Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych Problemy diagnozy i terapii Urszula Oszwa
Celem prezentowanej publikacji jest ukazanie istoty specyficznych zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych na tle zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych, ze wskazaniem odrębności mechanizmów i objawów dyskalkulii rozwojowej z jednej strony, z drugiej zaś – zwróceniem uwagi na możliwość jej współwystępowania z dysleksją. Praca zawiera przegląd dotychczas prowadzonych badań nad zaburzeniami rozwoju umiejętności arytmetycznych. Od początku lat dziewięćdziesiątych obserwuje się poważny wzrost zainteresowania problematyką specyficznych trudności w uczeniu się matematyki w wielu krajach, co prowadzi do coraz nowszych odkryć i bardziej pogłębionych analiz, ukierunkowanych na zastosowanie uzyskiwanych rezultatów w praktyce psychologicznej i pedagogicznej. Opracowanie otwiera dyskusję na temat problemów związanych z diagnozą dyskalkulii, utrudniających trafne i rzetelne jej rozpoznanie. Książka jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców, którymi są m.in. rodzice, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy szkolni.
Spis treści:
Wprowadzenie 1. SPECYFICZNE ZABURZENIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH 1.1. Istota specyficznych trudności w uczeniu się 1.2. Czytanie, pisanie i dysleksja 1.3. Trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne 2. DYSLEKSJA I DYSKALKULIA – ODRĘBNOŚĆ, PODOBIEŃSTWA 2.1. Wspólne i odmienne uwarunkowania obu syndromów 2.2. Językowy i pozajęzykowy aspekt matematyki 2.3. Współwystępowanie trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu 3. SYMPTOMATOLOGIA ZABURZEŃ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI ARYTMETYCZNYCH 3.1. Dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu 3.2. Prawidłowo czytające dzieci z trudnościami w matematyce 3.3. Przejawy ryzyka dyskalkulii rozwojowej 4. PROBLEM DIAGNOZY DYSKALKULII ROZWOJOWEJ 4.1. Ocena osiągnięć czy zdolności? 4.2. Techniki oceny osiągnięć i umiejętności szkolnych 4.3. Testy zdolności ogólnych 4.4. Metody pomiaru zdolności specyficznych 4.5. Analiza kliniczna w diagnozie dyskalkulii 5. POMOC DZIECIOM Z DYSKALKULIĄ W ŚWIETLE BADAŃ 5.1. Terapia zaburzeń rozwoju umiejętności arytmetycznych a wyniki badań naukowych 5.2. Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki a doświadczenia praktyki klinicznej 6. W KIERUNKU EFEKTYWNEJ EDUKACJI 6.1. Wyniki badań psychologicznych a nauczanie matematyki 6.2. Czynniki emocjonalno-motywacyjne a dyskalkulia 6.3. Renesans starych eksperymentów Bibliografia Aneks |