Zachowania mimetyczne kobiet pod wpływem telewizji i doświadczeń codzienności
Łyszkowska Edyta Publikacja koncentruje się na zachowaniach mimetycznych kobiet. Głównym celem badań przeprowadzonych przez autorkę było uchwycenie zacierającej się rzeczywistości wśród badanych kobiet. Dowodzi ona, że obecnie mass media mają ogromne znaczenie w kształtowaniu obrazu rzeczywistości, w tworzeniu ogólnie przyjętych norm i zasad. Szczególnie skutecznym medium jest telewizja ze względu na dynamiczne połączenie obrazu, dźwięku i ruchu, natomiast interesującą grupą odbiorców opisaną w książce są kobiety ze względu na zmieniającą się ich rolę społeczną i polityczną. Autorka, przedstawiając wyniki wywiadów z kobietami prezentującymi różne style życia, ukazuje wpływ przekazów telewizyjnych na wybrane obszary życia kobiet. Z książki dowiadujemy się między innymi, w jaki sposób telewizja wpływa na życie kobiet, w jakich obszarach i czym jest uwarunkowany wpływ telewizji na zachowanie kobiety, ale także jakie są preferencje telewizyjne kobiet, np. jakie programy oglądają najchętniej i ile czasu spędzają przed telewizorem.
SPIS TREŚCI Wstęp Część I Teoretyczne podstawy badań Rozdział 1 Rozstrzygnięcia terminologiczne 1.1. Mimesis i zachowania mimetyczne 1.2. Koncepcja teorii społecznej Pierre’a Bourdieu 1.3. Style życia 1.4. Obszar pozycji społecznych i stylów życia według Pierre’a Bourdieu i ich zastosowanie do wyboru grup docelowych Rozdział 2 Wybrane teorie komunikacji masowej 2.1. Szkoły komunikowania 2.2. Modele procesu komunikowania 2.3. Pedagogika mass mediów Rozdział 3 Fazy cyklu życia, czyli główne okresy przemian 3.1. Poczucie własnej tożsamości 3.2. Fazy rozwoju człowieka a rodzina 3.3. Fazy rozwoju człowieka a aktywność zawodowa 3.4. Fazy rozwoju człowieka a duchowość Rozdział 4 Sytuacja kobiet w ujęciu społecznym, ekonomicznym i prawnym 4.1. Zarys historyczny sytuacji społecznej, ekonomicznej i prawnej kobiet 4.2. Stereotypy i uprzedzenia Część II Wyniki i opis badań Rozdział 1 Badania telemetryczne Rozdział 2 Analiza zachowań telewizyjnych kobiet na podstawie badań telemetrycznych Rozdział 3 Seriale telewizyjne a codzienność Rozdział 4 Otwarty wywiad pogłębiony Rozdział 5 Dobór i sylwetki badanych kobiet Rozdział 6 Analiza badań jakościowych w grupie docelowej – kobiety w wieku 18–24 lat 6.1. Zwyczaje korzystania z telewizji 6.2. Postrzeganie roli kobiety w rodzinie 6.3. Wpływ telewizji na kobietę i jej cielesność 6.4. Duchowość – religijność w związku z treściami telewizyjnymi 6.5. Wpływ telewizji na rozwiązywanie konfliktów Rozdział 7 Analiza badań jakościowych w grupie docelowej – kobiety w wieku 25–39 lat 7.1. Zwyczaje korzystania z telewizji 7.2. Postrzeganie roli kobiety w rodzinie 7.3. Wpływ telewizji na kobietę i jej cielesność 7.4. Duchowość – religijność w związku z treściami telewizyjnymi 7.5. Wpływ telewizji na rozwiązywanie konfliktów Zakończenie Aneks Bibliografia Spis schematów Spis wykresów Spis tabel |