Uzasadnienie tematu pracy3. Cel pracy4. Główny problem pracy5. Metoda pracy6. Struktura pracyRozdział I: "Metafizyka" Arystotelesa a komentarz św. Tomasza1. Specyfika metafizycznych dzieł Arystotelesa1. 1. Metafizyczne dzieła egzoteryczne Arystotelesa1. 2. "Metafizyka" Arystotelesa jako dzieło ezoteryczne1. 2. 1. Miejsce "Metafizyki" Arystotelesa wśród dzieł ezoterycznych1. 2. 2. Powstanie "Metafizyki" Arystotelesa1. 2. 3. Struktura "Metafizyki" Arystotelesa2. Specyfika komentarza św. Tomasza do "Metafizyki" Arystotelesa2. 1. Komentarze do "Metafizyki" Arystotelesa przed św. Tomaszem2. 2. Miejsce problematyki metafizycznej w dziełach św. Tomasza2. 3. Powstanie i forma komentarza św. Tomasza do "Metafizyki" ArystotelesaRozdział II: Definicja metafizyki jako wiedzy o pierwszych przyczynach rzeczy1. Ogólne określenie metafizyki1. 1. Metafizyka jako wiedza intelektualnie nadrzędna1. 2. Metafizyka jako wiedza intelektualnie najsubtelniejsza1. 3. Metafizyka jako wiedza o intelektualnie najsubtelniejszym przedmiocie1. 3. 1. Przedmiot metafizyki w odniesieniu do porządku poznania1. 3. 2. Przedmiot metafizyki w odniesieniu do intelektu1. 3. 3.Przedmiot metafizyki w odniesieniu do sposobu działania intelektu2. Ogólne określenie przedmiotu metafizyki2. 1. Podstawowa definicja metafizyki2. 1. 1. Przedmiot metafizyki jako byt wspólny2. 1. 2. Pojęcie metafizyki2. 2. Metafizyka jako filozofia pierwsza2. 2. 1. Przedmiot metafizyki jako pierwsze przyczyny rzeczy2. 2. 2. Pojęcie filozofii pierwszej2. 3. Metafizyka jako teologia2. 3. 1. Przedmiot metafizyki jako substancje oddzielone2. 3. 2. Zagadnienie substancji oddzielonych2. 3. 3. Pojęcie teologiiRozdział III: Pierwsze przyczyny rzeczy jako przedmiot poznania1. Przyczyny jako przedmiot poznania1. 1. Pozycja wiedzy w ludzkim bycie1. 1. 1. Wiedza jako największa doskonałość człowieka1. 1. 2. Wiedza jako skutek najdoskonalszego działania człowieka1. 1. 3. Wiedza jako przyczyna szczęścia człowieka1. 2. Wiedza w porządku ludzkiego poznania1. 2. 1. Wiedza a działanie zmysłów1. 2. 2. Wiedza a doświadczenie1. 2. 3. Wiedza a działanie intelektu1. 3. Pozycja wiedzy wśród innych sprawności ludzkiego intelektu1. 3. 1. Natura sprawności intelektualnych1. 3. 2. Klasyfikacja sprawności intelektualnych1. 3. 2. 1. Spekulatywne sprawności intelektualne1. 3. 2. 2. Praktyczne sprawności intelektualne2. Pierwsze przyczyny jako przedmiot poznania2. 1. Pierwsze przyczyny jako najpowszechniejszy aspekt bytu2. 2. Pierwsze przyczyny jako najtrudniejszy przedmiot poznania2. 3. Pierwsze przyczyny jako najpewniejszy przedmiot poznania2. 4. Poznanie pierwszych przyczyn jako podstawa tworzenia nauk2. 5. Pierwsze przyczyny jako najbardziej umiłowany przedmiot poznania2. 6. Nadrzędna rola poznania pierwszych przyczynRozdział IV: Relacja poznania dotycząca pierwszych przyczyn rzeczy1. Zachwyt jako początek metafizyki1. 1. Przebieg poznania pierwszych przyczyn rzeczy1. 2. Filozoficzne pojęcie zachwytu2. Prawda jako cel metafizyki2. 1. Wolność metafizyki w odniesieniu do ludzkiego poznania2. 2. Wolność metafizyki w odniesieniu do ludzkiego działania2. 3. Ograniczenia celu metafizyki 3. Metafizyka w odniesieniu do natury człowieka4. Metafizyka w odniesieniu do natury BogaRozdział V: Rozwinięcie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy1. Byt w aspekcie pierwszych przyczyn1. 1. Akt istnienia jako pierwsza przyczyna bytu1. 2. Kategorie jako sposoby istnienia bytu1. 3. Transcendentalia jako sposoby istnienia bytu1. 4. Pierwsze zasady dowodzenia2. Metafizyka jako wiedza o pierwszych przyczynach bytu2. 1. Sposób powstawania metafizyki2. 2. Prawda jako cel metafizyki2. 3. Metafizyka w odniesieniu do innych dziedzin ludzkiego poznaniaRozdział VI: Zagadnienie pierwszych przyczyn rzeczy w pozostałych dziełach św. Tomasza1. Koncepcja metafizyki w komentarzu do "Sentencji" Piotra Lombarda (lata 1[zasłonięte]244-12)2. Koncepcja metafizyki w komentarzu do "O Trójcy" Boecjusza (lata 1[zasłonięte]256-12)3. Koncepcja metafizyki w komentarzu do "Analityk wtórych" Arystotelesa (lata 1268 - 1273)Rozdział VII: Próba podsumowania zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy1. Byt poznawany w ramach metafizyki2. Poznanie bytu w ramach metafizyki3. Metafizyka jako wiedza o bycie4. Człowiek jako podmiot metafizykiRozdział VIII: Próba podsumowania koncepcji metafizyki jako wiedzy o pierwszych przyczynach rzeczy1. Podsumowanie stanu badań nad koncepcją metafizyki w komentarzu św. Tomasza do "Metafizyki" Arystotelesa2. Koncepcja metafizyki u św. Tomasza a koncepcja metafizyki w tomizmie egzystencjalnymZakończenie1. Znaczenie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczyw badaniach nad filozofią św. Tomasza2. Znaczenie zagadnienia pierwszych przyczyn rzeczy w dziejach filozofiiBibliografiaIndeks osóbResumé