Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Zachowanie agresywne młodzieży zapobieganie

24-01-2012, 4:49
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 40 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 2001193518
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 8   
Koniec: 15-01-2012 08:07:04
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
KATARZYNA BORZUCKA-SITKIEWICZ
Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych)


Format: 170x240
Ilość stron: 288
Oprawa: miękka
Stan: nowa



W opracowaniu nie tylko ukazano – na przykładzie indywidualnych historii życia – to, w jaki sposób splot czynników oddziałujących na jednostkę w środowisku może doprowadzić do ukształtowania się przejawianych przez nią tendencji do agresywnego zachowania, ale także wskazano obszary, które powinny stać się (zgodnie z założeniami pedagogiki społecznej) przedmiotem szczególnego zainteresowania w planowaniu oddziaływań profilaktycznych i korekcyjnych. Monografię wyróżnia podejście kompleksowe, wieloaspektowe, interdyscyplinarne w identyfikacji, kwalifikacji i interpretacji problemu agresji. Książka dostarcza usystematyzowanej wiedzy na temat skali zachowań agresywnych, ich etiologii, sposobów teoretycznego objaśniania, możliwości szacowania ryzyka występowania agresji (perspektywa pedagogiczna), a także zawiera propozycje działań profilaktycznych i interwencyjnych, ukierunkowanych na minimalizowanie możliwości pojawienia się zachowań agresywnych wśród młodzieży oraz na przeciwdziałanie ich negatywnym konsekwencjom.

Monografia, osadzona w sferze zainteresowań pedagogiki społecznej, prezentuje badania o charakterze jakościowym, które – w oparciu o analizę indywidualnych przypadków – zmierzają do identyfikacji środowiskowych i socjalizacyjnych determinantów agresywnych zachowań młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych. W trakcie badań koncentrowano się na takich elementach środowiska życia, jak: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, a także globalne warunki socjalizacyjno-wychowawcze, oddziałujące na jednostkę w sposób pośredni. Część badawczą pracy poprzedzają informacje teoretyczne dotyczące różnych sposobów definiowania agresji oraz koncepcji przyczyn agresywnych zachowań formułowanych na gruncie różnych dyscyplin naukowych. Uzupełnieniem tych informacji jest zamieszczony w ostatnim rozdziale przegląd metod przeciwdziałania zachowaniom agresywnym, które mogą zostać wykorzystane w praktyce edukacyjnej.


Spis treści

Wstęp
Rozdział 1: Agresja i okres adolescencji — problemy definiowa‑
nia i rozwiązania typologiczne
1.1. Agresja — wstępne określenie skali i wybranych tendencji
1.2. Definiowanie i typologia zaburzeń zachowania
1.3. Systematyka pojęć „agresja” i „przemoc”
1.4. Przemoc rówieśnicza — rozstrzygnięcia definicyjne
1.5. Specyfika okresu adolescencji (w kontekście kształtowania się tendencji do agre‑
sywnych zachowań)
1.5.1. Obszar biologiczny
1.5.2. Obszar psychologiczny
1.5.3. Obszar społeczny
Rozdział 2: Wielowymiarowa geneza zachowań agresywnych
2.1. Przegląd teorii wyjaśniających mechanizmy agresywnych zachowań
2.1.1. Teorie biologiczne
2.1.2. Teorie psychologiczne
2.1.3. Teorie socjologiczne
2.2. Czynniki ryzyka wystąpienia zachowań agresywnych — perspektywa peda‑
gogiczna
2.2.1. Środowisko rodzinne
2.2.2. Środowisko szkolne
2.2.3. Grupa rówieśnicza
2.2.4. Środki masowego przekazu
2.2.5. Cechy osobowe — indywidualny sposób definiowania świata
Rozdział 3: Metodologiczne podstawy badań własnych
3.1. Koncepcja i cele badań własnych
3.2. Problematyka badawcza i przedmiot badań
3.3. Metoda i techniki badawcze
3.4. Organizacja badań, charakterystyka próby badawczej
6 Spis treści
Rozdział 4: Zachowania agresywne w indywidualnych historiach 
życia młodzieży szkolnej
4.1. Opis indywidualnych przypadków
4.2. Czynniki środowiskowe kształtujące psychospołeczne dyspozycje badanych — 
analiza indywidualnych przypadków
4.2.1. Wpływ środowiska rodzinnego
4.2.2. Wpływ środowiska szkolnego
4.2.3. Oddziaływanie grupy rówieśniczej
4.2.4. Oddziaływanie mediów
4.2.5. Samoocena zachowania a wyniki badań testowych
Rozdział 5: Zapobieganie zachowaniom agresywnym wśród mło‑
dzieży (propozycje działań profilaktycznych i inter‑
wencyjnych)
5.1. Interwencje adresowane do jednostki, rodziny i grupy rówieśniczej
5.1.1. Trening umiejętności życiowych (społecznych)
5.1.2. Trening rozwiązywania problemów
5.1.3. Trening zaszczepiania stresu D.H. Meichenbauma
5.1.4. Terapia realistyczna W. Glassera
5.1.5. Trening umiejętności rodzicielskich
5.1.6. Psychoedukacja rodziców
5.2. Interwencje edukacyjne w środowisku szkolnym
5.2.1. Standardy szkolnej profilaktyki
5.2.2. Przeciwdziałanie przemocy w szkole — systematyka działań
5.2.3. Trening Zastępowania Agresji (ART) jako kompleksowa metoda zapobie‑
gania zaburzeniom zachowania wśród uczniów
5.2.4. Prawne konsekwencje zachowań agresywnych
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Zusammenfassung