POZIOM B1
KSIĄŻKA ZGODNA Z WYMOGAMI CERTYFIKACJI JĘZYKA POLSKIEGO
Podręcznik + 2CD
„Z polskim na ty” - to podręcznik przeznaczony do nauki języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu Progowym (czyli najwyższym dla początkujących). Jego celem jest odświeżenie lub przekazanie koniecznej wiedzy o języku polskim, jej uporządkowanie i ugruntowanie w taki sposób, aby umożliwić uczącemu się przejście na poziom średnio zaawansowany. Jest także przydatny dla osób, które znają polski z domu („ze słuchu”), czyli nie uczyły się go na regularnych kursach.
Program „Z polskim na ty” powstał w oparciu o „Opis kompetencji w języku polskim jako obcym na poziomie progowym” , ale podkreślić należy, że zastosowano tu słownictwo wykraczające poza ten poziom.
„Z polskim na ty” składa się z dwóch części - gramatycznej i blokowej. Materiał gramatyczny został podany w uproszczeniu, gdyż ma on stanowić powtórkę lub podstawę do ugruntowania posiadanych umiejętności z zakresu gramatyki polskiej. Nacisk został położony na praktyczne zastosowanie wiadomości gramatycznych; jest dużo przykładów, które służą m.in. rozwiązywaniu następujących po nich licznych ćwiczeń, które są zróżnicowane jeśli chodzi o typy i stopień trudności. Każda lekcja zawiera ćwiczenia na tekstach ciągłych i dialogach oraz ćwiczenia tłumaczeniowe.
Część druga ma za zadanie nauczyć słownictwa, rozumienia tekstów i pisemnego komunikowania się oraz rozwijać umiejętność mówienia i słuchania. na przykładzie wybranych zagadnień (cykli tematycznych). W części tej duży nacisk kładzie się na umiejętność pisania, która znakomicie kształtuje kompetencję językową przy jednoczesnym rozwijaniu pozostałych sprawności językowych, uczy także śmiałości w wyrażaniu swoich opinii, o co łatwiej niż w wypowiedzi ustnej, ponieważ popełniane błędy nie są tak widoczne (słyszalne). Przygotowując wypowiedź pisemną, studenci mają więcej czasu do namysłu i możliwość autokorekty. Przy współpracy z nauczycielem przyswajają sobie też w pewnym zakresie język literacki. Potrzeba opanowania sprawności pisania jest przez wielu uczących się nieuświadamiana aż do pierwszego testu czy egzaminu – wtedy staje się koniecznością.
W podręczniku „Z polskim na ty” zostały zamieszczone teksty autentyczne lub w niewielkim stopniu opracowane. Teksty wymagają wykonania na nich różnorodnych operacji (uzupełnienia, uporządkowania, odpowiedzi na pytania, transformacji, itp.), co służy urozmaiceniu pracy i większemu zaangażowaniu studentów. Przede wszystkim jednak teksty te stanowią dla uczących się pewien wzorzec, na podstawie którego mogą wykonywać zadania pisemne w parach, grupkach i samodzielnie.
Z podręcznika można korzystać w całości albo tylko z części gramatycznej lub blokowej. Może on być także przydatny we wprowadzaniu materiału gramatycznego na lekcjach dla początkujących. Kolejność przerabiania tematów w podanym układzie nie jest obowiązkowa, ale sugerowana. Na początku wprowadzono tematy, które są potrzebne przy nawiązywaniu znajomości i integracji, a więc zainteresowania, ulubione rozrywki i sposoby spędzania wolnego czasu.
Podręcznikowi towarzyszy płyta kompaktowa z nagranymi tekstami i ćwiczeniami tekstowymi wspomagająca rozwijanie umiejętności słuchania. Przy pomocy tej ilustracji dźwiękowej studenci mogą ćwiczyć wymowę i przyzwyczajać się do innych głosów i sposobów mówienia, a nauczyciel może wykorzystać większość nagranych tekstów do ćwiczeń według własnego uznania i zgodnie z potrzebami uczących się.
Na końcu zamieszczono klucz do ćwiczeń, co ułatwi samodzielną pracę z podręcznikiem.
W pierwszej części podręcznika wykorzystano rysunki Andrzeja Mleczki oraz żarty z Vademecum ucznia ilustrujące poszczególne zagadnienia gramatyczne, a w drugiej „humory zeszytów” związane z omawianymi tematami, co dodatkowo wprowadza element kompetencji socjokulturowej.
A textbook for threshold learning of Polish
The students using this book will not be starting from scratch, but rather refreshing and organizing knowledge and skills which have become forgotten, or adopting and fixing that which was not previously mastered. This textbook is also addressed to those foreigners who use Polish on a day to day basis, but did not study it formally during regular coursework.
The book is divided into two parts: the grammatical which contains an easy to understand commentary, numerous examples, and various exercises; and the mosaic part the goal of which is to deepen a familiarity with vocabulary as well as to develop linguistic skills, especially the ability to write in Polish
Polnischlehrbuch für das Kontaktschwellenniveau
Die Lerner, die nach diesem Lehrwerk greifen werden, sind keine klassischen „Nullanfänger". Sie frischen vielleicht nur ihr vergessenes Wissen wieder auf und ordnen es, oder sie stellen das sprachliche Wissen, das sie auf einem Basisniveau bereits besitzen, auf ein solides Fundament, um Mittelstufenniveau zu erreichen. Dieses Polnisch-Lehrwerk richtet sich auch an Lerner, die Polnisch im Alltag zwar längst benutzen, es sich aber nie im Unterricht systematisch angeeignet haben.
Das Lehrwerk besteht aus zwei Teilen: einem grammatischen Teil mit einem verständlich geschriebenen Grammatikkommentar, vielen Beispielen und Übungen aller Art, und einem Mosaikteil zur Erweiterung des Wortschatzes und Entwicklung der einzelnen Sprachfertigkeiten, insbesondere des Schreibens.
______________________
Certyfikacja języka polskiego jako obcego
Podstawy urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego tworzy „Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o zmianie ustawy o języku polskim” (Dziennik Ustaw RP nr 73 z 30 kwietnia 2003 r.). Istotne uzupełnienia przynoszą dwa rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego oraz w sprawie egzaminów języka polskiego jako obcego (Dziennik Ustaw RP nr 191 z 12 listopada 2003 r.). Z tych aktów prawnych wynika, iż Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego jest najwyższym ciałem przyjmującym wnioski dotyczące potrzeb w zakresie przeprowadzania egzaminów, nadzorującym przeprowadzanie egzaminów i wydającym poświadczenia znajo-mości języka polskiego, zwane certyfikatami znajomości języka polskiego na trzech poziomach: podstawowym (B l), średnim ogólnym (B 2) i zaawansowanym (C 2).
Cytowane akty prawne tworzą polski system poświadczania znajomości naszego języka. Należy jednak dodać, że od roku 2000 Polska jest członkiem Association of Language Testers in Europe [ALTE] i że testy do sprawdzania znajomości polszczyzny, stosowane przez Państwową Komisję Poświadczania, odpowiadają standardom europejskim. Działania, tworzące polski system certyfikacji języka, zostały podjęte z myślą o wejściu Polski do Unii Europejskiej oraz o nauczaniu i sprawdzaniu znajomości języka polskiego zgodnie ze standardami europejskimi.
Podręczniki UNIVERSITAS są zgodne z zasadami certyfikacji języka polskiego jako obcego
Z polskim na Ty. Podręcznik do nauki języka polskiego (B1)
Autor: Ewa Lipińska
Rok wydania: 2013
ISBN: 97[zasłonięte][zasłonięte]242-17-2; wyd. elektron.: 97[zasłonięte][zasłonięte]242-15-9
Liczba stron: 296+2CD
Format: B5
Okładka: miękka