Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ZAGADNIENIA POLITYCZNO-USTROJOWE FRANCJI 1947

25-01-2012, 11:28
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 39.99 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 2048282165
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 27-01-2012 20:00:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

AUTOREM KSIĄŻKI JEST JERZY STEFAN LANGROD.


SPIS RZECZY


Str.
I. WPROWADZENIE 5
Znaczenie Francji i jej ustroju na kontynencie. Przedmiot i metoda badań. Kilka cech umyslowości francuskiej.
II. PODBUDOWA HISTORYCZNA 10
A) Ancien regime: Istota władzy królewskiej. Abso¬
lutyzm i jego granice. Ciała doradcze — zawiązek
administracji naczelnej.1. Ciała reprezentacyjne —
zawiązek urządzeń demokracji pośredniej,
B) I Cykl 1789—1814: monarchia ograniczona 1791/2,
Pierwsza republika 1792—1799, Dyktatura (Kon¬
sulat i Pierwsze Cesarstwo) 1799—1814.
C) II Cykl 1814—1870: monarchie ograniczone 1814—
1848, Druga republika 1848—1851, Dyktatura i jej
przemiany liberalne (Drugie Cesarstwo) 1851—
1870.
III. TRZECIA REPUBLIKA 1870—1940 .... 24=
A) Geneza: Rząd tymczasowy.
B) Konstytuanta i Thiers.
C) Mac-Mahon
D) Konstytucja 1875 r.
E) „Konstytucja Grevy": zwyczajowa transfiguracja
konstytucji pisanej podstawą 3 republiki.
F) Systemy wyborcze i tendencje reformy.
G) Partie polityczne i grupy parlamentarne.
H) Osiągnięcia i załamania 3 republiki
I) Degresja reżimu.
J) Upadek Trzeciej Republiki w 1940.

IV. PRZEJŚCIE (od Trzeciej do Czwartej Republiki) 1940—
1946: : 54
A) Dwutorowość rozwoju (reżim walki i reżim ka¬
pitulacji).
B) Reżim kapitulacji (Petain, Vichy).
C) Reżim walki (de Gaulle).
D) Polityczna i ekonomiczna sytuacja Francji po
wyzwoleniu.
E) Stosunek do nowego ustroju i do reformy kon¬
stytucyjnej (I referendum, wybory do pierwszej
konstytuanty).
E) I projekt konstytucji 1946 r. (II referendum).
G) Druga konstytuanta i jej projekt (III referen¬dum).
V. WSPÓŁCZESNOŚĆ: Czwarta republika: .... 77
A) Wybory do parlamentu 1946 r, i porównanie
.wyniku 7 głosowań powszechnych 21/10 1945 —
8/12 1946.
B) Wybory czterech prezydentów naczelnych ciał
państwowych.
C) Konstytucja 1946 r.
D) Ustawy wykonawcze do konstytucji.
E) Charakterystyka kompromisu ustrojowego.
VI. KONKLUZJE 104



Rozdział I. WPROWADZENIE


1. Francja gra taką rolę w historii ustrojów państwowych w ogóle, a kontynentu europejskiego w szczególności, że bez zapoznania się z jej własną ewolucją polityczno-ustrojową, nie podobna pojąć ewolucji w innych krajaah i należycie po¬dejść do sytuacji współczesnej.
'Zwięzły wykład przedmiotu napotyka na trudności różnego rodzaju; i tak:
a) Francja jest kolebką konstytucjonalizmu kontynental¬
nego, a więc ojczyzną kontynentalnej myśli politycznej XIX
wieku a zarazem źródłem, stale ożywiającym europejski do¬
robek kulturalny. Aby zrozumieć genezę każdego z etapów
jej ewolucji i wpływu wywieranego przez nią na inne kraje,
nie można poprzestać na wąskim horyzoncie badań i ograni¬
czyć je przepierzeniami, niezbędnymi dla celów dydaktycz¬
nych. Trzeba dość gruntownego przygotowania historycz¬
nego, socjologicznego i ekonomicznego. Trzefoa uwzględnić
wzajemne zazębianie się zjawisk i starać się podchodzić do
nich pod rozmaitymi kątami widzenia.
b) Nie chodzi o studium historyczne, a jednak nie podobna
pojąć współczesności 'bez powiązań historycznych i pomijać
w wykładzie tych szczególnych węzłów współzależności,
wiążących poszczególne kolejne reżimy, które składają się
_na logiczny proces rozwojowy francuskiej myśli politycznej

i państwowego ustroju Francji Nje chodzi o studium prawne, bo nie można poprzestać na samej -tylko formie, a jednak elementy prawne są dużej wagi dla zrozumienia ramy ustro¬jowej, zamykającej yr, sobie całokształt momentów socjal¬nych, ekonomicznych i politycznych.
c) Nie chodzi wreszcie o zjawisko holowane, ale — prze¬ciwnie — o zjawisko tak nierozerwalnie powiązane z dziejami całego kontynentu, że studium jego wymaga koniecznie wie¬lostronne] orientacji w historii ustrojowej innych krajów, któ¬rych losy są sprzęgnięte z dziejami Francji. Równocześnie zdać soibie trzeba sprawę z faktu, że żyjemy w punkcie zwrotnym historii ludzkości, cechującym się przemianami iście rewolu¬cyjnymi, przekraczającymi daleko samą tylko przebudowę ustrojów politycznych czy ekonomicznych: nowe metody produkcji, nowe odkrycia techniczne, zmieniona struktura socjalna, daleko sięgające zmiany obyczajowe i przewarstwo-wienie pod względem gospodarczym — wszystko to oddzia-Jywuje na życie codzienne, jego treść i formę. Także z tego punktu widzenia nie należy odrywać opisu instytucyj ustro¬jowych Francji od ogólnego procesu rozwojowego, którego one są jednym z przejawów.
2. Przyjęta metoda opracowania polega na nawiązaniu do tych faktów, które — będąc bezspornymi w świetle obiek¬tywnej dokumentacji — wydają się istotne dla możliwie wszechstronnej oceny. Ale rejestracja faktów nie jest ope¬racją, mechaniczną: ich selekcja jest już sama przez się osą¬dem. Tym konieczniejsze jest patrzenie z perspektywy, gdyż — zwłaszcza w zakresie nauk politycznych — ocena jest tym trudniejsza, im bliższy współczesności jest przedmiot badań. Równocześnie trzeba ujmować problemy dostatecznie „z góry" tzn. wznosić się ponad utarte schematy, stosować metodę porównawczą i poza opisywanymi zjawiskami szukać gry sił, które nimi rządzą. Ze względu na objętościowe, gra¬nice wykładu pomijamy szczegóły i nie oddzielamy rozwoju

historycznego od ewolucji myśli politycznej i obyczajów par¬lamentarnych, lecz łączymy je w jedną całość tak, jak je łączy samo życie. Alby ustalić główne linie kierunkowe wypada pokrótce cofnąć się poza rewolucję 1789 r., w okres stabili¬zacji politycznej i ustrojowej „ancien regłme'u" i zestawić go z następnym analogicznym okresem stałości (1870—1940) aby, po porównaniu ich obu z okresem zmienności reżimów (1789—1870), dojść do współczesnej fazy tworzenia się 4-tej republiki.
3. Aby pojąć podstawy i róz-woj francuskiej myśli poli¬tycznej, trzeba zdać sobie sprawę z kilku charakterystycz¬nych cech umysłowości francuskiej i struktury socjalnej kraju: Najpierw z niezwykłej praiktyczności Francuza. Na¬stępnie z wyjątkowej jasności jego myślenia. Wreszcie z upo¬dobania do operowania doświadczeniem. Cechy te składają się łącznie na nacjonalistyczne nastawienie Francuzów: twór¬cą nowoczesnego racjonalizmu jest Kaitezjusz. Francuzów cechuje odwieczne, głęboko w zbiorowej i indywidualnej psy¬chice zakorzenione umiłowanie wolności; poczucie to obejmuje nie tylko tzw. swobody obywatelskie, ale nadto respekt dla własności i nieskrępowanie inicjatywy osobistej, wreszcie głę¬boki i wszechstronny humanitaryzm: twórcą doktryny demo¬kratycznej, w jej nowoczesnym wydaniu, jest Rousseau, twórcą doktryny konstytucyjnej współczesnego państwa jest Montesfciusz, we Francji powstała deklaracja praw człowieka i obywatela jako baza ideologiczna demokracji typu liberal¬nego. Klimat Francji, niezwykle różnorodny, jest podstawą zamożności kraju, utrzymującej się poprzez pokolenia dzięki szczęśliwemu położeniu geograficznemu, ekspansji kolonial¬nej, znacznemu stopniowi uprzemysłowienia; równocześnie stały — od wojen napoleońskich — proces, depopulacyjny przynosi z sobą osłabienie demograficzne kraju, który z sytu¬acji: czołowej przechodzi w ciągu pół wieku na ostatnie miej¬sce wśród wielkich mocarstw. W konsekwencji obserwujemy

znaczny stopień przeciętnego dobrobytu, rozkładającego się
dzięki układowi stosunków socjalnych — między szerokie masy „szarych ludzi", zapobiegliwych i oszczędnych, przy¬wiązanych do mienia i drobnomieszczańskich form żyda* przyzwyczajonych do kontynuacji tych form. Francuz jest społecznie niezdyscyplinowany, przekorny i lekkomyślny, co uwidacznia się w przeciętnym typie psychicznym — zwła¬szcza jeżeli się idzie z północy na 'południe. Jego skrajny indywidualizm przynosi z sobą w konsekwencji trudności w tworzeniu zorganizowanych form współżycia politycznego, społecznego i gospodarczego, zachowanie obok urządzeń 'bar¬dzo postępowych i demokratycznych — wielu archaizmów ustrojowych różnego rodzaju i jaskrawych nierówności so¬cjalnych. Lotność, bystrość i polot francuskiej umysiowości („esprit francais") niekoniecznie idą w parze z szerokością horyzontów w zakresie znajomości psychiki i losów innych narodów, % systematycznością w tamowaniu zjawisk i z się¬ganiem — zwłaszcza w zakresie spraw ustrojowych — poza kryteria tylko formalne. Znakomity rozwój wiedzy czystej we Francji ma charakterystycznie nikły wpływ na wiedzę .stosowaną: Pasteur, Cuvier, Claude Bernard, Lavoisier czy Poincare ani w części tak nie oddziałali na tworzenie mas pra¬cowników laboratoryjnych, adaptujących ich dzieła do po¬trzeb codziennego życia, jak to miało miejsce np. w krajach niemieckich. Tak samo teoria konstytucyjna czy administra¬cyjna idzie nierzadko swoim torem, odrębnym od urządzeii życia codziennego.
Taki splot cech psychicznych, warunków klimatycznych i stosunków socjalnych wywiera wpływ wielostronny w sfe¬rze zagadnień polityczno-ustrojowych: najpierw w kierunku niejakiego harmonizowania sprzeczności światopoglądowych oraz łagodzenia i „liberalizacji" skrajnych tendencyj socjal¬nych; następnie w kierunku utrzymującej się niechęci do pod¬dawania sfery indywidualnej dyscyplinie społecznej i do

wzmacniania na codzień władzy państwowej, przejawiają¬cego się w ingerencji policyjnej w życie bieżące ludności; wreszcie w kierunku utrzymania się kryzysów wszelkiego rodzaju w zakresie życia zbiorowego, możnaby rzec: godze¬nia wewnętrznego poczucia pewności i stałości z fluktuacją zewnętrznych urządzeń („normalizacja kryzysów"), która jednak — dzięki wielkiej praktyczności — nie przekreśla sta¬bilizacji zrębów ustrojowych, a zwłaszcza obyczaju, niezbę¬dnej dla trwania całości.


WIELKOŚĆ 20X14CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 107 STRON.

STAN :OKŁADKA DB,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB/DB+ .

KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / .

WYDAWNICTWO KSIĘGARNI STEFANA KAMIŃSKIEGO KRAKÓW 1947.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE