wyd. I, ss. 502
il. cz.-b. (na kredowych wkładkach), format B5
oprawa twarda lakierowana
stan bardzo dobry (nowa)
Badania nad rzeźbą romańską średniowiecznej Europy nabrały w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat szczególnej dynamiki. Ale nie tylko sztuka tej epoki fascynuje współczesnych. Należy bowiem zauważyć, że większość sfer życia ówczesnego człowieka została poddana pilnej obserwacji i analizie naukowej. Co roku pojawiają się nowe publikacje poświęcone tak romańskiej sztuce, jak i historii tamtych czasów, życiu społecznemu, duchowości — w tym zwłaszcza historii teologii i filozofii.
W książce tej autor podejmuje nowatorską próbę porównania sakralnej rzeźby romańskiej i chrześcijańskiej nauki o człowieku, starając się odpowiedzieć na pytanie o związki zachodzące między wyobrażeniami plastycznymi a koncepcjami teologicznymi. Analiza prowadzona jest w oparciu o dwa czołowe zabytki sztuki dwunastego stulecia: zachodni tympanon katedry św. Łazarza w Autun i portal królewski katedry w Chartres. Autor sięgnął bezpośrednio do traktatów pisanych przez chrześcijańskich uczonych i myślicieli, starając się odtworzyć klimat intelektualny środowisk, w których powstawała rzeźba romańska.
Treść:
- ANALIZA ŹRÓDEŁ IKONOGRAFII ORAZ ŹRÓDEŁ IDEOWYCH I ARTYSTYCZNYCH
I. Literackie źródła ikonografii zachodniego portalu katedry Św. Łazarza w Autun
II. Teolog Honoriusz z Autun, tajemniczy platonik wczesnej scholastyki
III. Rzeźbiarz Gislebertus z Autun, Mistyki piewca ludzkiej chwały i udręki
- DWA NURTY W CHRZEŚCIJAŃSKIEJ ANTROPOLOGII TEOLOGICZNEJ W PIERWSZEJPOŁOWIE XII WIEKU I DWA TYPY WYOBRAŻEŃ PLASTYCZNYCH CZŁOWIEKA: AUTUN ICHARTRES
I. Koncepcje człowieka w okresie przedscholastycznym
II. Antropologia teologiczna w okresie przedscholastycznym
III. Sztuka a teologia