Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Zagadka daru, Maurice Godelier [nowa]

28-02-2012, 14:23
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 38.80 zł     
Użytkownik book24
numer aukcji: 2030040048
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 10   
Koniec: 30-01-2012 12:52:55

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Book24
Book24 - księgarnia internetowa serdecznie wita na swoich aukcjach w serwisie alle. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą oraz zakupu.
O nas

Kupując u nas masz pewność co do jakości zakupionego towaru, oraz szybkiej przesyłki.
Do każdej transakcji podchodzimy indywidualnie, staramy się, aby nasz klient był w 100% usatysfakcjonowany.

Każdą paczkę starannie pakujemy w tekturowe pudełko lub kopertę bąbelkową, tak aby w stanie nienaruszonym dotarła do odbiorcy.
Zwrot pieniędzy

Dane Kontaktowe

Po wylicytowaniu przedmiotu koniecznie wypełnij formularz dostawy, jeśli masz dodatkowe pytania napisz e-maila.

Book24 - księgarnia internetowa al.Solidarności 117 lok.406
00-140 Warszawa

e-mail: [zasłonięte]@book24.waw.pl
pon-pt: 9-18

Numer konta:
951[zasłonięte]200400[zasłonięte]70234[zasłonięte]730 (mBank)
501[zasłonięte]555811[zasłonięte]45200[zasłonięte]594 (Inteligo)


Zaufanie do Book24 Kurier UPS

Zagadka daru
Maurice Godelier

Zagadka daru
Dodatkowe informacje

  • ISBN:978-83-[zasłonięte]-2823-0
  • liczba stron: 268
  • Okładka: miękka
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Seria: CULTURA
  • Wymiary: 176 x 250 mm
  • Rok wydania: 2010
  • Opis

    Zagadka daru jest książką wyjątkową ze względu na społeczne zaangażowanie autora, jego głęboką wiedzę, rozległość horyzontów, mistrzostwo w analizie porównawczej.
    Prof. dr hab. Zofia Sokolewicz
    Godelier podejmuje rozważania nad jednym z podstawowych , a być może fundamentalnym pojęciem antropologii współczesnej - pojęciem "daru" i jego wymiany. Czyni to stawiając pytania o funkcję strukturalną "wymiany darów' nie tylko w społeczeństwach prymitywnych , ale również o jego znaczenie dla społeczeństw współczesnych dotkniętych zjawiskami bezrobocia, wykluczenia społecznego, osłabienia państwa opiekuńczego, społeczeństw w których obserwowany jest powrót do tradycyjnych, spontanicznych form pomocy społecznej i podziału bogactw w formie akcji charytatywnych.
    Prof. dr hab. Ewa Bogalska-Martin

    Perspektywa przyjęta przez Maurice'a Godeliera całkowicie zmienia nasze dotychczasowe rozumienie pojęcia daru. Począwszy od analizy prac Marcela Maussa i Claude'a Levi-Straussa, opierając się na własnych badaniach z Melanezj, autor wykazuje, że można dać jakiś przedmiot i jednocześnie go zatrzymać. Podarowane zostaje prawo do używania przedmiotu jako daru, a tym, co się zatrzymuje, jest nienaruszalne prawo własności. Należy jednak wytłumaczyć, dlaczego ta zasada odnosi się do cennych przedmiotów, które się daje, ale nie stosuje się do przedmiotów świętych, które się zatrzymuje. Sprawa wyjaśnia się, kiedy rozpozna się, co kryje się w takim przedmiocie, a jest to wyobrażenie związane z władzą.
    Wydaje się zatem, że każde społeczeństwo łączy dwa zbiory przedmiotów: te wyłączone z wymiany, z praktyki dawania, z rynku tworzą ustalone punkty oparcia niezbędne, by inne przedmioty mogły krążyć w tych wymianach. Na tym właśnie polega redefinicja podstawowego umocowania faktów społecznych, która jest ważnym problemem badawczym współczesnej myśli politycznej.

    Maurice Godelier (ur. 1934), wybitny francuski antropolog; szeroko znany jako twórca nurtu tzw. antropologii ekonomicznej. Wielokrotnie nagradzany przez Akademię Francuską, a także przez Centre Nationale de Recherches Scientifiques (Złoty Medal z 2001), laureat międzynarodowej nagrody Alexandra von Humboldta w dziedzinie nauk społecznych.

    Spis treści:
    Wstęp
    I Dziedzictwo Maussa
    Blask wielkiego dzieła i jego cienie
    Dzieło, jego renoma i jej przyczyna: całościowa i wpływowa wizja daru jako powiązania trzech zobowiązań
    Dar - dwoisty stosunek
    Zagadka daru i rozwiązanie zaproponowane przez Maussa
    Mauss wprowadzony w błąd przez tubylców: krytyka Levi-Straussa
    Powrót do krytyki Maussa przedstawionej przez Levi-Straussa
    Rozwiązanie zagadki według Levi-Straussa: "płynne znaczenia"
    "Wielki wybuch" języka i symboliczne źródła społeczeństwa
    Postulat Levi-Straussa: pierwszeństwo tego, co symboliczne wobec tego, co wyobrażone
    Zapomniane czwarte zobowiązanie (dary ludzi dla bogów i dla ludzi, którzy bogów reprezentują)
    Mauss zapomniany
    O przedmiotach, które można dawać i o tych, które należy zatrzymać (Annette Weiner i paradoks daru)
    O podwójnych podstawach społeczeństwa
    Krytyka Maussa, która uzupełnia jego koncepcje i zapożycza je w różny sposób
    Krótka analiza przykładu darów i kontrdarów nieagonistycznych
    Ledwie dane, już zwrócone (czy istnieją dary absurdalne?)
    Czy hau przedmiotu jest naprawdę kluczem do zagadnienia? (lub jak Mauss odczytał wypowiedzi mędrca Tamati Ranaipiri, z plemienia Ngati-Raukawa, zebrane przez etnologa Elsdona Besta w 1909)
    Potlacz - dar, który zafascynował Maussa
    Kula (melanezyjski przykład potlaczu według Maussa)
    Moka
    Przedmioty nie przemieszczają się bez powodu ani nie czynią tego same
    II Przedmioty zastępujące ludzi i bogów
    Przedmioty święte, przedmioty cenne i przedmioty-pieniądze u Baruya z Nowej Gwinei
    Rzeczy, które Baruya zatrzymują
    Przedmioty święte jako dary Słońca, Księżyca lub duchów przekazane mitycznym przodkom Baruya
    Czy przedmioty święte są symbolami?
    Co kryje się we wnętrzu świętego przedmiotu?
    Kradzież fletów dokonana przez mężczyzn
    O wzniosłości
    Rzeczy, które Baruya wytwarzają, aby je dawać lub aby je wymieniać
    Naszyjniki z muszli i "wartościowe" przedmioty u Baruya
    Dary między przyjaciółmi
    Hipoteza na temat pojawienia się społeczeństw poltaczu i ich rozwoju
    Jakie jest miejsce społeczeństw potlaczu w historii?
    Czym są cenne przedmioty?
    O przemianie przedmiotu-towaru w dar lub w przedmiot święty
    III Świętość
    Czym jest świętość?
    Przedmioty święte jako obecność-nieobecność człowieka i społeczeństwa
    Sprawy stłumione, które umożliwiają społeczne istnienie człowieka
    O nieproporcjonalnych darach, które od początku przekazują sobie bogowie, duchy i ludzie
    O krytycznej funkcji nauk społecznych
    IV Dar odczarowany
    Punkty oparcia konieczne dla umocowania toŜsamości społeczeństw i jednostek w czasie
    Co pozostaje poza rynkiem w społeczeństwie rynkowym?
    Powrót daru i przeniesienie zagadki
    Bibliografia
    [zasłonięte]@book24.waw.pl - Book24 - księgarnia internetowa