Elżbieta Maria Minczakiewicz
ZABAWKI I PROPOZYCJE ZABAW dla dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju
W książce zostały przedstawione zabawki przeznaczone przede wszystkim dla dzieci niepełnosprawnych, a także dla małych dzieci rozwijających się prawidłowo. Nie są to zwykłe zabawki – lecz zabawki, z którymi dziecko obcuje w sposób polisensoryczny. Maja one do spełnienia wiele zadań i są nie tylko przedmiotami do zabawy, ale pomagają dziecku także w nauce i ćwiczeniu zaburzonych funkcji oraz w jego kontaktach z otoczeniem. Można więc je nazwać zabawkami rehabilitacyjnymi. Większość z nich została wykonana przez bliskich lub terapeutów dzieci, którzy najlepiej znają potrzeby swoich podopiecznych.
Autorka zebrała w książce zabawki, po które sięgają dzieci, młodzież, a także dorośli z różnymi deficytami, np. mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, autyzmem, z dysfunkcją narządu ruchu, mowy, wzroku, z nowotworami, chorobą Parkinsona lub Alzheimera. Oprócz propozycji zabaw podała także sposób wykonania oraz kształcone podczas zabawy umiejętności.
Podzieliła zabawki na następujące grupy:
-
Zabawki i instrumenty muzyczne wykonane z materiałów znalezionych w najbliższym otoczeniu
-
Zabawy i zabawki do ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych
-
Dialogowe zabawy
-
Zabawki oraz zabawy rodzinne
-
Zabawki i zabawy wielofunkcyjne
-
Zabawki manipulacyjno-badawcze
-
Zabawki manipulacyjno-zręcznościowe.