ZADANIA I ĆWICZENIA Z CHEMII ORGANICZNEJ
W. Izmailski
A. Simonow
J. Smirnow
Wydawnictwo: PWN, 1954
Oprawa: twarda
Stron: 462
Stan: bardzo dobry, nieaktualne pieczątki
W nauczaniu chemii organicznej przywiązuje się w ostatnich latach wielką wagę do przeprowadzania ćwiczeń równolegle z wykładami. System ten zachęca studiujących do samodzielnej pracy i przyzwyczaja do chemicznego sposobu myślenia. Prawidłowo prowadzone ćwiczenia z chemii organicznej rozwijają w studiującym przyzwyczajanie do wiązania przyswajanych wiadomości teoretycznych z materiałem praktycznym. Wykłady i pokazy nie rozwiązują całkowicie tego zagadnienia. Doświadczenie wykazuje, że wykonywanie przez studenta ćwiczeń równolegle z wykładami jest bardzo ważnym elementem nauczania.
Niniejszy zbiór ćwiczeń ma na celu przyjście z pomocą zarówno studentom, jak i wykładowcy.
Ćwiczenia w tym zbiorze zawierają wszystkie zasadnicze działy objęte programem wydziałów chemicznych szkół wyższych. Skierowano uwagę studiującego na najważniejsze zagadnienia i wskazano możliwości jak najszerszego zastosowania materiału. Starano się unikać zagadnień zbyt prostych i w miarę możności wprowadzono do każdego ćwiczenia jakiś nowy czynnik, wymagający pewnej inicjatywy ze strony uczącego się.
W ćwiczeniach posługiwano się w dużej mierze danymi faktycznymi, wziętymi z kalendarzy chemicznych, z monografii oraz z literatury oryginalnej. Szereg ćwiczeń oparto na materiale zaczerpniętym z historii chemii oraz z praktyki przemysłowej.
Działy I i II zawierają niewielką liczbę ćwiczeń z zakresu otrzymywania i własności związków. Nie należy na początku obciążać nadmiernie uwagi studiującego materiałem zbyt różnorodnym. Z tego względu reakcje charakterystyczne alkoholi i sposoby ich otrzymywania, wymagające znajomości własności związków z innych grup, w większości przypadków przeniesione są do dalszych działów.
Celowe wydaje się umieszczenie rozdziałów o chemii węglowodorów etylenowych i acetylenowych obok rozdziałów poświęconych alkoholom, chlorowcopochodnym alkilowym i pochodnym alkoholi, ze względu na ścisły związek między nimi.
Autorzy powstrzymywali się od systematycznego wprowadzenia ćwiczeń z teorii elektronowej budowy związków organicznych, ponieważ zagadnienia te nie są jeszcze na ogół wprowadzone do podręczników.